Jump to content
Forum Roportal

Cum şi când se schimbă uleiul moto?

Sign in to follow this  
enrique00a

47 views

Uleiul moto de calitate, precum Motul 10W40 este esenţial pentru buna funcţionare a motorului motociletei tale. Odată cu trecerea timpului, uleiul moto suferă un proces de uzură continuă.

Ce trebuie să îi faci, aşadar, pentru a beneficia de drumuri fără griji?

 

Ce face, de fapt, uleiul în motor?

Face o mulțime de lucruri de fapt. În primul rând, după cum îi spune și numele, lubrifiază piesele aflate în mișcare. Piesele metalice ale motorului se freacă una de cealaltă în timpul funcționării și, dacă nu ar exista acea peliculă de ulei ca să le faciliteze mișcarea cu un minimum de rezistență, acestea s-ar supraîncălzi imediat și s-ar uza extrem de repede. Pistoanele și a segmenții aferenți care se mișcă în cilindri, arborii cu came și a arborele cotit care se rotesc în lagăre, bielele și bolțurile pistoanelor – toate acestea sunt doar câteva dintre piesele care nu ar funcționa prea mult fără acea peliculă de lubrifiant.

Dar uleiul îndeplinește și alte roluri. În primul rând, ajută la evacuarea căldurii din cele mai încinse zone ale motorului. Pe motoarele foarte solicitate (sau pe unele motoare răcite cu aer) există și un radiator de ulei, pentru a exploata la maximum potențialul de răcire al uleiului în motor. Pelicula de ulei ajută și la etanșarea pistonului în cilindru, pentru pierderi minime de presiune.

Pelicula de ulei care acoperă piesele metalice le protejează pe acestea împotriva oxidării, care tinde să se întâmple foarte mult la temperaturi ridicate. Astfel, se împiedică ruginirea și coroziunea metalului. Alegeti ulei Motul 10W40 de la unimotors dealer autorizat pentru ca motocicleta dvs sa functionezi in parametric optimi!

 

Apoi, frecarea dintre piesele metalice din motor produce mici particule metalice care sunt preluate de fluxul de ulei, ajungând în filtrul de ulei aflat pe traseu, unde sunt blocate pentru a nu circula prin motor, sporind uzura acestuia.

Uleiurile moderne conțin și agenți dispersanți și detergenți, care curăță suprafețele metalice și împiedică formarea „dopurilor” din ulei îngroșat cu impurități.

 

De ce trebuie să schimbi uleiul periodic?

Structura fiecărui motor în parte este unică. Forma camerei de ardere, condițiile de funcționare, tipul și calitatea combustibilului, toate afectează durata de viață a lubrifiantului. Chiar și așa, există câteva procese care se petrec în orice motor:

Oxidarea

Uleiul din vehiculul tău intră în contact cu oxigenul și cu elementele care rezultă din ardere. Acest lucru duce la creșterea vâscozității și la formarea de lacuri, depuneri noroioase și sedimente. Creșterea vâscozității va reduce performanța uleiului.

Descompunerea termică

Temperaturile înalte accelerează procesul de degradare, de aceea temperatura lubrifiantului trebuie ținută mereu sub control. Deși păstrarea uleiului la temperatură constantă pe cât posibil îi va prelungi viața, temperaturile înalte vor apărea din când în când și, în cele din urmă, uleiul se va degrada.

Pierderea aditivilor

Pentru a proteja motorul și a asigura performanțe optime, componentele active din lubrifiant se consumă în timp ce motorul funcționează.

Contaminarea

Murdăria, apa, aerul etc. influențează viteza cu care apare degradarea lubrifiantului. În plus, suprafețele metalice se află adesea în contact unele cu altele în motorul tău, ceea ce duce la uzura acestor suprafețe. Acest lucru duce la apariția un unor particule metalice mici în ulei (practic, mici bucățele ale pieselor metalice), ceea ce accelerează procesul de degradare.

 

Are sens să schimb uleiul mai des decât specifică producătorul?

Dacă o folosești într-un regim normal de funcționare, nu prea are sens. Dacă o folosești foarte des în regim de competiție sau în condiții dificile (mult praf, temperaturi foarte ridicate etc.), probabil nu ar strica să schimbi uleiul mai des decât scrie în carte. Motocicletele folosite la competițiile de viteză au parte de cel puțin un schimb de ulei per etapă.

Sign in to follow this  

×