Concert Simfonic

Detalii

Categorie
Petreceri / Concerte
Modificat
acum 10 ani si 8 luni
Vizualizari
403

Voteaza & Distribuie

Descriere

Sala „Capitol" vineri, 6 martie 2009, ora 19

CONCERT SIMFONIC

Dirijor:

IULIA CIBISESCU-DURAN


Soliste:

MARION RALINCOURT – flaut

LUCIE MARICAL - harpa

Franta

Program:

L. van Beethoven: Uvertura Leonora nr.3

W. A. Mozart: Concertul in do major pentru flaut, harpa si orchestra, K.V. 299

F. Mendelssohn Bartholdy: Simfonia a IV-a in la major, op. 90, Italiana

Avancronica de concert

FILARMONICA „BANATUL" TIMISOARA

Vineri, 6 martie 2009, ora 19, sala „Capitol"

Dupa atata involburare sufleteasca de la auditia ultimei simfonii a lui Mahler, saptamana trecuta, Filarmonica „Banatul" a considerat oportun sa aleaga pentru vineri, 6 martie, un program senin, care sa se armonizeze cu acest inceput de martie, cand ghioceii, martisoarele si Ziua Femeii ne aduc multa bucurie si vestesc primavara. Vom observa ca nu numai programul este primavaratic si feminin, dar si principalii protagonisti sunt femei. Maestra Iulia Cibisescu-Duran ne va demonstra ca dirijatul de orchestra nu este o meserie exclusiva a barbatilor. Cadru didactic la Academia de Muzica din Cluj-Napoca, Iulia Cibisescu-Duran este dirijoare si compozitoare, creatiile sale obtinand numeroase premii in tara si peste hotare. Solistele Concertului in do major pentru flaut, harpa si orchestra, K.V. 299, de Wolfgang Amadeus Mozart, sunt tot femei: flautista Marion Ralincourt si harpista Lucie Marical, ambele din Franta.

Concertul orchestrei simfonice va debuta cu Uvertura „Leonora", nr. 3 de Ludwig van Beethoven. Au existat patru versiuni scrise la singura opera compusa de Beethoven: Fidelio, dintre care a ramas cea mai des interpretata, aceea cunoscuta sub numele de „Leonora 3". Mentionam ca Leonora era sotia lui Florestan, personajul principal al operei. Ca un fapt interesant, din surse Internet, aflam ca Mahler obisnuia sa introduca versiunea pe care o vom asculta intre cele doua scene ale actului al doilea, considerand materialul muzical al uverturii ca repriza de forma pentru actul ce tocmai se sfarsea. Pentru cei neinitiati, este vorba despre o reluare prescurtata a materialului muzical al primei scene.

Concertul pentru flaut, harpa si orchestra de Mozart, care va incheia partea intai a programului din sala „Capitol", a fost scris la comanda, la Paris, pentru Ducele de Guines, care canta ca amator la flaut si pentru fiica sa care canta la harpa. Ca in zilele recesiunii economice, el nu a fost niciodata platit pentru acest minunat concert, care a facut o mare cariera internationala. Este un fel de simfonie concertanta cu doua instrumente soliste, care, pentru acea vreme, era de neconceput sa cante impreuna cu acompaniament de orchestra. Inca odata genialul Mozart a fost deschizator de drum.

La 13 martie, o data destul de apropiata de concertul nostru de vineri, doar ca era anul 1833 si la Berlin, Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy, termina Simfonia a IV-a, in la major, op. 90, supradenumita „Italiana".

Facand un turneu in Europa, Mendelssohn a fost inspirat de stralucirea luminii, de culorile si de intreaga atmosfera din Italia si a hotarat sa compuna o simfonie. Ii scria surorii sale, Fanny, ca simfonia pe care o incepuse va fi cea mai fericita si plina de bucurie compozitie a sa. Asa a fost. Nu este nevoie sa-i descrii geneza, pentru ca oricine va recunoaste ca inspiratia e de sorginte italiana. O muzica aparent simpla, dar plina de entuziasm si bucurie de viata. Aceasta simfonie incheie un concert simfonic pe care Filarmonica il ofera drept martisor, dar si un cadou anticipat de 8 Martie. Concertul este sustinut in colaborare cu Centrul Cultural Francez din Timisoara.

Mircea Tataru