Oboseala pilotilor ameninta siguranta zborurilor

Oboseala pilotilor ameninta siguranta zborurilor

Detalii

CategoriiEconomie
TaguriAviatie
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari2036

Voteaza & Distribuie

Descriere



oboseala pilotilor


oboseala pilotilor avioanelor



Oboseala pilotilor avioanelor de pasageri este un fapt negat cu foarte mare ardoare de catre companiile aeriene, insa realitatea este ca un numar tot mai mare de echipaje se prezinta la zbor, in fiecare zi, intr-o stare avansata de oboseala datorita somnului necorespunzator. De multe ori, pilotii se „refac" intre doua zboruri dormind pe apucate, in saloanele aglomerate ale echipajelor, aflate in marile aeroporturi.



Multi dintre ei se intind pe saltele puse pe jos, sau canapele poreclite „crash pads". Oboseala cronica a echipajelor pune viata pasagerilor in mare pericol si, deja, acest lucru s-a soldat cu victime. Actuali si fosti piloti ai unor companii aeriene americane au declarat ca, din cauza oboselii accentuate, au ratat apeluri radio importante, au interpretat gresit datele afisate de aparatura de bord si chiar au adormit in timpul zborului.


Au existat cateva cazuri, care au ajuns in fata comisiilor speciale ale autoritatilor aeronautice civile din SUA si Marea Britanie cand pilotii adormiti la mansa – in timp ce avionul zbura pe pilot automat – au ratat aeroportul pe care urmau sa aterizeze. Un fost pilot al unei (acum) defuncte companii aeriene, Continental Express, Josh Reikes, a declarat pentru ABC News, in cadrul unei emisiuni dedicate discutarii acestui aspect, oboseala extrema a echipajelor, ca un comandant de bord i-a spus odata:



„Sa nu cumva sa indraznesti sa ma lasi sa ma trezesc si sa constat ca tu inca nu te-ai sculat".



Chiar si asul echipajelor de linie din SUA, capitanul Chesley Sullenberger, care si-a „amerizat" Boeingul 767 pe raul Hudson, dupa o defectiune catastrofala imediat dupa decolare, salvand toata lumea de la bord, a declarat ca oboseala cronica este o problema constanta in aviatia civila, si ca aceasta trebuie „rezolvata, dar este rezolvata de 30 de ani incoace".


Spre deosebire de echipajele civile, in aviatia militara se aplica reguli extrem de stricte in aceasta privinta, pilotilor impunandu-li-se chiar si numarul de calorii obligatorii pe care trebuie sa le asimileze inainte de a se urca in avion. Sullenberger, decorat cu Medalia Congresului pentru amerizarea lui de pomina, din ianuarie 2009, a declarat ca daca ar fi fost si el obosit la mansa n-ar fi fost in stare sa se descurce asa cum a facut-o.



„Trebuie sa cream posibilitatea ca pilotii sa poata sa aiba un somn odihnitor, de noapte. Trebuie sa pretuim aceasta profesiune suficient de mult incat echipajele sa nu fie nevoite sa doarma pe saltele sau in camera de somn de pe aeroporturi",



a continuat el. Dr. Martin Mooore-Ede, un expert in oboseala cronica, adeseori consultat de companiile aeriene si de guvern, a declarat ca este extrem de dificil ca pilotii sa beneficieze de o odihna adecvata in astfel de locuri, unde se doarme cam la gramada.



„Un somn odihnitor este posibil numai intr-o incapere intunecoasa, linistita, cu temperatura adecvata, unde nu patrund zgomote puternice. Aceste caracteristici nu se potrivesc deloc cu saloanele echipajelor de pe aeroporturi",



noteaza dr. Moore-Ede. Reporteri ai ABC News au filmat, pe ascuns, pilotii dormind pe scaune sau pe canapele in saloanele VIP de pe aeroporturi si acest lucru este contrar regulilor adoptate de companiile aeriene. Se pare ca ei incercau sa evite astfel saloanele echipajelor, de obicei foarte aglomerate. In ultimii 20 de ani, s-au intamplat mai mult de 24 de accidente de avion din cauza oboselii echipajelor, soldate cu mai mult de 250 de victime.


Au existat si riscuri majore de coliziune, iar in februarie 2007, un aparat civil a depasit aeroportul din Hawaii, fara a ateriza, zburand deasupra Pacificului. Autoritatile aviatiei civile au aflat ca pilotii avionului, mult prea obositi, adormisera la mansa si nu s-au trezit la apelurile controlorilor de zbor decat dupa 18 minute. Cei doi membri ai echipajului incercasera sa doarma inainte de zbor intr-un salon de pe aeroport, dupa ce plecasera de acasa noaptea, cu trenul, si nu-si permisesera sa ia o camera la hotel.


Problema este una din ce in ce mai acuta, pilotii fiind tot mai solicitati de programul de zbor, iar pasagerii lor sunt supusi unor riscuri maxime din cauza unui dusman invizibil: oboseala echipajelor.