Despre culori

Detalii

CategoriiCultura
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari32464

Voteaza & Distribuie

Descriere

In urma cu cativa zeci de ani, daca aprindeati televizorul, puteati viziona programe in alb-negru. Foarte putine reclame tiparite erau realizate in mai mult de 3 culori, iar ideea de Internet nici macar nu trecuse prin mintea cuiva. Culoarea, pentru un designer grafic reprezenta o simpla noutate, fiind destinata doar pentru proiectele de anvergura si pentru designul ambalajelor. Desi anterior a fost considerata prea scumpa pentru a fi folosita aiurea, acum ea este ceva obisnuit.
Alb-negrul a devenit avangardist si artistic.
Au trecut de asemenea zilele in care culoarea era folosita doar pentru a ne bucura de ea. Culorile au o semnificatie culturala. Tu, ca designer, ai responsabilitatea de a cunoaste semnificatia lor dar si de a fi in pas cu tendintele coloristice. Sa luam spre exemplu urmatoarea situatie din Statele Unite. Potrivit unor cercetatori ai pietei, in vreme de razboi, oamenii sunt mai receptivi la culorile pastelate. De ce? Motivul evident este faptul ca, fiind stresati, oamenii sunt atrasi de imagini mai deschise la culoare. Al doilea motiv, pe care orice designer ar trebui cat de cat sa-l stie deja, este contrastul. Vizitandu-va site-ul favorit de stiri intr-o perioada tulbure veti remarca faptul ca imaginile de pe monitor sunt intunecate, dar totusi vii.
Fumul negru care contrasteaza cu flacarile aramii ce tasnesc dintr-o cladire reprezinta imagini dure, puternice. Oamenii pur si simplu incep sa filtreze din minte acele imagini. Vechiul proverb "Ai vazut-o odata, ai vazut-o de o mie de ori" se potriveste perfect. Modul pentru a combate acest lucru este de a folosi o paleta de culori blande. Folositi culori pastelate pe fonduri albe. Identitatea voastra, dar nu in mod necesar sigla, poate fi asociata cu orice culoare pe care o dicteaza tendintele actuale.
Alte influente asupra preferintelor coloristice le reprezinta problemele sociale si stilul de viata. Daca cineva este interesat de o problema sau de o cauza, persoanele respective pot sa prefere culorile asociate acelei cauze. De exemplu, un ecologist poate fi subiectiv in fata unor culori cum ar fi brunul sau verdele. Un militant al homosexualilor poate prefera culori mai vii si mai vibrante, deoarece curcubeul este folosit foarte des pentru imaginea cauzei acestora. Un crestin conservator se va inclina spre culori conservatoare cum ar fi bleu-marin si gri. Ar fi indicati sa aveti in vedere asemenea factori, cand va adresati unui anumit public-tinta.
Intelesul culorilor
Culorile au in general anumite implicatii sociale. In timp ce nici o semnificatie preconceputa nu poate fi considerata universala, cercetatorii considera ca urmatoarele intelesuri sunt oarecum precise:
Negru: Semnificatie: Autoritate sau putere si, uneori, rautate. Darth Vader era negru din toate aceste motive.
Alb: Semnificatie: Puritate, sterilitate sau inocenta. Miresele poarta alb pentru a sugera puritatea si inocenta.
Rosu: Semnificatie: Furie, avertizare, conflict si dragoste. Culoarea rosie poate chiar sa provoace puls ridicat si respiratie accelerata. Folosit in anumite contexte, poate avea un efect negativ, pe cand in altele poate avea un efect benefic.
Albastru: Semnificatie: Calm, pace – dar rece si deprimanta-, nobilitate, loialitate. Costumele pentru afaceri sunt de multe ori bleu-marin pentru ca aceasta implica loialitate; in acelasi timp, salile de clasa sunt deseori zugravite in albastru deschis, datorita efectului calmant al albastrului. In limbaj muzical, se vorbeste deseori de "blues" (in engleza, blue= albastru), deoarece atat acest stil muzical cat si culoarea pot avea un efect deprimant.
Verde: Semnificatie: Naturalete, prospetime si fertilitate. Legatura clara cu verdele este natura, dar folosirea acestei culori in spitale este similara cu efectul albastrului, verdele fiind si el o culoare care calmeaza.
Galben: Semnificatie: Fericire, optimism si concentrare. Galbenul imbunatateste capacitatea de concentrare si ca poate contrasta cu aproape toate culorile.
Violet: Semnificatie: Regalitate, lux si romantism. De-a lungul istoriei, familiile regale au fost asociate cu violetul datorita faptului ca se intalneste rareori in natura si trebuiau cheltuite sume mari pentru a putea crea vopsea de aceasta culoare.
Maro: Semnificatie: solid, de incredere si terestru.
Alte consideratii
Culorile patriotice: Puteti avea in vedere steagul national al publicului dumneavoastra tinta atunci cand faceti design-ul unui site. Diferite culori sunt considerate a fi culori patriotice in tari diferite. In cazul in care faceti design-ul unui site destinat alte tari, tineti cont ca galbenul s-ar putea sa nu aiba nici o implicatie patriotica, in timp ce verdele e o culoare ce sugereaza o mare mandrie.
Produsul: S-ar putea de asemenea sa doriti sa luati in considerare culorile naturale ale produsului pentru care faceti design-ul. Designul meniurilor contine foarte rar albastru, deoarece aceasta culoare nu se gaseste in mod natural in mancare. Datorita acestui motiv, albastrul a fost ultima culoare de bomboane M&M care a fost lansata pe piata. Oamenii tind sa asocieze tonurile pamantii cu mancarea. Alt exemplu il constituie companiile de petrol sau de energie. Benzinariile au o tendinta sa poarte culori revigorante, cum ar fi albastrul, verdele si galbenul. Acest lucru se intampla pentru a neutraliza gandurile despre poluare si alte probleme ale mediului.