Cum sa cauti pe internet

Detalii

CategoriiIT
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari20803

Voteaza & Distribuie

Descriere

Motoarele de cautare
Motoarele cautare au in baza lor de date foarte multe pagini (de ordinul milioanelor) si sunt creeate in mod automat de catre masini.

Sunt 2 tipuri:
- individuale (au propria baza de date)
- meta (cauta in bazele de date ale altor motoare de cautare)

Motoarele de cautare isi alcatuiesc baza de date prin trimiterea unor roboti care indexeaza pagina dupa pagina urmarind linkuri. Paginile care nu au linkuri pot fi sarite. De asemenea este important de stiut ca atunci cand cautati ceva cu ajutorul motoarelor de cautare nu cautati intregul internet ci de fapt cautati in portiunea de pagini indexate de motorul respectiv. Pot aparea modificari in perioada de timp care a trecut de la indexare pana in momentul in care cautati. Unele motoare de cautare va ofera un cache al paginii, putand gasi astfel informatii care altfel ar pierdute (pagina nu mai exista) sau greu de localizat (pagina a fost mutata).

Plusuri si minusuri
Motoarele de cautare reprezinta cea mai buna solutie de cautare pe internet deoarece cautati intr-o baza de date foarte mare. Dar numarul foarte mare de rezultate returnate include si rezultate irelevante (documente mari in care cuvintele cautate pot apare doar o data si cu o alta semnificatie decat cea cautata) sau site-uri care folosesc SPAM (text ascuns) pentru a-si imbunatatii locul in motoare de cautare. Algoritmii folositi difera de la un motor de cautare la altul dar toti sunt optimizati pentru a returna cele mai relevante rezultate in partea superioara.

Directoarele
Spre deosebire de motoarele de cautare directoarele sunt intretinute de editori umani. Ei verifica fiecare site inainte de includere. Directoarele afiseaza de obicei numai pagina principala a fiecarui site. Ele pot include si o cautare in director. Directoarele sunt organizate pe categorii si subcategorii. Faptul ca trebuie sa vizualizati mai multe pagini pentru a ajunge la un anumit site vi se poate parea consumator de resurse. Dar acesta este punctul forte al directoarelor. Datorita faptului ca un om este editorul rezultatele oferite vor avea o mult mai mare relevanta si un continut de calitate (de obicei nu toate site-urile sunt acceptate, ci doar cele care au un continut de calitate).

Pot aparea probleme cand o pagina isi schimba continutul si editorii nu realizeaza acest lucru. Directorul poate continua sa arate catre o pagina care nu mai exista sau care a fost mutata. Directoarele sunt folositoare pentru cautari generale, fiind o sursa de informare pentru subiecte populare, organizatii, site-uri comerciale sau produse. Daca in schimb cautati ceva specific motoarele de cautare sunt solutia.

Strategia de cautare
In primul rand trebuie sa va stabiliti scopul cautarii:
- navigare
- cautarea unui lucru specific
- cautarea tuturor documentelor referitoare le un anumit subiect

In primul caz va puteti duce la un director web si puteti naviga cautand site-uri interesante.
In al doilea caz trebuie sa va duceti la un mor de cautare major ca Google sau Alltheweb.
In ultimul caz trebuie sa va extindeti cautarile pe cat mai multe motoare de cautare. Puteti verifica de asemenea si biblioteca locala sau alte surse de informare. Nu trebuie sa va bazati pe internet pentru toate informatiile.

Cautare: tips&triks
Cand cautati folostiti cele mai importante cuvinte la inceput. Veti observa ca rezultatele cautarii difera si in functie de ordinea termenilor cautati.

Caractere speciale: +, -, "", *
+ pagini care contin termenul respectiv
- pagini care nu contin termenul respectiv
"" pagini care contin expresia din ghilimele
* (ex director*) folositor pentru returnarea paginilor care contin termeni asemanatori, exemplul va returna pagini care contin termenii: director, directorul etc.

Expresii booleane: AND, OR, NOT
ex termen1 AND termen2 (pagini care contin ambii termeni)
ex termen1 AND NOT termen2 (pagini ce contin termenul termen1 si nu contin termen2)
ex termen1 OR termen2 (pagini care contin oricare dintre cei doi termeni)

Operatori de proximitate:
NEAR (termenii sa fie cat mai apropiati),
ADJ (asemanator cu ghilimelele doar ca ordinea poate sa difere)

Nu toate motoarele de cautare folosesc toti acesti operatori asa ca verificati care din ei ii puteti folosii.

Concluzie
Internetul este intr-o crestere exponentiala. Pentru a putea gasii informatiile necesare trebuie sa cautati fie intr-un director fie intr-un motor de cautare. Sper ca am reusit sa arat cand trebuie folosit fiecare dintre ele si cum trebuie sa cautati.