Ce trebuie să raporteze companiile care au sistem de garanție - returnare?

Detalii

CategoriiRegional
Tagurireciclare
Ultima actualizareVineri 8 decembrie 2023
Vizualizari425

Voteaza & Distribuie

Descriere

Sistemul de garanție-returnare (SGR) a apărut ca o soluție în contextul creșterii cerințelor de protecție a mediului și al nevoii de a optimiza gestionarea ambalajelor primare nereutilizabile. Cu toate că ambalajele sunt o parte fundamentală a lanțului de aprovizionare și a experienței de cumpărare, ele au generat o preocupare tot mai mare din cauza impactului lor asupra mediului înconjurător. Află cum funcționează un sistem de garanție-returnare și ce obligații au producătorii și comercianții!

Ce este sistemul de garanție-returnare?


Sistemul de Garanție Returnare (SGR) reprezintă cel mai mare proiect de economie circulară al României. Acesta are ca scop încurajarea reciclării și reducerea deșeurilor prin colectarea și returnarea ambalajelor pentru băuturi. SGR își propune să creeze un mediu mai curat și mai verde, să atingă țintele de colectare și reciclare impuse la nivel european și să stimuleze piața de reciclare din România prin furnizarea de materie primă de calitate și în cantități semnificative.

Implementarea SGR a intrat în vigoare începând cu data de 30.11.2023, conform HG 1074/2021, publicată în Monitorul Oficial nr. 955 din 06.10.2021. Acest lucru înseamnă că începând cu această dată, companiile vor trebui să se conformeze regulilor și procedurilor SGR. Dacă ești producător sau comerciant, externalizează serviciul de garanție returnare (SGR) și beneficiază de Ai expertiză specializată, reducerea costurilor, flexibilitate, îmbunătățirea eficienței și reducerea riscurilor.

Cum funcționează SGR?


Mecanismul principal al SGR se bazează pe returnarea ambalajelor de către consumatori în schimbul unei sume de bani. În momentul achiziționării unei băuturi, consumatorul plătește o garanție de 0,50 RON, pe care o poate recupera ulterior.

Consumatorii au posibilitatea să returneze ambalajele la orice punct de returnare organizat de comercianți. Aceștia își pot primi înapoi valoarea garanției sub formă de cash, voucher sau transfer bancar. Acest sistem promovează reciclarea și încurajează consumatorii să participe activ în procesul de gestionare a deșeurilor.

Un aspect important al SGR este faptul că nu este necesar bonul fiscal pentru a returna ambalajul. Consumatorii nu sunt obligați să prezinte bonul fiscal și nu este necesar ca produsul să fi fost cumpărat de la același comerciant de la care se returnează ambalajul.

Ce ambalaje pot fi returnate?


SGR se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 L - 3 L inclusiv. Astfel, ambalajele primare ale produselor precum băuturi alcoolice, sucuri, ape minerale, vinuri și spirtoase pot fi returnate în cadrul SGR.

Pentru a fi acceptate la retur, ambalajele trebuie să îndeplinească anumite criterii:

  • să aibă aplicat marcajul care indică apartenența la SGR;
    marcajul si codul de bare sa fie vizibil/lizibil;
  • să fie întreg, nedegradat sau nedeformat, astfel încât sa poată fi stabilită apartenența la SGR;
  • să fie golit în întregime de conținut;
  • să fie returnat în termen de maxim 24 luni de la data publicării pe pagina de internet a administratorului SGR RETURO a anunțului privind încetarea introducerii pe piață de către producător a produsului respectiv.

Ce responsabilități au părțile implicate?


Producătorii și importatorii au responsabilitatea să se înregistreze în baza de date a SGR, să încheie contract cu administratorul SGR și să marcheze ambalajele conform legislației. De asemenea, trebuie să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR, să comunice aceste informații administratorului SGR și să plătească valoarea garanției aferente produselor introduse pe piața națională. Aceste obligații asigură transparența și eficiența sistemului, oferind consumatorilor siguranța că ambalajele SGR sunt gestionate corespunzător și că valoarea garanției este asigurată.

La rândul lor, comercianții trebuie să se înregistreze în baza de date a SGR, să încheie contracte cu administratorul SGR și să indice valoarea garanției la raft și pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR. De asemenea, au obligația să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR de la producători neînregistrați sau de la distribuitori ai acestor producători. Comercianții joacă un rol important în informarea și educarea consumatorilor cu privire la sistemul de garanție-returnare și asigură respectarea normelor și standardelor impuse de acesta.

Atât producătorii și importatorii, cât și comercianții, au responsabilitatea să organizeze puncte de returnare, să preia ambalajele SGR returnate de consumatori și să restituie acestora valoarea garanției la momentul returnării ambalajelor SGR.

Neînregistrarea în baza de date a SGR se sancționează cu amendă de la 20.000 la 40.000 RON.