Arta fictiunii si creativitatea - atelier de scriere creativa

Detalii

Categorie
Cursuri educatie
Modificat
acum 10 ani si 8 luni
Vizualizari
411

Voteaza & Distribuie

Descriere

Arta fictiunii si creativitatea - atelier de scriere creativa

sau Cum sa transformam ideile

Fundatia Calea Victoriei va invita, din 3 martie, la un atelier despre Arta fictiunii si creativitate, cu Claudia Postelnicescu.

Acest atelier isi propune sa lanseze posibilitati de creatie pornind de la artistii cei mai talentati, revolutionari sau atipici in literatura, teatru, film sau arta contemporana. Arta fictiunii si creativitatea nu porneste de la o abordare strict teoretica, ci mai degraba de la premisa ca nu exista retete si structuri stabile pentru o poveste de succes. Fictiunea literara si cea dramatica sunt cele mai vechi modalitati de a spune povesti contemporanilor fiecarei epoci. Omul postmodern a experimentat noi forme de fictiune in film, performance, muzica, arta contemporana. Omul post-post-modern inca se intreaba ce urmeaza. Vom incerca sa interogam critic si creativ aceste etape si, eventual, sa gasim impreuna un raspuns la intrebarea: fictiunea secolului XXI incotro?

1. Orasul si rolul lui in fictiune.
Locul si relatia scriitorului cu spatiul in care traieste au fost intotdeauna surse de inspiratie si creativitate (vom plonja in dragoste, ura, singuratate, alienare, apartenenta, marginalitate, s.a.m.d.). Trei orase simbol si scriitorii lor: Sankt Petersburgul-ul lui Gogol, Tolstoi si Dostoievski; Bucurestiul lui Camil Petrescu, Mircea Cartarescu si Philip O Ceallaigh; New York-ul lui Poe, Miller si Auster.
Facultativ: o poveste despre oras/strada/cartier, ca exercitiu de imaginatie.

2. Despre mituri, arhetipuri, vise si importanta lor in fictiune
Vom discuta despre miturile fundamentale si arhetipurile postmoderne - de la Men in Black si mitul eternei reintoarceri la arhetipul hacker-ului. Atractia visului si fictiunea literara. Regasirea si recuperarea miturilor esentiale in literatura si film; chei de interpretare a literaturii prin film - Burgess, Kubrik si Portocala mecanica (discutie si scurta vizionare).

3. Viata ca teatru sau "povestiri despre nebunia (noastra) cea de toate zilele".
De la tragediile anticilor, la Shakespeare, la Kane, teatrul a ramas o experienta intensa de purificare a emotiilor, dar si mediul cel mai puternic prin care mintea oamenilor este schimbata. Aristotel considera ca aceasta schimbare scontata trebuie sa fie intotdeauna spre mai bine, nu spre mai rau, iar arta care produce o degradare morala in spectator este mai rea decat arta care nu are nicio functie. Vom interoga aceasta afirmatie plecand de la clasicii greci si ajungand la noul limbaj dramatic postmodern.
Facultativ: exercitii de improvizatie dramatica plecand de la un cuvant, tema, obiect.

4. Arta contemporana si creativitate. Autofictiunea, lipsa bucuriei vizuale si noile forme de creativitate in arta contemporana.
Ce este arta contemporana si cum se "intrebuinteaza"? O investigatie spontana in culisele artei contemporane via Marcel Duchamp, Andrei Cadere, Andy Warhol, Braco Dimitrievic, Banksy, s.a.
Exista noi forme de creativitate in arta contemporana sau sunt variatii pe aceleasi teme la majoritatea artistilor contemporani? Ce inseamna o revolutie artistica si de ce exista, totusi, atat de putini artisti revolutionari?

5. Viitorul fictiunii si al creativitatii in era digitala
Creativitatea a devenit cuvantul-umbrela sub care si-au gasit adapostul mai toate preocuparile omului postmodern: de la felul in care gatim "fusion" pana la imbracatul hainelor (street art devenind rapid o noua forma de arta care lanseaza cariere), la reclamele la inghetata, nevoia de ‘creativ’ si ‘creativitate’ denota, pana la urma, o acuta lipsa de imaginatie sau, dimpotriva, o cautare disperata a neobisnuitului pe care il asociem, de multe ori, cu acel ceva "creativ", un concept larg, generos, menit sa aduca tuturor si fiecaruia, altceva.

- Blog-ul de scriitor - cum sa scrii, cum sa citesti.
- Vlog, youtube, myspace, twitter, facebook - catre democratizarea elitelor si desfiintarea autorului?
- Filmul ca auto-fictiune. The making of Four Eyed Monsters.
- Teatrul ca experiment - teatrul performance, teatrul fara teatru, teatrul de club, teatrul de apartament. Cum sa fii "creativ" intr-o competitie a creativitatii fara reguli?
- Arta contemporana - dupa aducerea artei mai aproape de mase, eliberand-o din cercul strans al elitei, incotro?
- Cum arata viitorul? Avem nevoie de un post-postmodernism? O incercare de tragedie postmoderna.

Inscriere la - contact@victoriei.ro

Durata curs: 5 ateliere
Frecventa: saptaminal - miercuri
Cost curs: 150 ron - adulti/112 ron - elevi, studenti
Loc desfasurare: Fundatie
Data: 3 martie, 18:30