Sari la conținut
Forum Roportal
Alethia

Teapa CFR

Evaluează acest topic

Postări Recomandate

Teapa CFR

 

Autoritatile din transporturi acopera gaurile imense din bugetul CFR Calatori, luand cu doua maini din buzunarul cetateanului: prin subventia de 60% din costul fiecarui bilet de tren pe care o asigura statul si prin pretul umflat artificial al tichetului de calatorie. In conditiile in care compania detine monopol pe transportul feroviar de calatori de lung parcurs, aceasta impune conditiile de calatorie dupa bunul plac.

 

Conditii pe care le si incalca dupa bunul plac. De aproape un an si jumatate, pasagerii care vor sa evite riscul unui accident rutier pe Autostrada Soarelui, sunt obligati sa isi ia bilet la trenurile Intercity si Rapid si sa parcurga cei peste doua sute de kilometri dintre Bucuresti si Constanta in cinci - sase ore. Asta pentru ca, incalcand dreptul pasagerilor de a beneficia de standardele de calatorie pe care le platesc, CFR Calatori a pastrat trenurile de rang superior pe acesta ruta, desi lucrarile pentru modernizarea infrastructurii impun limitari drastice de viteza. Si, implicit, nu permit un transport adecvat trenurilor de viteza. Practic, calatorii platesc bilete pentru niste trenuri Intercity si Rapid care merg insa ca niste Personale. In mod normal, costul biletelor ar fi trebuit sa fie redus prin eliminarea suplimentului de viteza. Lucru care nu se intampla insa. Cert este ca, CFR si-a asigurat un profit cel putin imoral de zece milioane de euro anual pe spinarea calatorilor.

 

Mai grav este ca Ministerul Transporturilor tolereaza abuzul, in conditiile in care CFR Calatori incalca flagrant contractul de servicii publice, care oricum prevede viteze minime comerciale penibil de mici intr-o tara europeana, pentru trenurile de rang superior. Astfel, din contract rezulta ca un Intercity nu poate circula cu o viteza mai mica de 65 de kilometri la ora, in timp ce un Rapid nu are voie sa atinga mai putin de 55 de kilometri la ora. In mod normal, contractul ar trebui sa stabileasca viteze medii comerciale care sa asigure o durata a calatoriei corespunzatoare. Totusi, reprezentantii Ministerului Transporturilor pretind ca o astfel de normalitate nu este posibila, in conditiile in care starea generala a infrastructurii feroviare in Romania este foarte proasta. Chiar si in acest context, CFR Calatori incalca drepturile pasagerilor in cazul uneia dintre cele mai circulate distante: ruta Bucuresti- Constanta.

 

Nici un vinovat

 

Din aprilie 2006, data la care s-au impus limitarile de viteza, si pana in acest moment, aproximativ trei milioane de persoane au cumparat bilet la Intercity sau la Rapid pe ruta Bucuresti-Costanta. La un supliment de viteza de circa 12 RON (diferenta medie de pret dintre tichetul pentru accelerat sau personal si tichetul pentru trenurile de viteza) rezulta un venit de aproximativ 12 milioane de euro. Bani pe care CFR Calatori i-a "stors" in mod abuziv de la populatie. Compania nationala de transport feroviar de calatori pretinde ca nu poate reduce pretul biletelor, din cauza faptului ca CFR Infrastructura nu a redus corespunzator taxa de utilizare a cailor ferate.

 

"Mentionam ca datorita duratelor mari de parcurs generate de lucrarile companiei CFR SA ce se desfasoara pe relatia Bucuresti - Constanta, CFR Calatori inregistreaza costuri suplimentare de exploatare, atat pentru utilizarea pe perioade mai mari a unui numar mai mare de mecanici de locomotiva si echipe de tren, cat si a functionarii indelungate a materialului rulant. Mai mult decat atat, taxa de utilizare a infrastructurii feroviare pe aceasta sectie de cale ferata nu s-a modificat in perioada lucrarilor", afirma reprezentantii CFR Calatori, lasand sa se inteleaga ca, de fapt, au de platit "oalele sparte" ale companiei de infrastructura. Asa ca managerii CFR si-a facut calculele ca pasagerii sa plateasca aceste "oale sparte". Si s-au asigurat ca nu vor putea fi trasi la raspundere in fata Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC) pentru pretul inadecvat al biletului, pentru ca - sustin ei - "achizitionarea biletelor reprezinta acordul calatorilor la contractul de transport si implicit la clauzele prevazute in acesta".

 

140 de plangeri la OPC

 

Din acest raspuns rezulta, insa, ca directorii companiei nu sunt prea informati in privinta continutului contractului de servicii publice pe care le asigura CFR Calatori, unde sunt prevazute standardele minime ale transportului cu trenurile de rang superior.

 

In realitate, Protectia Consumatorilor are temei legal pentru a sanctiona CFR, iar orice calator care a cumparat un astfel de tichet de calatorie ar trebui sa aiba castig de cauza in fata instantei, daca solicita despagubiri pentru serviciile necorespunzatoare. De altfel, purtatorul de cuvant al ANPC, Robert Hart ne-a declarat ca institutia pe care o reprezinta a inregistrat, de anul trecut, circa 140 de plangeri referitoare la serviciile CFR, fara a preciza daca si cum au fost rezolvate acestea, pe motiv ca datele "nu au fost inca centralizate".

 

Viziunea Ministerului

 

Ministerul Transporturilor, sub autoritatea caruia se afla companiile CFR Calatori si CFR Infrastructura, tolereaza abuzul CFR, in ideea ca profiturile de pe ruta Bucuresti-Constanta ar mai acoperi gaurile din bilantul contabil al companiei. Astfel, conform reprezentantilor ministerului, din punct de vedere economic, pentru CFR Calatori traficul de Litoral este vital pentru a echilibra balanta de plati deoarece, fara veniturile provenite din acest trafic, nu ar putea onora platile scadente si chiar taxa de utilizare a infrastructurii.

 

In viziunea Ministerului Transportului, CFR Calatori nu poate suporta singura impactul financiar al scaderii tarifelor, in conditiile in care subventia primita este limitata.

 

Practic, oficialii Ministerului Transporturilor au preluat de-a gata argumentele servite de sefii CFR, sustinand ca "materialul rulant" respecta standardele de tren tarifate, deoarece, teoretic, poate atinge viteze de 160 de kilometri la ora in cazul Intercity-ului si de 120-140 de kilometri la ora in cazul Rapidului.

 

Cerc vicios

 

Pe scurt, problema celor doua companii de stat - asa cum se vede de la Ministerul Transporturilor - se poate formula in felul urmator: CFR Calatori nu poate reduce pretul biletului pentru ca plateste aceeasi taxa de utilizare a infrastructurii, iar CFR Infrastructura nu poate reduce taxa pentru ca nu i-ar mai ajunge banii sa refaca sinele pentru ca trenurile sa ruleze cu viteze de 160 de kilometri la ora.

 

Iar din acest cerc vicios creat de managementul prost al celor doua companii nu se poate iesi decat pe banii cetatenilor si, eventual, pe banii Uniunii Europene.

 

Concret, daca se reduc taxele de utilizare la infrastructura nu exista fonduri pentru a moderniza infrastructura, ca sa fie optimizata calitatea serviciilor la standardele stabilite. Oficialii din Ministerul Transporturilor sustin ca la ora actuala, taxa de utilizare a infrastructurii pe care o incaseaza CFR Infrastructura nu permite companiei sa faca investitii de modernizare a infrastructurii din surse proprii. Acestea se fac fie prin bugetul de stat, fie prin credite externe fie, incepand cu anul acesta din fondurile europene. Aceeasi oficiali au recunoscut ca daca CFR Calatori ar renunta la trenurile de rang superior si ar introduce, in schimb, numai trenuri accelerat si personal, ar putea pierde circa zece milioane de euro pe an, adica exact costul suplimentelor de viteza.

 

UE tine

 

la pretul corect

 

Comisia Europeana a cerut tarilor membre UE sa calculeze taxa de utilizare a infrastructurii feroviare in functie de calitatea portiunii de cale ferata, reflectata in viteza de circulatie si tonaj, dar si in functie de greutatea trenului la care se aplica tariful. Autoritatile romane au preluat aceasta reglementare printr-o Hotarare de Guvern, care va intra in vigoare la inceputul lui 2008. Atunci cand, intamplator, este programata si finalizarea lucrarilor la infrastructura pe ruta Bucuresti - Constanta. Interesant de urmarit este daca motivul invocat de CFR Calatori pentru mentinerea trenurilor de rang superior pe ruta Bucuresti-Constanta se va mentine in conditiile in care se va aplica aceasta diferentiere a taxelor.

 

Una la primarie, una la prefectura

 

Ponderea taxei de acces la infrastructura feroviara in totalul cheltuielilor CFR Calatori este de 30%, sustin reprezentantii companiei. Insa, un calcul de bun simt arata ca lucrurile nu stau chiar asa. Astfel, in momentul de fata, tariful de utilizare a infrastructurii feroviare pentru calatori este de 3,6 euro de tren pe kilometru. In consecinta, pe ruta Bucuresti - Constanta, care are 265 de kilometri din cauza rutelor ocolitoare, CFR Calatori are de platit, in total, o taxa de 954 euro (3000 RON). La un tren Intercity cu o garnitura de zece vagoane, respectiv cu o capacitate de 1000 de calatori, aceasta suma reprezinta aproximativ 6,7% din profitul pe care l-ar obtine, teoretic, CFR Calatori din cursa si 7,5 % din profitul pe care l-ar obtine daca trenul ar fi Rapid. Numai ca, din cauza costurilor piperate in raport cu serviciile oferite, potentialii clienti ai CFR prefera ca alternativa transportul rutier, iar trenurile sunt pe jumatate goale. In concluzie, CFR plateste taxa in cauza pentru un randament mult mai mic.

 

Datoriile CFR

 

La sfarsitul lunii aprilie 2007, datoriile si penalitatile acumulate de CFR SA catre filialele Electrica totalizau 550,3 milioane lei. Penalitatile reprezinta 17% din totalul datoriilor, respectiv 94,86 milioane de lei. Potrivit Ministerului Transporturilor, CFR SA a ajuns in aceasta situatie in primul rand din cauza subfinantarii pe o perioada lunga de timp, dar si ca urmare a neincasarii sumelor aferente prestatiilor efectuate catre CFR Calatori. In acelasi timp, compania CFR Calatori nu si-ar fi putut achita datoriile fata de CFR SA din cauza insuficientei subventiei de la bugetul de stat. Ministerul Transporturilor a cerut Guvernului, la finele lunii iunie, suplimentarea cu 450 de milioane lei (circa 138 milioane de euro) a bugetului CFR Calatori, pentru plata restantelor companiei la consumul de energie electrica, in conditiile in care mai multe filiale Electrica au pus sechestru asiguratoriu pe active apartinand CFR SA.

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

A zis ca-i preluat.

Oricum, astia cu CFR-ul lor is niste idioti.

Singurul tren direct Galati-Constanta vara asta, a fost un accelerat la 02:25 A.M. Ce ora-i asta?!

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

de asta e mai bine masina personala sau autocarele/microbuzele (care mai nou acopera toate rutele)

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum

×