Sari la conținut
Forum Roportal
maleahi

Inchizitia

Evaluează acest topic

Postări Recomandate

daca vrem sa judecam corect Inchizitia, trebuie sa tinem seama de

- ce a insemnat ea la momentul initial

- ce a fost o vreme

- ce a ajuns sa fie

- din pricina cui...

 

 

Legislatie antieretica a aparut odata cu declararea Crestinismului ca religie de stat (319)

Codul Imparatului Teodosie al II-lea, in 438, subliniaza: "amintim ca sunt pasibili de pedeapsa cu moartea cei dovediti...", "va fi pedepsit cu confiscarea locuintei..."

Episcopi precum Augustin sau Ioan Gura de Aur au acceptat-o, desi se impotriveau pedepsei cu moartea.

In secolele XI-XII este repus in valoare codul roman, fara preocupari pentru modul lui de aplicare.

Decretul lui Gratian (1140) armonizeaza textele juridice traditionale (drept roman, decretalii...), propunand trei etape:

1. incercarea de convingere

2. sanctiuni canonice

3. recurgerea la "bratul secular" (adica justitia principilor)

La inceput, principii apelau doar la confiscarea bunurilor si la pedepse corporale.

In 1197, regele Pedro de Aragon asimileaza erezia cu crima de lezmajestate, pasibila de pedeapsa cu moartea prin foc. In 1199, papa Inocentiu al III-lea accepta aceasta "asimilare".

 

Regele Spaniei a fost "obligat" la luarea unor masuri drastice, dar numai datorita unor neintelegeri provenite din necunoasterea religiilor.

Dupa retragerea musulmanilor din Spania, Crestinismul devine religie "obloigatorie". Se intentiona eliminarea pericolului islamist, dar s-a mers poate prea departe obligand populatiile evreiesti sa treaca la Crestinism. Ceea ce nu au inteles conducatoriii crestini era ca Iudaismul se practica in Sinagoga, de catre barbati, dar si acasa - unde femeia era cea care "celebra". Cand evreii au fost obligati sa treaca la Crestinism, au inteles ca Sinagogile lor vor deveni Biserici, dar nu avea cum sa se gandeasca ca religia de acasa trebuie schimbata daca nu le spusese nimeni ca trebuie. Femeile evreice au continuat rituarile pe care le cunosteau (este adevarat ca in multe cazuri era chiar de fronda fata da obligatiile la care fusesra supusi de Biserica). Ceea ce faceau evreicele acasa era de neinteles pentru Biserica, si s-a zvonit ca ar fi vraji - acestea sunt vrajitoarele arse pe rug in Spania!

 

Dupa asasinarea legatului insarcinat cu lupta impotriva albigenzilor (ereticii din orasul Albi: catari si valdezi), Papa Inocentiu al II-lea cheama la cruciada, dar aceasta se transforma intr-un razboi intre seniorii din Nord si cei din Sudul Frantei. Nordul viza feudele Sudului! Un episod cunoscut este masacrul populatiei din Beziers, refugiata in catedrala (1209).

 

Inchizitia in sens strict se naste in anii 1220-1230 prin colaborarea dintre puterea civila si puterea religioasa. Scopul este de a-i cauta (inquisitio) in mod sistematic pe eretici si de a-i pedepsi.

Se vorbeste despre Inchizitie seculara, episcopala sau papala.

Inchizitie seculara, prin regele Frederic al II-lea (1224), in Constitutia de la Catania: "oricine va fi dovedit in chip vadit ca eretic de catre episcopul diecezei sale va fi incredintat deindata, la cererea acestuia din urma, autoritatilor seculare ale acelui loc si dat mortii prin ardere pe rug".

Inchizitie episcopala, prin hotararile conciliului de la la Toulouse, in 1229, "in fiecare parohie din oras si din afara lui, episcopii vor desemna un preot si doi sau trei laici, sau mai multi, daca este necesar, cu nume nepatat, care se vor lega cu juramant sa caute cu sarguinta si cu credinta pe ereticii de pe teritoriul parohiei.. si-i vor denunta de indata episcopului si seniorului locului".

Inchizitie papala, prin Papa Grigore al IX-lea, care transforma Inchizitia intr-un tribunal de exceptie care depinde direct de papalitate (1233): "va trimitem in regatul Frantei si in regoiunile invecinate pe numitii Frati Predicatoir, dandu-le misiunea de a lupta impotriva ereticilor".

Fratii predicatori sunt dominicanii, apoi sunt trimisi si Fratii minoriti, franciscanii.

In 1252 este pusa la opunct o procedura complexa care autorizeaza tortura.

De aceasta data, Biserica isi asuma responsabilitatea directa a pedepselor aplicate, nelasand pe seama puterii civile decat sarcina executarii sentintelor.

Era nevoie de o justificare teologica pe care o va furniza Toma de Aquino: "daca ereticul staruie pe calea lui cea rea, Biserica, pierzand nadejdea indreptarii lui, se ingrijeste de mantuirea celorlalti separandu-l prin excomunicare, iar dupa aceea il lasa in sema judecatii seculare pentru a fi luat din lume prin moarte".

E greu de explicat cum o Biserica ce se revendica de la Evanghelie a putut sa arda de vii pe cei ce nu-i acceptau invatatura. Sub anumite aspecte, Crestinatatea era un regim daca nu totalitar, cel putin totalizant sau constrangator.

(dupa: Jean Comby Pour lire l'histoire de l'Eglise)

 

Este de subliniat ca mijloacele folosite au fost cele oferite de justitia timpului: tortura si moartea.

(asa cum textul biblic propune "ochi pentru ochi..." intr-un moment istoric in care o vatamare cat de mica era razbunata cu moartea)

 

Inchizitia a functionat doar o perioada de doua-trei sute de ani - actualmente, papalitatea regreta abuzurile facute in acea perioada

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
daca vrem sa judecam corect Inchizitia, trebuie sa tinem seama de

- ce a insemnat ea la momentul initial

- ce a fost o vreme

- ce a ajuns sa fie

- din pricina cui...

mai mult, trebuie sa avem o vedere de ansamblu si asupra realitatilor acelor vremuri, cand feudalul avea drept de viata si de moarte asupra supususilor sai, altfel spus, viata unui om nu valora prea mult in acele vremuri .

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri

N-are sens sa discutam despre inchizitie. In Evul Mediu erau persecutati pe nedrept. Acuma sectele te invadeaza cu fluturasi si cu biblii gratuite, cu acordul legii, si nici n-ai voie sa-i injuri ca sunt cretini.

Partajează acest post


Link spre post
Distribuie pe alte site-uri
Vizitator
Acest topic este acum închis pentru alte răspunsuri.

×