Dinozaurii vor fi reconstruiti cu maxima acuratete stiintifica

CategoriiDivertisment

Dinozaurii vor fi reconstruiti in cadrul unei expozitii de mare acuratete stiintifica, insa acest lucru nu implica tehnici de manipulare genetica, in urma aplicarii carora ne-am alege cu un minunat Jurassic Park prin California sau China, ci o reconstituire a unuia dintre stapanii planetei, pana acum 65 de milioane de ani, plecand de la fosilele existente.

Oamenii s-au obisnuit cu imaginile despre dinozauri oferite de filme, plansele colorate din albumele cu dinozauri, sau machetele in marime naturala parcate prin salile de expozitie, parcuri tematice sau muzee. De fapt, nici un om nu se poate lauda ca a vazut un dinozaur (asta ar presupune si supravietuirea lui, ca sa povesteasca)

Ultimele succese in materie de paleontologie promit sa ne ofere imaginea reala a acestor monstri. N-a fost gasit niciodata un schelet intreg de Tyrannosaurus rex, cel mai feroce carnasier al tuturor timpurilor, dar din tot felul de reconstructii dupa fosile s-a ajuns la o imagine aproximativa.

Tyrannosaurus rex

Tyrannosaurus rex, cel mai feroce carnasier al tuturor timpurilor

In anul 1854 a fost inaugurata prima expozitie de dinozauri din lume, deschisa la Crystal Palace, in sudul Londrei. Erau primele impresii ale unor cercetatori si artisti despre cum trebuie sa fi aratat dinozaurii, iar pe la sfarsitul secolului al XIX-lea, expozitia isi pierduse mare parte din credibilitate. Descoperirile paleontologilor epocii au contrazis imaginile grotesti si naive prezente in expozitia-panoptic de la Crystal Palace.

In prezent, cei mai importanti paleontologi din lume lucreaza impreuna pentru o expozitie fara precedent, dedicata dinozaurilor „asa cum erau in realitate", la Los Angeles, California. Expozitia pregatita la Muzeul de Istorie Naturala din Los Angeles are ambitia de a oferi imagini de mare acuratete stiintifica cu monstri paleoliticului. Potrivit directorului institutiei, Luis Chiappe, obiectivul expozitiei este sa arate

„cum transformam noi probele descoperite pe teren in cunostinte stiintifice".

In centrul central expozitiei din L.A. va fi „o serie de modele in ordine crescatoare" a trei schelete de T. rex si un model al unui pui de Tyrannosaurus rex, da Luis Chiappe asigurari. Pentru a construi pana la ultimul amanunt modele de dinozaur, precum si scheletele, sunt necesare extrem de multe date stiintifice. Punctul de plecare al paleontologilor il reprezinta oasele fosilizate, descoperite in urma sapaturilor arheologice din intreaga lume.

Darren Naish, paleontolog al Muzeului de Istorie Naturala din Oxford, cauta noi probe in magaziile din spate ale muzeelor din intreaga lume. „Nu este neaparat necesar sa iesi pe teren ca sa cauti dinozauri, poti cauta si prin sertarele si cutiile de prin muzee si sigur vei gasi ceva nou, neluat inca in seama", afirma Naish. El si colegii sai au gasit nu cu multa vreme in urma noi specii de dinozauri ale caror vestigii au fost uitate prin magazii. Ei sunt convinsi ca exista un numar imens de specimene aflate prin cotloanele muzeelor, inca din secolul XIX, care ar putea deveni descoperiri semnificative.

„Ne aflam acum in epoca de aur a descoperirii dinozaurilor, si apar aproximativ 50 de noi specii catalogate in fiecare an", spune el, adaugand ca „aproximativ 90% dintre toti dinozaurii clasificati au fost identificati incepand cu 1990 incoace".

Fireste, pasul urmator este identificarea exacta a fosilelor descoperite. Asta, precum si curatirea oaselor de sedimentele acumulate ar putea dura ani de zile. Apoi, odata ce scheletul este pregatit, oasele sunt imbinate din nou, asa cum erau in exemplarul intact. Paul Zawisha se ocupa de cadrul special de otel pe care vor fi asamblate scheletele de la Los Angeles. Cadrul trebuie sa fie suficient de rezistent ca sa sustina greutatea enorma, de cateva tone, a oaselor unui T. rex.

„Doamne fereste sa cada vreunul ca atunci ne va trebui ceva vreme pana lipim bucatile",

adauga el. Se va ingriji de fixarea pe cadrul de otel al principalului Tyrannosaurus rex din expozitie, poreclit „Thomas". Acesta este unul dintre cele mai bune specimene descoperite pana acum, insa este completat in proportie de doar 70%. Oasele lipsa vor fi adaugate de echipa lui Paul folosindu-se ramasitele partiale ale altor 30 de T. rex gasite in decursul anilor, construirea dinozaurului „Thomas" inglobandu-le si pe acestea.