Uleiul de floarea soarelui versus uleiul de măsline - care este cel mai indicat pentru prăjit?

Uleiul de floarea soarelui versus uleiul de măsline - care este cel mai indicat pentru prăjit?

Detalii

CategoriiAlimentatie
Tagurimâncare, ulei de masline
Ultima actualizareJoi 30 ianuarie 2020
Vizualizari426

Voteaza & Distribuie

Descriere

Rafturile din supermaketuri îți oferă opțiuni variate la categoria de uleiuri pentru gătit, însă cum știi pe care să îl alegi? Contează conținutul de grăsimi saturate, nesaturate, mineralele sau punctul de ardere, atunci când trebuie să decizi care este uleiul potrivit pentru tine? Deși ambele intră în categoria de uleiuri vegetale, varianta din măsline este o alegere populară în rândul celor care duc un stil de viață sănătos. În rândurile ce urmează vei afla care sunt diferențele dintre uleiul de floarea soarelui și cel de măsline, precum și care este cel mai indicat pentru prăjit.

Conținutul de grăsime

Bogate în grăsimi polinesaturate și mononesaturate, cele două uleiuri abundă de acizi grași, cunoscuți pentru reducerea nivelului de colesterolului rău din sânge. De asemenea, ambele promovează producția de colesterol bun. Conținutul de grăsime diferă, însă:

  • Uleiul de măsline conține 1.8 grame de grăsimi saturate, 10 g de grăsimi mononesaturate și 1.2 g de grăsimi polinesaturate într-o linguriță;
  • Uleiul de floarea soarelui conține 1.4 grame de grăsimi saturate, 2.7 g de grăsimi mononesaturate și 8.9 g de grăsimi polinesaturate într-o linguriță.

Grăsimile mononesaturate (omega-9, acid oleic) sunt cele care setează punctul de ardere al uleiului, iar măslinele produc un ulei mai rezistent la temperatură decât semințele de floarea soarelui. Punctul de ardere este momentul în care uleiul încins produce fum, devenind toxic.

Conținutul de vitamine

Vitaminele din uleiurile pentru gătit sunt un component alimentar important în dieta zilnică. Ele pot ajuta la o bună funcționare a organismului, prin înlesnirea proceselor metabolice și susținerea sănătății organelor. Găsim următoarele vitamine în uleiuri:

  • Vitamina E reduce formarea radicalilor liberi în corp, astfel clasându-se drept un anticancerigen și ameliorează simptomele diabetului.
  • Vitamina K previne hemoragiile, întărește sistemul osos și poate preveni apariția osteoporozei.

Uleiul de floarea soarelui este o sursă bogată de vitamina E, însă conține doar 1.8 micrograme de vitamina K. S-a constatat că vitamina E care se găsește în uleiul de floarea-soarelui poate preveni artrita reumatoidă și cancerul de colon. Uleiul de măsline nu este o sursă abundentă de vitamina E, dar conținutul de vitamina K - mai mult de opt micrograme per linguriță, îl transformă într-un adevărat coagulant natural.

Care este cel mai indicat ulei pentru prăjit?

Uleiul de floarea soarelui rămâne preferatul românilor în bucătărie, dar este mai potrivit pentru gătit la crud și pentru coacere. Vine la pachet cu un conținut ridicat de grăsimi esențiale omega-6. Uleiul rafinat de floarea soarelui are un punct de ardere situat la 227 de grade Celsius.

Uleiul de măsline nu are dată de expirare, dar se poate altera dacă este păstrat în lumina soarelui. Își va păstra proprietățile benefice pentru sănătate chiar și după ce este încins în tigăi sau stropit peste salate, datorită conținutului de antioxidanți. Acești compuși aderă la mâncarea preparată în ulei de măsline, astfel că produsul final va fi cu atât mai sănătos. Punctul de ardere este mai ridicat în cazul acestui ulei (varianta rafinată - 238 grade Celsius), ceea ce îl face opțiunea mai bună pentru prăjit. Varianta extravirgină este recomandată pentru gătit la crud, având un punct de ardere mai mic - 190 de grade Celsius.

Deși ambele uleiuri au beneficii pentru organism, uleiul de floarea soarelui este indicat pentru coacere și gătit la crud, în timp ce uleiul de măsline este recomandat pentru preparate prăjite.

Atenție la modalitatea de procesare a produsului brut (rafinat sau extravirgin), pentru a te putea ghida după punctul de ardere. Acum, că știi ce tip de ulei să folosești în funcție de meniul pe care vrei să îl pregătești, spor la treabă!

Sursa foto: pexels.com/ro-ro/fotografie/apetisant-atragator-bucatarie-canicula-263022/