Regatul (The Kingdom)

Detalii

CategoriiDivertisment
TaguriCinema/Televiziune
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari3926

Voteaza & Distribuie

Descriere

Regatul - un thriller de actiune, centrat pe urmarirea unui inamic mortal gata oricand de atac si cu o actiune conceputa ca un slalom printre doua culturi.

Cu o intriga impanata cu lovituri demne de prima pagina si cu o echipa al carui incontestabil cap de afis este oscarizatul Jamie Fox, filmul va propulseaza in inima desertului, timp de 5 zile , interval in care eroii trebuie sa solutioneze cazul exploziv, al unui atac terorist, si sa scape vii si nevatamati.

Este un film despre ce se poate intampla atunci cand diplomatia a capitulat si o echipa FBI de top trebuie sa intre in actiune pentru a depista un criminal singeros inainte de a lovi din nou. Intr-unul din cele mai sangeroase atacuri din regiunea Orientului Mijlociu, atacatori sinucigasi au macelarit 100 (avand in vizor alti 200) de angajati ai companiilor petroliere din Riyadh, Arabia Saudita. In timp ce birocratii cauta explicatii printre hartii, Agentul special Ronald Fleury (Foxx) si echipa sa de soc – cei trei membri au functii de “atacant”, criminalist si psiholog criminalist - proiecteaza o calatorie de lucru de 5 zile in Arabia Saudita, pentru a descoperi diabolica minte din spatele bombelor detonate. In regatul din desert, echipa lui Fleury, intampinata cu scepticism de autoritatile locale (care considera incidentul o problema regionala) intra intr-o lupta contracronometru pana la expirarea termenului fatidic. Colonelul Al Ghazi, insarcinat cu asigurarea protectiei echipei FBI, le asigura americanilor o navigare linistita prin apele tulburi ale politicii regale saudite, cat si accesul la informatii despre actele teroriste. De voie, de nevoie, conlucrand cu partea araba, echipa este condusa pana la usa criminalului si in urma unei lupte corp la corp, instaureaza ordinea in regat.

Regizorul Berg a lucrat pe un scenariu semnat de Matthew Michael Carnahan (Lions for Lambs, State of Play), a apelat la operatorul Mauro Fiore (Smokin`Aces, Training Day),

i-a pus la lucru pe scenograful Tom Duffield (The Rundown, The Ring) si pe autoarea costumelor Susan Matheson (Friday Night Lights), a mizat pe montajul alert semnat de Kevin Stitt(Paycheck, X-Men) si Colby Parker Jr. (The Reaping, Friday Night Lights) si pe muzica lui Danny Elfman (Charlie and the Chocolate Factory, Spider-Man 2).


Despre productie

Ideea acestui proiect a incoltit in mintea lui Peter Berg inca de acum zece ani, dupa atacul terorist din Khobar, in care miscarea Hezbollah, aripa saudita, a aruncat in aer o cisterna de benzina, provocand un macel, cotat ca unul dintre cele mai sangeroase atacuri teroriste din zona. “A fost un atac care i-a vizat pe americani, dar care i-a lovit si pe sauditi; pentru prima oara, FBI a lucrat in echipa cu specialisti sauditi. Credeam ca era o idee nemaipomenita pentru un film, sa urmaresti cum americani si arabi (apartinand unor culturi care resping violenta religioasa sau extremismul religios), trec peste suspinciuni, diferente de opinie si politice si incearca sa colaboreze.” spune Berg. Ideea a trecut in faza de gestatie, si a capatat o nou dimensiune dupa 11 septembrie 2001.”Dupa 11 septembrie era un enorm resentiment in America fata de sauditi, dar acest sentiment general nu s-a reflectat in relatiile mele cu prietenii arabi. Inca nu era momentul pentru o alianta arabo-americana impotriva extremismului violent.” continua regizorul. Cucerit de ideea luptei comune a doua lumi diferite impotriva extremismului, Berg si-o imagina simbolizata de prietenia dinre un agent FBI si un colonel saudit , proiect conturat in vara lui 2003. Atunci l-a contactat pe producatorul si regizorul Michael Mann si i-a propus ca Forward Pass sa produca filmul. Mann care tocmai producea Aviatorul lui Scorsese, a fost atras de un proiect promovat de un regizor cu o viziune atat de puternica si autoritara. Berg il dorea ca scenarist pe necunoscutul Matthew Michael Carnahan, a carui scenariu despre un politist angrenat in lupta impotiva Mafiei, il impresionase si pe Mann. Berg stia ca el este omul care poate sa tina in mana o poveste atat de fragila din punct de vedere politic, dar si sa conceapa o actiune cu un ritm indracit. “Nu am vrut niciodata un film ca un expozeu politic, ci antrenant, cu muschii la vedere, dar fair in prezentarea echilibrata a ideilor momentului.” Urmatorul pas a fost sa duca proiectul la Universal Pictures. Mann, bine-cunoscut pentru filmografia sa de thriller-uri explozive si drame inteligente, era curios sa exploreze zona ”procedurilor de omucidere aplicate in cele mai ostile circumstante”.si tensiunea dramatica, aparuta intr-o conjuctura interculturala. Era ocazia de a examina problemele politice globale si ale unei regiuni printr-o investigatie criminalistica de tip detectivistic. Povestirea a crescut tinandu-se de linia vietii de zi cu zi a echipei de politisti, care au in vizor siguranta tarii lor dar si a propriilor lor familii. Producatorul Scott Stuber care lucrase cu Berg si la The Rundown si la Friday Night Lights, fiind unul dintre sefii de la Universal a cumparat scenariul pentru studioul sau. Dar, lovitura de teatru (parca pentru a se asorta cu tumultoasa actiune a proiectului) Stuber pleaca de la Universal si-si infiinteaza propria sa casa de productie, dar la rugamintea lui Berg ramane sa moseasca nasterea acestui proiect, crezand in valabilitatea lui atat ca “drama intelectuala, cat si ca film de actiune.”

Echipa a avut contacte cu specialisti in zona Orientului Mijlociu, experti FBI in explozibili sau in salvari de ostateci, sau cu supravietuitori ai exploziei de la Khobar iar experietele lor un fost integrate in scenariu ca fapte de viata asimilate. Ultimul imbold in finalizarea scenariului a fost atacul asupra unui complex rezidential din Arabia Saudita.

Berg, care-si plasase actiunea filmului intr-o lume despre care nu se stie mare lucru, se documenta insa la fata locului; in timpul calatoriilor sale in Arabia Saudita, a cunoscut oameni din diverse straturi sociale.”Pozitia noastra este neutra; nu facem un film despre niste americani care aplica un sut bine tintit in cultura araba. Acest film este despre americani si arabi antrenati intr-un efort comun si decent impotriva extremismului” Pus in pagina, proietul mai avea nevoie doar de o echipa de actori de elita, capabili sa lucreze in sub povara a multe grade Celsius.


Echipa

Pentru rolul agentului-sef FBI, realizatorii au pus ochii pe Jamie Foxx care corespundea profilului de justitiar al personajului. Foxx vede specificul personajului in faptul ca “moartea trecuse pragul casei sale, iar el trebuia sa traiasca acceptand lucrul acesta.” “Jamie are o capacitate extraordinara de a se proiecta, de a adera intim la orice personaj, cu orice identitate.” il caracterizeaza producatorul Mann.

Chris Cooper, interpretul veteranului din cvartetul FBI, trimis in regatul saudit, a acceptat rolul pentru ca a vazut in film nu doar un thriller politic si de actiune, ci si fateta informativa, despre relatiile americano-saudite. Expert in explozibili, personajul lui Cooper joaca si rolul unui tata ad hoc pentru echipa FBI. “E ceva in care pot sa-mi investesc energiile.”declara el.

Pentru singurul personaj feminin din echipa, Berg a apelat la o veche prietena, Jennifer Garner, care considera ca” rolul este dens, visceral, terifiant”, dar face rapid saltul in personalitatea expertei in lingvistica si criminalistica, mai ales ca personajul sau are o motivatie psihologica pentru implicarea in actiunea din teritoriu saudit: cea mai buna prietena a sa a fost ucisa in atentat.

Al patrulea membru al echipei este un agent special, interpretat de Jason Bateman, care a jucat alaturi de Berg in comedia neagra Smokin’ Aces. “Tema politica acestui film este interpretabila pentru fiecare. Pentru mine, esentiala este fragilitatea razbunarii, a demersului ochi pentru ochi. Filmul este incarcat cu intrigi politice, dar livrate in ambalajul unui film de actiune.” declara el.
Un alt element esential pentru film a fost alegerea celor doi interpreti sauditi, importanti pentru ca ei interactionau direct cu echipa de investigatori americani. Pentru aceste roluri au fost preferati doi actori din Orientul Mijlociu, care fusesera vazuti in Paradise Now al lui Hany Abu-Assad, doi interpreti carismatici si interesanti, Ali Suliman si Ashraf Barhom. Berg si scenaristul filmului au mizat pe similitudinile dintre personajele inpretate de Foxx si Bahrom, ambii tati, ambii interesati in mentinerea pacii in tarile lor. Dar dincolo de toate acestea, ei reprezinta, fiecare pentru zona sa culturala, tipul omului care modereaza actiunile semenilor lor prin ordine si lege. Pentru a conferi autenticitate filmului, echipa a apelat la expertul cultural Ahmed Al-Ibrahim, care a lucrat cu actorii la dialogurile rostite in diverse dialecte. Pentru figuratie sau roluri episodice s-a apelat la americani de origine persana, turca sau saudita.


Antrenamentele cu experti

Pentru a intra in pielea personajelor, Berg, inainte de startul filmarilor, a inceput in California, un antrenament dur, cu echipa sa de actori. “In film sunt pusi in situatii extreme” spune regizorul” si pentru ca putini agenti gauresc instantaneu pielea adversarilor, am inceput antrenamentele cu experti in arme de foc, unii dintre cei mai buni din tara.” Foxx, antrenat deja cu rolurile din Collateral si Miami Vice, nu era strain de antrenamentele cu arme dar a invatat”sa le respecte si sa realizeze ca ele chiar pot sa ucida.” Berg a vrut ca echipa sa sa constientizeze “cat de violent poate fi un mediu ostil si cat de greu este sa functionezi intr-o situatie violenta”, mai ales ca echipa FBI trebuie sa actioneze intr-un teritoriu strain, la fel de cunoscut precum terenul selenar, unde nu existe aceleasi norme pentru dreptate si justitie ca in spatiul american.

Actorii trebuiau sa obtina deprinderile politienesti de baza: de la ridicarea amprentelor si pana la interogarea martorilor.

Am petrecut o groaza de timp cu agentii FBI, invatand lucruri despre exlozibili, detonatoare. O zi am invatat sa luam amprente” povesteste Garner.


Extremul Orient intalneste Vestul

Marea parte a filmarilor a avut loc in Sun Valley, Phoenix, Gilbert si Mesa (Arizona), dar si in Washington, D.C. Topografia terenului din jurul localitatii Phoenix , unde s-a stat cam 10 saptamani, era similara cu cea din Arabia Saudita.

Caldura era coplesitoare, cu temperaturi de peste 40 Celsius.” Povesteste Stuber. Decorul specific din Riyadh a fost conceput de scenograful Tom Duffield, dupa fotografii realizate in zona araba. Dupa filmarea marii explozii, echipa scenografului a lucrat timp de zece zile pentru a crea peisajul devastator de dupa, aducand in desert 40 de masini pentru a crea scena carnagiului. Caldura facea imposibil lucrul dupa ora 14. In loc sa construiasca doua decoruri (pre si post explozie) au ridicat fatadele intacte in fata celor afectate de explozie.

Echipa a construit si reteaua de strazi subterane in care agentii FBI sunt angajati intr-un schimb de focuri cu teroristii, iar pentru necesitatile filmarii a schimbat toate inscriptionarile de pe o strada din Phoenix, cu unele in limba araba. Pentru filmarile in teritoriul arab s-a optat pentru Abu Dhabi, oras care pentru prima data a adapostit o atat de numeroasa echipa de filmare. Pentru uzul intregii echipe, un oficial american, specializat in problemele arabe, a redactat o lista cu coduri comportamentale ( lucruri interzise sau considerate tabu in zona) pentru a usura acomodarea americanilor.

A fost necesar sa mergem in Orientul Mijlociu, sa experimentam totul pe propria noastra piele, chiar daca aici era cu mult mai cald decat in Arizona. Dar erau multe lucruri pe care nu le puteam copia in State.” spune Berg.”A fost un maraton. Ne-am mutat din LA in Arizona, si apoi in Orient, intr-un oras in care nu se mai facuse film niciodata. A fost o adevarata aventura.” La Abu Dhabi s-a filmat in interiorul Hotelului Emirates Palace, in film resedinta printului Ahmed bin Khaled cladire cu candelabre decorate cu 1000 de cristale Swarowski, coridoare de marmura, pereti poleiti cu aur si apartamente cu lifturi individuale. Hotelul a gazduit si membrii echipei de filmare care a filmat 2 zile interioare si 6 exterioare.


Actiune la temperature inalte

Pentru filmarea urmaririi pe autostrada, Berg a inchis timp de trei week-end-uri, o autostrada din imprejurimile Phoenix-ului, in august, cand temperatura asfaltului era atat de ridicata incat pe ea puteai frige un ou. Secventa incepe ca o urmarire clasica de masini dar sfarseste ca o vanatoare de teroristi, cu schimburi de focuri.

Intrega secventa a fost schitata si coregrafiata milimetric pentru ca un convoi de 4 masini trebuia sa fie lovit de o alta care exploda in momentul impactului. Totul trebuia sa arate dramatic, real dar sa fie extrem de sigur pentru echipa. Expertul in efecte speciale Dalton si echipa sa de cascadori-soferi au folosit o catapulta gigantica, un obuz ingropat la baza unui stalp, o instalatie hidraulica si o multime de cabluri. S-a optat pentru folosirea unor explozibili rapizi, C-4 si Tovax, renuntandu-se la clasicul praf de pusca, pentru a crea ritm si senzatia de eveniment care se produce in mod real, similar celor urmarite la stiri. Focul era alimentat cu bezina, astfel ca echipa trebuia sa stea la sute de metri departare de zona fierbinte.