Primul zbor transatlantic fara oprire

Detalii

CategoriiEconomie
TaguriAviatie, Paris
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari11314

Voteaza & Distribuie

Descriere

In 21 mai 1927, pilotul american Charles A. Lindbergh aterizeaza la Paris, dupa ce a finalizat de unul singur primul zbor transatlantic fara orprire, intre New York si Paris. Monoplanul sau cu un singur motor, The Spirit of St. Louis, decolase din New York cu 33 de ore si jumatate in urma. Charles Augustus Lindbergh, nascut la Detroit in 1902, a invatat sa zboare la varsta de 20 de ani. In 1923, a cumparat un avion Jenny, ramas din primul razboi mondial si a facut un turneu al Statelor Unite in calitate de cascador. In 1924, s-a inscris la scoala de zbor din cadrul Aviatiei si a absolvit magna cum laudae, dobandind gradul de locotenent. In 1926 a devenit pilot al postei aviatice si a inaugurat ruta dintre St. Louis si Chicago.
A ajuns sa fie unul dintre cei mai bine priviti aviatori americani. In mai 1919, un hidroplan american a reusit primul zbor transatlantic, zburand de la New York la Plymouth, Anglia, trecand prin Newfoundland, Insulele Azore si Lisabona. In aceeasi luna, francezul Raymond Orteig, patronul unor hoteluri din New York, a oferit o recompensa de 25.000 de dolari primului aviator care va zbura fara oprire de la Paris la New York sau de la New York la Paris. In iunie 1919, pilotii britanici John W. Alcock si Arthur W. Brown au reusit primul zbor transatlantic fara oprire, zburand din Newfoundland pana in Irlanda. Insa zborul de la New York la Paris trebuia sa acopere o distanta aproape dubla. Orteig a declarat ca oferta sa este valabila cinci ani. In 1926, deoarece nimeni nu a incercat sa efectueze acest zbor, Orteig a facut din nou aceeasi oferta.
La vremea respectiva, tehnologia aviatica avansase suficient pentru a-i face pe cativa oameni sa creada ca acest zbor e posibil. Cativa dintre cei mai buni aviatori ai lumii û printre care exploratorul american Richard Byrd si pilotul francez Rene Fonck s-au hotarat sa accepte provocarea, asemenea lui Charles Lindbergh. Lindbergh a convins Camera de Comert din St. Louis sa-i sponsorizeze zborul, fiind stabilit un buget de 15.000 de dolari. Corporatia aviatica Ryan din San Diego s-a oferit sa construiasca un avion cu un singur motor, care sa respecte indicatiile lui Lindbergh.
Au fost adaugate rezervoare de combustibil suplimentare si a fost marita distanta dintre aripi, pentru a sustine greutatea aditionala. Rezervorul principal a fost plasat in fata cabinei, aceasta pozitie fiind considerata mai sigura in eventualitatea prabusirii avionului. Asta insemna insa ca Lindbergh nu putea sa vada in fata, astfel ca a fost adaugat un periscop. Pentru a reduce greutatea, tot ce nu a fost considerat esential a fost lasat pe dinafara. Astfel, in avion nu existau radio, lumini pentru zborul in timpul noptii, echipament de navigare sau parasuta.
Lindbergh avea sa stea asezat intr-un scaun usor, facut din rachita. Spre deosebire de ceilalti aviatori care au incercat sa parcurga acest traseu, Lindbergh avea sa fie singur, fara navigator sau co-pilot. Avionul a fost botezat The Spirit of St. Louis, iar la 12 mai 1927, Lindbergh a zburat in acest avion de la San Diego la New York, stabilind un nou record pentru cel mai rapid zbor transcontinental. Vremea rea a intarziat zborul transatlantic al lui Lindbergh timp de o saptamana. Noaptea zilei de 19 ani a fost o noapte alba pentru Lindbergh, din cauza emotiilor. Dimineata devreme, desi nu dormise deloc, s-a indreptat catre pista Roosevelt din Long Island.
Nu mai putin de sase oameni murisera incercand sa faca zborul lung si periculos in care Lindbergh se imbarca. Pe 20 mai, la ora 7:52, The Spirit of St. Louis a decolat de pe pista Roosevelt atat de incarcat cu combustibil incat abia a reusit sa evite liniile telefonice aflate la capatul pistei. Dupa doar cateva ore, s-a simtit obosit si a zburat la doar cativa metri deasupra apei, pentru a-si limpezi gandurile. La venirea noptii, avionul a parasit coasta Newfounland si a inceput sa zboare peste Atlantic. Pe 21 mai, la aproximativ ora 2 noaptea, Lindbergh a depasit jumatatea drumului, iar o ora mai tarziu a inceput sa rasara soarele. Dupa putin timp, The Spirit of St. Louis a intrat in ceata, iar Lindbergh incerca din rasputeri sa ramana treaz, tinandu-si pleoapele deschise cu degetele si avand halucinatii cu fantome care treceau prin cabina. Dupa 24 de ore in aer, s-a simtit putin mai treaz si a vazut in apa barci de pescuit.
Aproximativ la ora 15:00-ora locala, a reperat coasta Irlandei. In ciuda faptului ca folosea un sistem de navigatie rudimentar, ajunsese cu doua ore mai devreme si nu divagase decat trei mile. A zburat deasupra Angliei, iar la ora 3 p.m. EST zbura deasupra Frantei. Era ora 8 p.m. in Franta si se lasa noaptea. La Aerodromul Bourget din Paris, zeci de mii de oameni se adunasera sa astepte sosirea lui Lindbergh. La ora 8:24 p.m.-ora locala, monoplanul sau gri cu alb a aparut din intuneric si a avut parte de o aterizare perfecta.
Multimea a tasnit spre avion, iar Lindbergh, ametit dupa zborul sau de 33 de ore si jumatate a fost primit cu urale si ridicat in aer. Lindbergh nu dormise de 55 de ore. Doi aviatori francezi l-au salvat pe Lindbergh din mijlocul multimii agitate, ducandu-l la o masina. El a devenit imediat o vedeta internationala. Presedintele american Calvin Coolidge a trimis o nava de razboi pentru a-l aduce acasa pe erou. In onoarea lui Lindbergh, supranumit äNorocosul Lindyö a fost organizata o parada la New York si i-a fost acordata Medalia de Onoare a Congresului.