PR vs Marketing sau PR & Marketing in viziunea BV Business Center

Detalii

CategoriiEconomie
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari3237

Voteaza & Distribuie

Descriere

Desi titlul sugestiv mentioneaza si Marketingul, in acest articol vom vorbi despre PR si relatia acestui domeniu cu cel de Marketing.

Pentru inceput v-as ruga sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari:

Este PR-ul o functie a Marketingului? Ori este un domeniu separat si independent? Sau poate Marketingul este o functie a PR-ului?

Stiu ca cei mai multi dintre voi, in special marketerii tineri vor tinde sa reinvie in memoria lor notiunile teoretice dobandite in bancile anilor de facultate, lucru nu neaparat rau insa nu trebuie sa uitam ca institutiile scolare autohtone prea putin ne pregatesc pentru realitatea de zi cu zi. Asadar va propun urmatorul exercitiu: uitati deocamdata acele definitii pompoase ale unor notiuni precum Marketing, PR, Advertising etc. si incercati sa va aduceti aminte de toate filmele americane care le-ati vazut de cand erati, plus toate spoturile publicitare ce le-ati adorat sau detestat dealungul timpului. Si va intreb eu pe voi: aceste mesaje comerciale exprimate prin filme sau reclame TV ce sunt pan' la urma? Unii vor exclama vehement "Asta e Advertising!", altii vor spune "Ba nu, e Marketing!" sau poate cativa va vor contrazice "Ce stiti voi, acesta e in mod evident Branding curat!".

Cui tindeti sa le dati dreptate? Oare nu e si aceasta o metoda de a relationa cu publicul? O fi oare PR? O fi Branding? O fi Marketing? O fi Advertising? O fi toate impreuna? Sau o fi putin din fiecare? To be or not to be… I know… not an easy question.

Multe intrebari, din pacate putine raspunsuri. Toate acest notiuni aparute dealungul timpului n-au facut altceva decat sa incerce sa defineasca intr-un cuvant diferite actiuni intreprinse de catre negustori inca din cele mai vechi timpuri. Dar datorita boom-ului economic al secolului XX si nu numai aceste notiuni aparute ca ceva nou nu au reusit sa contureze in mod clar definitii pentru fiecare in parte. Drept rezultat e dificil sa aruncam o actiune de tip comercial sub oricare dintre aceste categorii datorita faptului ca acestea se intersecteaza mult prea mult muscand fiecare felie din cealalta.

Revenind insa la subiectul nostru, toate aceste categorii insa par sa exprime mai mult sau mai putin o forma de relatie intre produs/comerciant/producator si client/cumparator. Si atunci oare nu fac parte toate din PR? Din nou va las pe voi sa decideti.

Cert este ca intr-o companie din lumea reala Directorul Executiv de PR raspunde in fata Directorului de Marketing iar costurile aferente PR-ului sunt inglobate in bugetul de Marketing.

Avand aceste cateva informatii la dispozitie plus cunostintele teoretice anterioare va provoc la o discutie in cadrul acestui topic lasand comentarii cu parerile proprii formate dealungul carierei.