Fara oameni de rezerva

Fara oameni de rezerva

Detalii

CategoriiEconomie
Taguriconsultant
Ultima actualizareJoi 28 august 2014
Vizualizari618

Voteaza & Distribuie

Descriere

Fara oameni de rezerva
"…Acum este criza si trebuie sa reusim fara oameni de rezerva…".

Am auzit aceasta formula la inceputul unei intalniri care trebuia sa defineasca pe ce directie trebuia sa-si focalizeze efortul o echipa de consultanti la prima discutie cu un client local. Atunci, mi-a venit in minte si titlul unei cartii a lui Bogdan Ficeac, buna ca analogie. Obiectivul de a gasi si mentine echilibrul intre companie si organizatie era justificat si se afla la baza multor afaceri de succes pe termen lung.
Din pacate s-a intamplat des ca exagerand, in loc sa fie create organizatii suple, sa se ajunga la unele "scheletice". Pe plan global modelul de afaceri american a inspirat multe imitatii iar cand, la sfarsitul deceniului 9, concentrarea excesiva pe parte financiara, pe profitul imediat cuplate cu o reducere excesiva a personalului impreuna cu o contabilitate extrem de "creativa", la care s-a adaugat "auto reglementarea" si o lipsa "robusta" de etica, a dus la cunoscutele scandaluri si prabusiri. Numerosi (fosti si actuali) admiratori ai modelului au ajuns la concluzii de genul: "Modelul a fost bun dar nu a fost bine aplicat".
Deseori in echipele de top management din Romania (in multe cazuri admiratori ai modelului "profit cu orice pret" (prin educatie/training sau spirit de imitatie) din dorinta de a taia costurile si de a pastra/angaja doar oamenii necesari au ajuns sa-si slabeasca semnificativ propriile organizatii. Inainte de declansarea crizei, firme din Romania angajau si foloseau "strict" cati oameni aveau nevoie, ii plateau "la nivelul pietei", ii foloseau cat de bine puteau si isi propuneau sa obtina: "profit maxim cat mai repede".

Odata cu "criza" lucrurile s-au schimbat. "Strict" a devenit "cat de putini se poate", "la nivelul pietei" s-a schimbat in "cat de putin se poate" iar "profit maxim cat mai repede" s-a transformat in "profit maxim ACUM". Cum tentatia deciziilor de a ajusta excesiv organizatiile s-a pastrat, am construit un exercitiu de care managerul respectiv a fost interesat. Am oferit (ca exercitiu) autorului formulei de inceput pozitia de "Consultant" pentru o linie aeriana low cost numita (tot ca exercitiu) Buget Air, care opera pe o piata "ideala" in care "s-a auto reglementat".
Managementul Budget Air a aplicat ideile "viguroase", a redus personalul si compania a realizat un profit operational imediat si consistent.
Consultantul se bucura de o vacanta si alege sa calatoreasca cu fostul sau client "Budget Air". Biletul luat de pe net a costat remarcabil de putin, pana la destinatia intr-o tara calda, doar 9.99 euro. Dupa o calatorie de 80 de km cu masina pana la Aeroportul Budget (un fost aeroport militar convertit intr-unul civil, parcarea este o surpriza placuta.
Este mare, usor de accesat si situata la 2 km de intrarea in aerogara. Locurile mai apropiate de aeroport sunt foarte inteligent oferite celor ce liciteaza de la o valoare in sus dupa cum le sugereaza o voce sintetica ce iese din automatul prezent la fiecare din barierele de la intrare. Plimbarea de 15 minute tragand bagajul pe role la ora 2.30 dimineata este invioratoare (programul matinal este foarte potrivit ca avionul sa poata fi folosit la maxim in 24 de ore). Controlul este rapid si eficace, ghiseul electronic functioneaza impecabil si este informat ca poate alege intre o licitatie pentru cel mai bun loc din avion sau un loc tip "primul venit, primul servit". Bazandu-se pe succesul de la parcare, alege varianta a doua cantarind ca este de preferat sa-i mai ramana bani si pentru excursie si ii prinde bine si ceva exercitiu fizic pentru imbunatatirea tonusului muscular. Bagajul de mana este cantarit si masurat automat sa poata intra in compartimentele de bagaje din cabina. Cele doua drujbe automate care ajusteaza bagajele la dimensiunile standard il scapa de unul din manerele mai proeminente care oricum il incurca. Pasagerul din stanga lui are de platit pentru un plus de 55 de grame si cu mult stil este anuntat ca poate achita cu numerar, card sau prin serviciul rapid de amanet la care se primesc obiecte de aur /telefoane/electronice. Mai exista si optiunea sa doneze greutatea suplimentara pentru o cauza frumoasa. Pasagerul marinimos arunca rapid 4 carnati traditionali aflati in buzunarul exterior al bagajului sau in containerul cu inscriptia "Ajutati Impreuna cu Budget Air Copii Amenintati de Inundatiile din Sahara!".
Simultan pe container se aprinde o lumina placuta portocalie si o voce suava sintetica spune: "Multumim de ajutor in numele lui Abdul!".
Bagajul pasagerului trece de drujbe fara schimbari foarte mari de forma si fluxul de imbarcare continua.
Bagajul de cala al pasagerilor este redus, acestia participand cu entuziasm (atunci cand afla cat au de platit) si la "Actiunea de suflet Budget Air - Salveaza Pinguinii Afectati de Incalzirea Globala!" Consultantul se plaseaza aproape de usa de imbarcare impingand putin in fata bagajul ca sa-l foloseasca ca berbec, isi masoara din priviri cei mai apropiati concurenti (un pusti fibros cu pantofi sport de alergare, o doamna masiva cu un tricou cu inscriptia "Locul al doilea la
Karate Traditional"). La invitatia de imbarcare ce se aude in difuzoare, usa de acces a culoarului ce duce spre avion se deschide. Desi depasit initial de pusti,
Consultantul reactioneaza bine (obisnuit si cu licitatiile unor programe guvernamentale). Pustiul a luat un start excelent si l-a depasit intai pe el, apoi pe doamna, a sarit ager peste bagaj si in primele secunde avea un avans de vreo 5-6 metri pe coridorul de imbarcare, dar si-a pierdut sapca. Cu amabilitate doamna i-a cules sapca (din alergare bineinteles) si i-a trimis-o cu o aruncare scurta din incheietura. Atins in ceafa de cozorocul sepcii, pustiul a ramas cateva secunde lipit de cadrul usii avionului si acolo l-au si depasit in alergare sustinuta cu doamna in frunte.
Dupa ce si-a pus fulgerator bagajul in compartimentul de deasupra scaunului, plonjeaza pe locul dorit si admira viteza cu care se imbarca ceilalti pasageri.
Si-a adus aminte ca echipajul de cabina este redus la minim si realizeaza acum ca parca a zarit cu coada ochiului pe cineva camuflat dupa o perdea incercand cu disperare sa evite grupul compact si entuziast de amatori de locuri mai bune. Rapid, aproape toate scaunele se ocupa.
Unii pasageri asezati isi bandajeaza reciproc micile zgarieturi, prilej de cunostinta si imprietenire iar altii dintre ei isi primesc inapoi cu bucurie si recunostinta, portofelele si cardurile gasite in timpul iuresului, de un pusti brunet. Acesta a reactionat prompt la palma paterna aplicata cu dragoste si la incurajarea: "Esti bou? ti-am spus ca nu muncim in avion!" (venite din partea unui tip robust, neras in stil "italian" si cu un lant gros la gat, asezat un rand mai in fata.) Consultantul aflat pe unul din locurile de la geam din apropierea aripii poate sa se bucure de confortul si atmosfera placuta a uneia din liniile aeriene ale timpurilor moderne.
Simultan se aud anunturile inregistrate in mai multe limbi internationale si ruleaza un film de prezentare urmat de un spot publicitar al companiei si al partenerilor agreati din care Consultantul a retinut o reclama la pufuleti cu ciocolata alba biologica si vag ceva de usile avionului.
Pe geam Consultantul vede cum unul din piloti il ajuta pe incarcatorul de bagaje sa termine mai repede iar celalalt pilot ajuta la decuplarea furtunului de alimentare. Pe aripa stanga, tehnicul de sol dotat cu o rola de banda adeziva de culoare neagra a terminat de urmarit cu mare arta conturul geamului de la locul din fata Consultantului si apoi, trece la indreptarea unei antene folosind cu gratie un ciocan mediu. Pilotii sprinteaza si urca rapid in cabina (in cazul celui de-al doilea insotit si de un miros difuz de petrol). Cu mare punctualitate avionul incepe rulajul (ce inseamna sa legi salariul pilotilor si al tehnicilor de plecarea la timp, isi spuse Consultantul). Tehnicul aflat inca pe aripa nu pare surprins ca avionul se misca si din inca doua lovituri de ciocan isi termina treaba. Cand avionul trece pe langa o scara pe roti, tehnicul sare agil si se prinde de ultimele trepte in aplauzele pasagerilor. Decolarea are loc rapid, spectaculos si este urmata de o urcare abrupta care face ca unii pasageri sa aiba o usoara senzatie ca ochii cauta sa se lipeasca de creier (sau cel putin de locul unde s-ar putea afla acesta). Cativa folosesc si pungile de rau de aer aromate, prevazute cu minunate reclame colorate si cupoane de reduceri de la diverse companii. Comandantul aeronavei cu o voce calma si usor suierata (probabil ca urmare a sprintului de la imbarcare) ii asigura pe pasageri ca urcarea viguroasa economiseste petrol. Odata ajunsi la nivel de croaziera, echipajul de cabina incepe un serviciu eficient si profitabil. Gustarile si racoritoarele (oferite contra cost fireste) sunt variate iar ofertele sunt deosebite (de genul: la 3 sanvisuri cumparate primiti inca un pachet de biscuti si 5 minute acces wifi) si incurajeaza pasagerii sa se grupeze si sa se imprieteneasca. Spiritul de intrajutorare al pasagerilor se vadeste si cand barbatii dau prioritate femeilor insarcinate si copiilor (sub 12 ani) la cozile ordonate la cele 2 toalete (toalete cu plata bineinteles). Pasagerii care tropaie marunt la cozi au inteles usor ca in locul a inca 2 toalete existente initial au fost plasate locuri pentru care ei platesc doar 9.99. Consultatul isi maseaza putin genunchii, care ferm lipiti de scaunul din fata au amortit, ajutat si de micile impingeri primite de la genunchii pasagerului din spate in timp ce urmareste un film interesant pe rodisplay-ul aflat pe spatarul scaunului din fata pentru care a achitat o taxa modica (apropiata de valoarea biletului). Cand eroina principala din film a fost sarutata patimas in mijlocul unei batalii grandioase, geamul din fata locului Consultantului se desprinde si, cu banda izolatoare fluturand, dispare spre peisajul muntos de jos. Avionul se depresurizeaza si masti de oxigen cad in fata fiecarui pasager. Echipajul si pasagerii reactioneaza remarcabil de bine. Anunturi automate le amintesc pasagerilor sa-si pastreze locurile (oricum nu se prea puteau misca pe scaune) si sa-si puna mastile specificand ca doza din primele 10 minute este gratuita. Avionul coboara abrupt, apoi incepe sa zboare din nou orizontal. Amatorii de oxigen in plus sunt serviti cu promtitudine de echipajul de cabina care, cu butelii de oxigen portabile cu logo-ul Budget Air distribuie oxigen concentratie 100% la oferta: la15 inspiratii platite 5 bonus.
Pasagerii prinsi de depresurizare in toalete sunt priviti cu putina invidie de ceilalti atunci cand povestesc ca pentru taxa de intrare in toalete au primit peste cele 10 minute gratuite si 2 minute de oxigen bonus. Aterizarea decurge elegant si fara probleme iar odata ce avionul iese de pe pista si intra pe o bretea de rulare, motoarele se opresc si luminile se sting.
Comandantul iese din cabina de pilotaj si, cu un megafon ii informeaza pe pasageri ca pentru ca au zburat mai jos din cauza depresurizarii au consumat mai mult petrol si acesta tocmai s-a terminat. A facut apel la pasagerii valizi sa ajute la impingerea avionului la poarta si asta tocmai pentru ca sa nu adauge alte costuri la cei 9,99. Conducand prin exemplu, capitanul impreuna cu Consultantul si alti pasageri voluntari, au impins si parcat avionul la poarta potrivita. Ei au fost admirati si aplaudati de ceilalti pasageri si au avut parte si
de un plus de antrenament cardio, si asta fara sa plateasca nimic in plus.
Multumirea Consultanului este mare: a ajuns la timp, s-a antrenat bine
si fara alte costuri, si-a facut noi prieteni si mai ales, Buget Air fostul lui client a realizat un bun profit operational pe aceasta ruta. Doar dintr-o curiozitate renascuta acum, dupa aceasta calatorie, s-a hotarat ca la intoaracere sa aleaga o linie aeriana clasica (fireste doar pentru ca sa compare calitatea serviciilor).

Amintindu-mi ca exagerarile duc la alte exagerari sau la realism crud, exercitiul a folosit. Din concluziile reevaluate si aplicabile si in timp de criza:
- controlul costurilor excesiv poate duce la o influenta negativa pentru organizatie si companie,
- un nivel de redundanta in organizatie este bun,
- reducand beneficiile ii pierzi pe cei mai buni prima data,
- nu gasesti oameni buni imediat,
- mai bine nu ii pierzi pe cei buni pe care deja ii ai,
- este nevoie de oameni buni la toate nivelurile organizatiei,

Afaceri de Succes si Zboruri Placute!

Gabriel Feher