Deep Blue

Detalii

CategoriiIT
TaguriCalculatoare
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari8082

Voteaza & Distribuie

Descriere

In 1996, computerul produs de IBM, Deep Blue, a invins campionul mondial de sah, Garry Kasparov. Deep Blue a fost primul calculator care a castigat un joc de sah impotriva unui campion mondial en titre (Garry Kasparov), in conditii normale de timp. Aceasta prima victorie a avut loc la data de 10 februarie 1996, iar Deep Blue - Kasparov, 1996, Game 1 a devenit un joc de sah faimos. Totusi, Kasparov a castigat 3 jocuri si a facut pat in urmatoarele doua, reusind sa bata calculatorul Deep Blue, cu scorul de 4-2.

Calculatorului Deep Blue i s-au facut numeroase imbunatatiri, iar Kasparov a jucat din nou impotriva lui, in mai 1997, castigand revansa formata din sase jocuri cu scorul de 3,5-2,5, revansa incheindu-se la data de 11 mai. Deep Blue a devenit astfel primul calculator care a invins un campion mondial en titre intr-un meci in conditii de timp specifice unui turneu. Proiectul a fost inceput sub denumirea de oChip Seto, la Carnagie Mellon University, de Feng-hsiung Hsu; sistemul computerizat produs a fost denumit Deep Blue, dupa computerul fictiv, purtand acelasi nume, din cartea oGhidul calatorului prin Galaxieo. Hsu s-a alaturat firmei IBM in 1989 si a lucrat impreuna cu Murray Campbell la problemele privind calculul paralel. Din aceasta colaborare, a rezultat Deep Blue.

Forta in joc a sistemului provine mai ales din puterea bruta de calcul. Deep Blue este un sistem masiv de calcul paralel, cu 30 de noduri, RS/6000, cu 480 de procesoare VLSI, special construite pentru jocul de sah. Programul sau de sah este scris in C si poate rula in sistemul de operare AIX. Este capabil de a evalua 100.000.000 de pozitii pe secunda. Functia sa de evaluare a fost initial scrisa intr-o forma generalizata, cu multi parametri care urmau sa fie determinati (de exemplu, cat de importanta este o pozitie sigura a regelui in comparatie cu un avantaj de spatiu in centrul tablei etc.). Valorile optimale pentru acesti parametri erau determinate apoi de insusi sistemul, prin analizarea a mii de jocuri ale maestrilor internationali.