Decolarea in alerta nucleara, in? 30 de ore

Detalii

CategoriiEconomie
TaguriStatele Unite ale Americii
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari2231

Voteaza & Distribuie

Descriere

Decolarea in alerta nucleara a unor unitati de bombardiere B-52, aflate in serviciul aviatiei SUA, ar trebui sa decurga intr-un interval de domeniul minutelor, nu prea multe insa. Bombardierele strategice ale Statelor Unite sunt considerate in stare de alerta si ar trebui sa fie in aer in foarte scurt timp de la declansarea alarmei.


Aparatele si echipajele sunt supuse unor reguli foarte stricte, avand in vedere ca manipuleaza cele mai periculoase arme din lume. Inspectiile periodice desfasurate la aceste escadrile presupuse de elita sunt si ele foarte dure. Si totusi, unei escadrile careia i-au trebuit patru incercari nereusite si aproape 30 de ore de pregatire pana a reusit sa pregateasca de decolare un singur aparat B-52, si a primit OK-ul cu mare usurinta.




bombardier B-52


bombardier B-52




Aparatele si echipajele sunt supuse unor reguli foarte stricte, avand in vedere ca manipuleaza cele mai periculoase arme din lume. Inspectiile periodice desfasurate la aceste escadrile presupuse de elita sunt si ele foarte dure. Si totusi, unei escadrile careia i-au trebuit patru incercari nereusite si aproape 30 de ore de pregatire pana a reusit sa pregateasca de decolare un singur aparat B-52, si a primit OK-ul cu mare usurinta.


Incidentul s-a petrecut in septembrie 2007, la scurta vreme dupa ce U.S. Air Force a avut parte de unul dintre cele mai teribile evenimente din intreaga sa istorie, cand o echipa de la sol a… ratacit sase rachete de croaziera cu incarcaturi nucleare active, incarcandu-le la bordul unui bombardier strategic fara ca echipajul sa aiba habar.


Aparatul a strabatut intregul spatiu aerian al SUA intr-o misiune de patrulare coast-to-coast avand sase rachete nucleare armate la bord. In cele din urma, rachetele au fost recuperate, dar 90 de ofiteri si membri ai personalului bazei respective au fost nevoiti sa-si gaseasca de lucru in alta parte, sau au fost trimiti la post in locuri indepartate. Secretarul aviatiei si seful de Stat Major al aviatiei au fost concediati amandoi si bombardierele strategice americane si rachetele nucleare au fost plasate sub acelasi esalon de comanda.


Noi inspectii au fost ordinate la bazele bombardierelor strategice si atunci a aparut incidentul cunoscut sub numele „Bent Spear", cand inspectia a dat nota de trecere celei de-a 2-a Escadrile de Bombardiere de la Barksdale Air Force Base din Louisiana. Potrivit rapoartelor oficiale, „unitatea a intampinat numeroase probleme cu echipamentul de intretinere" in timpul testelor, intre care „sase defectiuni ale tractoarelor de incarcare a armamentului nuclear, 5 defectiuni ale generatoarelor electrice, pana de curent pe unitatea de control si 2 probleme cu echipamentul de lansare".


La cea de-a patra incercare, dupa 30 de ore de intarziere, escadrila a reusit, in final, sa fixeze un pilon de acrosare a unei rachete nucleare la bordul unui singur aparat B-52 din intreaga escadrila. Unitatile de bombardiere B-52 nu mai trebuie sa decoleze „in 3 minute maxim", statutul lor de alerta continua fiind schimbat de presedintele Bush, in 1991, cand s-a considerat ca aceasta riposta rapida trebuie sa fie obiectivul fortelor de rachete strategice nucleare ale SUA, insa 30 de ore de pregatiri jalnice depasesc orice limita acceptabila.


Personalul de comanda si tehnic de la baza aerian din Louisiana a simtit rigoarea masurilor punitive, la fel si toti cei implicati in incidente similare, petrecute „in cascada", care au urmat unor inspectii ulterioare. Comandantii bazelor cazute la examen au fost concediati imediat, dupa ce oamenii din subordinea lor nu au fost in stare sa-si incarce bombardierele si sa decoleze.


La Pentagon se considera ca prin aceste incidente a fost „afectata credibilitatea sistemului de descurajare nucleara american" si s-a recomandat luarea de masuri severe pentru a se pune capat delasarii care domnea in bazele bombardierelor nucleare. Inspectiile au inceput sa devina mult mai dure de atunci incoace. Potrivit generalului-maior Don Alston, desemnat de Pentagon sa supervizeze unitatile nucleare ale aviatiei SUA, a declarat:



„Este o afacere cat se poate de dura. Nici nu poate fi altfel si nu-i incurajez pe oameni sa gandeasca in termeni de genul «pai, pentru greseala asta luam numai un perdaf » Da, pentru greseala aceea inainte treceai testul. Dar, de fapt, nu l-ai trecut. Ai cãzut. E dur, dar trebuie ca lucrurile sã rãmana asa".



Decolarea in alerta nucleara a fost readusa la precizia avutã in vedere de Pentagon.