Cum sa-ti vinzi afacerea?

Detalii

CategoriiEconomie
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari3931

Voteaza & Distribuie

Descriere

Pentru ca va vindeti afacerea o singura data, trebuie sa o faceti cum trebuie si sa scoateti cat mai mult profit.

Cand va ganditi sa va vindeti afacerea, numai acest gand va poate tine treaz toata noaptea. Pentru a nu intampina si mai multe greutati, puteti incepe sa va pregatiti pentru vanzare din timp, gandindu-va la pasii pe care ii puteti face pentru ca lucrurile sa mearga mai repede.

In timp ce fiecare transfer de proprietate al afacerilor este unic, exista unele intrebari importante pe care cei care vand trebuie sa si le puna si exista un proces comun majoritatii vanzarii afacerilor mai mici.

In primul rand, puneti-va urmatoarele trei intrebari:

1. Afacerea dvs poate fi vanduta?

Multe dintre elementele unei afaceri o fac atractiva pentru cumparatori. De exemplu, are o istorie solida de profitabilitate, o baza mare de clienti fideli, un avantaj competitiv (contracte pe termen lung cu clientii, distribuitori exclusivi, etc), oportunitati de crestere, o locatie excelenta si o forta competenta de munca ?

2. Sunteti gata sa vindeti?

Asigurati-va ca sunteti pregatit atat financiar, cat si emotional. Ganditi-va cum va fi viata dupa vanzare. Ce veti face - nu doar pentru bani, ci si cu timpul dvs? Multi proprietari de afaceri sufera de remuscari dupa predarea afacerii noului proprietar.

Iata cateva indicii care va ajuta sa va hotarati sa vindeti:

* Nu mai e distractiv. Pierderea entuziasmului si a intereseului este cu adevarat o problema pentru proprietarii de afaceri, si un motiv pe deplin legitim de a vinde.

* Nu sunteti dispus sa investiti in crestere afacerii. Va puteti declara satisfacut cu dimensiunea si rentabilitatea actuala a afacerii dvs. si nu doriti sa faceti cheltuielile de capital necesare pentru a trece la nivelul urmator.

* Simtiti ca abilitatile dvs de management sunt depasite si ca nu mai puteti tine pasul. Nu este ceva neobisnuit sa construiti o afacere pana la un anumit punct si apoi sa realizati ca va lipseste calificarea necesara pentru a merge mai departe.

3. Care este valoarea afacerii dvs?

Multi proprietari nu au nici o idee. Vanzarea unei afaceri este atat o arta cat si o stiinta, si in nici un alt domeniu acest lucru nu este mai evident decat in valorizarea unei afaceri. In timp ce fiecare vanzator vrea sa atinga o valoare maxima, stabilirea unui pret ridicat, le poate da de inteles cumparatorilor ca nu sunteti serios cu privire la vanzare.

Desi exista mai multe metode pentru a stabili valoarea unei afaceri, formula cea mai intalnita pentru tranzactiile mai mici este un multiplu al castigurilor discretionare ale vanzatorului. Acest tip de evaluare bazat pe valorile pietei implica o prelucrarea a declaratiilor de profit si a pierderilor pentru a gasi multiplul, si apoi, folosind datele comparabile ale altor afaceri similare veti ajunge la un multiplu corespunzator.

Pregatiti acum afacerea pentru vanzare

Intensitatea cu care cumparatorii vor examina afacerea dvs nu poate fi in nici un fel supraestimata. Dar iata cateva lucruri pentru a porni cu dreptul cand va veni vremea.

Mai intai, faceti ordine printre hartii. A nu fi in masura sa prezentati declaratii financiare exacte in timp util poate cauza pierdera clientului. Asigurati-va ca aveti urmatoarele acte la indemana inainte de a iesi pe piata:

* Declaratiile de profit si pierdere din ultimii trei ani.

* Bilanturile de pe ultimii trei ani.

* Bilantul curent.

* Taxa de impozitare pe ultimii trei ani.

* Lista cu mobilier, aparatura si echipament.

* Lista inventarului.

* Evaluarea comerciala a proprietatii sau contractul de inchiriere.

Fiti pregatit sa puneti la dispozitie si alte documente atunci cand vi se vor cere, probabil, polite de asigurare, contracte de munca, contracte cu clientii, liste de brevete de inventie eliberate, leasingul echipamentelor si extrase de cont.

Veti dori probabil sa va promovati afacerea pentru a o face atractiva pentru cumparatori. Aduceti-i sediului orice imbunatatiri cosmetice necesare, scapati de inventarul invechit si asigurati-va ca echipamentul este in stare buna de functionare.

Raspanditi vorba

Deloc surprinzator, majoritatea cumparatorilor intelepti folosesc internetul pentru a cerceta afacerile disponibile pentru vanzare. Asa ca, aveti grija de site-ul afacerii si imbunatatiti comunicarea cu clientii pe retelele de socializare.

Asigurati-va ca potentialii cumparatori sunt calificati

Nu exista nici o pierdere de timp mai mare decat negocierea cu un cumparator care nu va putea finaliza o tranzactie. Ideal ar fi ca toti cumparatorii interesati sa semneze un acord de confidentialitate inainte cand le trimiteti descrierea si datele firmei dvs. In plus, ar trebui sa solicitati cumparatorilor sa va prezinte cateva informatii de baza:

* Numele si toate informatiile de contact.
* Date despre fostul loc de munca si despre afacerile pe care le mai detine.
* Informatii despre educatia lui.
* Fondurile disponibile pentru a investi si sursele de finantare.
* Venitul lunar minim.
* Aproximarea intervalului de timp in care tranzactia se poate finaliza.
* Motivul pentru care il interesaza afacerea dvs.

Negocierea afacerii

Dupa ce ati gasit un cumparator calificat, dupa ce i-ati prezentat memorandumul de vanzare si ati avut o intalnire initiala, e timpul sa cereti o oferta. Aceasta poate lua forma unei scrisori de intentie si ar trebui sa precizeze conditiile primare ale unui acord, astfel incat toate partile sa poata avansa cu buna-credinta.

Toti vanzatorii spera sa obtina toti banii deodata pentru afacerea lor. Dar, in lumea reala, acest lucru se intampla foarte rar. Din ce in ce mai des, cumparatorii fac mai inatai o plata mai mica, si restul ratelor le vor plati lunar sau trimestrial. Nu fiti dezamagiti daca o oferta nu corespunde cu asteptarile dvs. Neaparat faceti tranzactia dupa ce v-ati sfatuiti cu un contabil si cu un avocat pentru a va ajuta sa evaluati consecintele fiscale ale termenilor pe care ii cereti sau pe care ii acceptati.

In vanzarea unei afaceri este in general vorba despre stabilire unor asteptari realiste si evitarea surprizelor. Poate fi o calatorie dificila, dar una cu o lumina foarte stralucitoare la capatul tunelului. Odata ce ati vandut afacerea cu succes, savurati-va realizarea de care nu orice antreprenor ajunge sa se bucure. Fie ca stati intins la plaja, va retrageti langa un lac de munte sau va aventurati in afacerea urmatoare, ati reusit!