Care este justificarea din spatele proiectul "Viitorul Începe Azi" aplicat în Județul Dâmbovița pentru tinerii NEETs?

Detalii

CategoriiEducatie, Social
TaguriDambovita, scoala
Ultima actualizareMarti 24 mai 2022
Vizualizari383

Voteaza & Distribuie

Descriere

Nivelul de educație este un indiciu important al venitului, bunăstării și sănătății unei persoane, precum și a unei societăți. Tinerii care termină un nivel înalt de educație au o mai mare probabilitate de a fi angajați pe parcursul vieții și este mai puțin probabil ca ei să depindă de asistență socială, comparativ cu tinerii care abandonează școala sau nu merg deloc la școală. Chiar și o îmbunătățire mică a nivelului educațional al tinerilor ar avea un efect semnificativ asupra câștigului lor financiar, precum și asupra întregii comunități din care ei fac parte.

Principalele cauze ale abandonului în Dâmbovița


Abandonul școlar este o acțiune făcută de cele mai multe ori din cauza unor factori ce țin de o presiune de ordin financiar sau familial. Relația tinerilor cu părinții este adesea una dintre principalele cauze. Alte cauze sunt: violența în familie, sărăcia, familiile cu mulți copii, părinți dezinteresați și neimplicați în educația copiilor sau care nu văd importanța unei educații formale solide

Statistici. Abandonul școlar în cifre


Potrivit studiului realizat de către PRAI SUD MUNTENIA, rata de renunțare la învățământul primar și gimnazial, în zona Sud Muntenia a fost de 2% în perioada 2014-2015. De asemenea, s-a constat faptul că în mediul rural există un nivel mai mare de abandon decât în mediul urban, cu o rată maximă de 23% în anul 2002 și una minimă de 15,9% în 2009. În anul 2016, rata de abandon școlar a avut un procent de 18,5%. Totodată s-a constatat că băieții sunt mai predispuși la abandonul școlar, comparativ cu fetele.

Elevii cu o alfabetizare la citire și lectură sub nivelul 2, clasează România pe ultimul loc în Europa, cu un procent de 40,4% în anul 2009, 37,3 în 2012 și 38,7% în 2015.De asemenea, competența în matematică este sub nivelul 2, fiind pe un trend descrescător, de la 52,7% în anul 2006 la 39,9% în 2015, iar la cei peste nivelul 5 cresc ușor la 3,3% în 2015, plasând România pe locul 24 în clasamentul european.Competența în științe este sub nivelul 2, iar aici procentajul de elevi a scăzut de la 46,9% în 2006 până la 0,9% în 2012, în anul 2015 crescând la 38,5%.

La nivel european, numărul tinerilor NEETs, tinerii care nu sunt implicați într-un program de învățământ și formare și nu au un loc de muncă, a scăzut de la 18,8% în 2012 până la 16,7% în 2016. În schimb, în România, se înregistrează o creștere de la 22,1% în 2012 la 24,1% în 2015, scăzând ușor în 2015 la 23,6%.

"Viitorul Începe Azi" - Proiect pentru tinerii care nu au absolvit 8 clase


Orientarea în carieră și consilierea profesională, alături de contactul permanent cu grupul de control și familiile tinerilor participanți, au ca scop concretizarea celor mai eficiente acțiuni pentru reintegrarea în programele de educație și mai apoi în câmpul muncii a tinerilor NEETs.

Proiectul “Viitorul Începe Azi” folosește, adaptează și testează cele mai eficiente metode de reintegrare educațională și socio-profesională, de orientare și sprijin, acestea fiind aplicate în sistemul de probațiune din străinătate cât și în România. Dacă acest sistem funcționează deja pentru tinerii care au încălcat legea, mulți dintre aceștia fiind din medii rurale, sărace sau de etnie romă, nu există un argument suficient de puternic de ce nu ar funcționa metode asemănătoare și pentru tinerii NEETs, aceștia beneficiind de suport psihologic, consiliere și orientare profesională.

Având în vedere rolul esențial al familiei, în cadrul proiectului se arată că este importantă implicarea cât mai mare a familiilor tinerilor NEETs, în toate activitățile de consiliere și orientare în carieră, precum și încurajarea reîntoarcerii tinerilor în sistemul de învățământ.

O componentă importantă a proiectului este programul "A doua șansă" care oferă ocazia tinerilor care au abandonat prematur școala să revină în sistemul de educația, să-și însușească abilitățile pentru o anumită meserie și să obțină astfel o diplomă de calificare ce le poate fi de un real ajutor la angajare.

Proiectul "Viitorul începe azi" participă direct la îndeplinirea obiectivelor din Strategia Națională privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii, vizând reintegrarea în programele de educație și mai apoi în câmpul muncii a tinerilor NEETs. Este o inițiativă a Asociației "Institutul Pentru Politici Sociale" și se implementează în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București.

Pentru alte detalii legate de proiectul „Viitorul Începe Azi" și de componenta proiectului, programul „A doua șansă", vizitați pagina oficială https://politicisociale.ro/viitorul-începe-azi/ sau sunați la numărul de telefon 0756 075 222.

"Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman."