Cantarirea avantajelor si dezavantajelor obtinerii unei certificari ISO

Cantarirea avantajelor si dezavantajelor obtinerii unei certificari ISO

Detalii

CategoriiEconomie
TaguriCertificare ISO
Ultima actualizareVineri 11 octombrie 2019
Vizualizari128

Voteaza & Distribuie

Descriere

Orice antreprenor stie ca orice demers vine cu o serie si lucruri pozitive si negative, care trebuie analizate si cantarite, in cunostinta de cauza, pentru a determina oportunitatea lor, si a modalitatii de obtinere a rezultatului scontat. Toata lumea este deja familiarizata cu conceptul de certificat de calitate, el cu siguranta ofera o incredere ca o companie este preocupata de oferirea unor produse sau servicii la cele mai inalte standarde si orientate catre consumator.

Alegerea implementarii unui astfel de sistem de management al calitatii va creste valoarea pe care o firma o are atat in ochii clientilor sai, cat si a partenerilor, a finantatorilor ei. Astfel se si justifica interesul exprimat, in toti acesti ani, de cand s-au introdus aceste certificari de catre companii, fie ele mari, sau medii, din toate tarile, de a-l implementa.

Dar desi avantajele implementarii unui sistem de management al calitatii sunt evidente, si ar face logica demararea acestui proces si de catre Dvs., el poate avea si o serie de dezavantaje de care ar trebui sa tineti cont. In primul rand, este un proces complex, care dureaza mult timp, aduce dupa sine niste costuri, si el trebuie bine inteles pentru a putea fi aplicat cu succes. In al doilea rand, managementul calitatii pentru a fi cu adevarat un succes, si pe termen lung, cu beneficii maxime si costuri cat mai reduse nu trebuie sa se rezume doar la un proces birocratic, la obtinerea unei certificari.

Aceasta trebuie sa fie un efort permanent, o preocupare constanta, si pana la urma schimbarea modului nostru de gandire si abordare astfel incat sa cautam sa atingem perfomanta in tot ceea ce intreprindem. Acest lucru va duce la o garantie a calitatii pe care o oferim noi prin produsele sau serviciile noastre clientilor nostri.

Simplul fapt ca demaram implementarea unei certificari ISO nu va garanta acest lucru, dar cu siguranta ne va deschide ochii, va aduce o tona de noi cunostinte in cardul organizatiei noastre, va reliefa o serie de vulnerabilitati, de ineficiente care vor putea fi astfel remediate. Obtinerea unei certificari prin implementarea unui sistem de management al calitatii va creste increderea in organizatia noastra, perceptia clientilor asupra noastra si satisfactia pe care o vor simti accesand produsele si serviciile noastre va fi una pozitiva.

Fie ca veti implementa acest demers prin resursele interne din cadrul companiei, fie apeland la serviciile specializate ale unui consultant, rezultatul trebuie sa fie acelasi, intreaga organizatie trebuie sa fie educata in privinta implementarii standardului de calitate, si a modului in care acest demers le va influenta activitatea si zonele de responsabilitate.

Ca urmare a acestui demers, personalul din cadrul companiei, in special persoanele direct implicate in implementarea acestuia trebuie sa ramana cu un set consistent si valoros de noi cunostinte si de abilitati, si cu preocuparea continua spre a atinge standardul de calitate. Exista o serie de constrangeri de ordin bugetar, de timp, de know-how, care justifica in majoritatea cazurilor contractarea serviciilor unor consultanti in domeniu. Pe baza experientei lor ei vor veni cu acele cunostinte care vor face ca multe greseli pe care poate le-ati fi facut sa fie evitate, vor veni cu obiective clare si cu deadline-uri care sa fie urmate, si in general vor avea o cunoastere buna a acestui proces, etapelor ce trebuie urmate. Dar un consultant extern, desi o alegere inteleapta, nu va cunoaste in amanuntime organizatia Dvs., si nici nu va putea urmari pe termen lung acest proiect de aplicare a unui sistem de management al calitatii. El va trebui pana la urma asumat, dupa cum spuneam, de catre persoanele abilitate din cadrul companiei, si sa devina parte integranta a activitatii lor.

Avantajul unor consultanti externi este ca ei vor veni cu un bagaj de cunostinte aplicate, vor cunoaste bine secretele si procesele acestui demers, vor avea o abordare noua, diferita fata de care ati avea-o, vor reduce timpul necesar obtinerii unei certificari ISO, si vor aduce un plus de credibilitate acestui demers. Implicarea acestora in cadrul proiectului poate fi extrem de variata, de la o implicare activa, in multe din fazele si responsabilitatile acestuia, pana la o implicare partiala, mai mult cu rol de consultanta, doar ajutand managementul si angajatii cu ce au nevoie pentru a se descurca cu tot ceea ce au nevoie.

Evident, fiecare din aceste abordari vine cu avantajele si dezavantajele sale, iar alegerea modului de colaborare cu consultantul extern va varia de la companie la companie, specificul culturii organizationale a acesteia, a nivelului ei de expertiza.

Pe ansamblu putem spune ca decizia de a implementa un sistem de management al calitatii are cu mult mai multe avantaje decat dezavantaje, dar trebuie inteles ca acest proces este unul de durata, implica cunostinte specializate. Eel nu se incheie odata cu obtinerea certificarii ci trebuie sa fie unul continuu, iar de multe ori va fi nevoie de ajutorul si de experienta unor consultanti care sa ajute cu succesul intr-un timp mai scurt a acestuia, insa doar prin colaborarea cu managementul si cu angajatii companiei care doreste sa realizeze acest lucru.