Balanced Scorecard

Detalii

CategoriiEconomie
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari1189

Voteaza & Distribuie

Descriere

FiE?a scorului echilibrat (sau BSC de la Balanced Scorecard) este o metoda adusa in atenE?ia managerilor de catre teoreticienii Kaplan E?i Norton de la Palladium Group, prima data in 1992.


Acestia au observat ca majoritatea firmelor isi organizeaza afacerile in exclusivitate pe baza indicatorilor financiari.

Desi indicatorii financiari sunt absolut necesari, acestia sunt consecinta unor activitati incheiate, nu si catre ce anume conduc acestea.

Balanced Scorecard este un sistem de management E?i optimizare a execuE?iei strategiei unei organizaE?ii.


Dupa ce mai multe firme au aplicat-o E?i dupa o promovare susE?inuta de cateva dintre cele mai mari organizatii ale lumii, BSC a devenit un punct de referinE?a, un fel de "must have" pentru managerii din intreaga lume.


Enumar doar cateva nume rasunatoare de organizaE?ii care se lauda ca au folosit aceasta metoda, pentru a va convinge ca merita macar sa aflaE?i in ce consta: Motorola, Marriot, Hilton, Merck, Siemens, Saatchi&Saatchi, Royal Air Force, Cisco, Kraft Food, etc.


Metoda BSC aduce in discuE?ie echilibrul pe care o organizaE?ie trebuie sa-l asigure pentru a permite o dezvoltare armonioasa. Componentele de care se ocupa sunt:



  1. obiectivele financiare E?i non-financiare

  2. factorii din mediile interne E?i externe ale organizaE?iei care o pot influenE?a

  3. programarea pe termene scurt, mediu E?i lung

  4. indicatorii care determina procesul E?i indicatori determinaE?i de proces



Balanced Scorecard ConceptAcestea pot fi comparate cu picioarele unei mese si trebuiesc masurate, analizate si imbunatatite impreuna in mod continuu, pentru ca afacerea sa prospere armonios. Daca unul dintre picioare se rupe, masa va deveni instabila sau chiar se va prabusi in cele din urma. Cam asta se va intampla si cu afacerea mai devreme sau mai tarziu.


FiE?a scorului echilibrat, pe langa posibilitatea unei analize complexe, mai ofera E?i informaE?ii extrem de importante in planificarea strategica a organizaE?iei, asigurand astfel premizele unei performanE?e la nivel inalt.




Sa analizam mai detaliat cateva din aceste dimensiuni:


1. Detinatorii de interese financiare: Prin tradiE?ie, perspectiva financiara este cea predominanta. Obiectivele obiE?nuite de ordin financiar vizeaza rentabilitatea, dezvoltarea E?i valoarea creata pentru acE?ionari. Toate organizatiile care au nevoie sa obtina resurse financiare trebuie sa demonstreze ca acestea sunt folosite in mod optim: de exemplu, in sectorul privat, pentru a asigura atat cresterea capitalului investit de actionari, cat si castiguri din rentabilitatea acestuia.



2. Clientii: Perspectiva clientilor se refera la dobandirea si pastrarea acestora, la cat de satisfacute sunt cerintele acestora prin serviciile sau produsele pe care le primesc, si cat de bine sunt indeplinite si respectiv sunt anticipate nevoile lor curente si viitoare. Aceasta poate fi valabila atat in cazul clientilor externi, cat si al celor interni, in functie de orientarea compartimentului organizational caruia i se aplica fisa scorului echilibrat.



3. Angajatii: Perspectiva angajatilor se refera la mai mult decat dorinE?a de a fi un angajator bun. Toate organizatiile au nevoie sa atraga, sa pastreze si sa motiveze un personal competent , care sa poata gestiona procese interne eficace, de natura sa aduca rezultatele dorite. Perspectiva angajatilor face parte din perspectiva interna a organizaE?iei asupra excelenE?ei.



4. Inovarea/invatarea: "Putem continua sa imbunataE?im E?i sa cream valoare?" Aceasta perspectiva a fost inclusa pentru a contracara tendinta spre „performanta satisfacatoare", adica satisfacerea la nivelul minim suficient a cerintelor curente. Pentru a stimula o atitudine de imbunatatire permanenta, organizatiile ar trebui sa se arate iscoditoare, inovatoare si nerabdatoare sa se dezvolte.




Punand la dispoziE?ia managerilor informaE?ii din patru perspective, scorul echilibrat al performanE?ei reduce la strictul necesar volumul de informaE?ie, prin limitarea numarului de masuratori E?i indicatori utilizaE?i. Acesta reuneE?te intr-un singur raport managerial o multitudine de elemente disparate, provenind din ansamblul de preocupari de ordin concurenE?ial al unei companii. De asemenea, fiE?a scorului echilibrat semnaleaza riscul sub-optimizarii obligandu-i pe managerii din eE?aloanele superioare sa priveasca toate masurile operaE?ionale importante intr-un ansamblu coerent.

Transpunerea Viziunii si a Strategiei


Extras din Harvard Business Review


balanced scorecard romana



Pe scurt...





Perspectiva financiar economica
Perspectiva clientului


...iar noi ne vom pastra/extinde piata...





...si daca facem totul cum trebuie...

...atunci clientii vor fi incantati...





...daca avem personalul care ne trebuie...







Perspectiva proceselor interne




Perspectiva dezvoltarii personalului