Turul Frantei

Detalii

CategoriiSport
TaguriParis
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari5471

Voteaza & Distribuie

Descriere

Cunoscuta competitie ciclista ce se desfasoara an de an, Turul Frantei, se intinde pe o lungime de aproape 3.500 km, disputata fiind in toata Franta, iar uneori se intinde si pe teritoriile tarilor din preajma. Cursa dureaza trei saptamani, iar la start sunt prezenti ciclisti din toata lumea.

Turul Frantei este impartit pe etape – segmente zilnice. Dupa cele trei saptamani cat dureaza concursul, fiecarui concurent i se vor cumula timpii din fiecare etapa, pentru a se afla care este castigatorul.

La finalul fiecarei zile din competitie, sportivul care a reusit sa atinga cel mai redus timp, va imbraca tricoul galben, fapt care sa-l distinga de ceilalti concurenti.

Traseul acestui concurs se schimba anual, insa mereu se incheie la Paris. Din anul 1975, ultima etapa a turului se desfasoara pe intreg bulevardul Champs-Elysees. Exista Trei Mari Tururi cicliste, Turul Frantei – care este cea mai cunoscuta cursa, Turul Italiei – care se desfasoara in fiecare an in luna mai si Turul Spaniei, care are loc anual in lunile august-septembrie.

Cel mai scurt Tur al Frantei a avut loc in 1904 si s-a desfasurat pe 2.420 km, iar cel mai lung in 1926 – 5.745 km. In cele trei saptamani de concurs sunt incluse si doua zile de pauza, timp in care ciclistii sunt transportati dintr-un oras in altul, in functie de locul unde se incheie sau incepe o noua etapa.

Traseul competitiei poate fi reprezentat atat prin parcurgerea Frantei in sensul acelor de ceasornic, cat si in sens invers. Prima data cand Turul Frantei s-a desfasurat prin parcurgerea tarii in sensul invers al acelor de ceasornic a fost in 1913.
Turul Frantei este probabil cea mai solicitanta competitie sportiva, din punct de vedere psihologic.

The New York Times

Se considera ca un ciclist depune in acest concurs, un efort comparabil cu cat ar depune un atlet daca ar alerga cate un maraton pe zi, timp de trei saptamani. In acelasi timp, suma diferentelor de nivel care sunt strabatute de-a lungul catararilor unui concurs este comparata cu "escaladarea a trei Everesturi".

Intr-o cursa a Turului Frantei se pot inscrie cate 20, 22 de echipe, iar fiecare este formata din cate noua ciclisti. Acestia vor participa in urma invitatiilor trimise echipelor ce au fost alese de catre organizatori, Amaury Sport Organisation.

In cele mai multe dintre etapele competitiei, ciclistii pornesc impreuna, iar castigatorul etapei este cel care a trecut primul linia de sosire. Sunt si zile in care etapele sunt fie individuale, fie pe chipe sau contratimp. In cele mai multe cazuri, cel care castiga Turul Frantei este cei care se descurca cel mai bine la etapele de munte si cele contratimp. Astfel, etapele pot avea un profil plat, montan sau valurit.



Istoria Turul Frantei
Istoria Turul Frantei incepe in stransa legatura cu "Afacerea Dreyfus", cunoscuta problema care a divizat Franta la sfarsit de secol XIX, prin condamnarea soldatului Alfred Dreyfus, despre care s-a spuns ca a vandut secrete militare germanilor. Fara a intra in prea multe detalii, amintim ca printre cei care s-au implicat si Jules-Albert De Dion, cel care conducea fabrica de masini De Dion-Bouton.

Acesta era impotriva lui Dreyfus, iar pentru ca la demonstratia legat de problema Dreyfus de la Auteuil (unde avea loc o cursa de cai) l-a lovit pe presedintele Frantei cu o carja in cap, De Dion a fost inchis timp de 15 zile. Despre acest incident, Weber a spus ca a fost "fabricat pentru presa sportiva", iar cel mai important ziar sportiv francez de atunci, "Le Velo", a publicat relatarea lui Pierre Giffard, editor al publicatiei, care il considera nevinovat pe Dreyfus, iar articolul l-a deranjat pe Jules-Albert de Dion. Din acest motiv, de Dion si alti opozanti ai lui Dreyfus, au infiintat un ziar sportiv, "L'Auto".


Redactorul sef al acestui ziar, Henri Desgrange, a fost un ciclist cunoscut si avea, alaturi de Victor Goddet, velodromul de la arena Parc des Princes. Pentru ca ziarul nu a avut succesul asteptat, la o intalnire de criza organizata la sediul ziarului, seful departamentului de ciclism, Geo Lefevre (sustinut de Desgrange), cel mai tanar dintre cei prezenti, a sugerat sa relanseze ziarul odata cu infiintarea unei curse cicliste, care sa dureze sase zile si sa se desfasoare pe tot parcursul tarii.

De aici pana la anuntarea datei primei curse a Turului Frantei, si-anume 19 ianuarie 1903, n-a mai fost decat un pas. Asadar, primul organizator (1903-1939) al Turului Frantei a fost Henri Desgrange, iar ceilalti directori care i-au urmat sunt:


  • 1947 - 1961 - Jacques Goddet


  • 1962 - 1986 - Jacques Goddet si Fslix Levitan


  • 1987 - 1988 - Jean-François Naquet-Radiguet


  • 1988 - 1989 - Jean-Pierre Courcol


  • 1989 - 2005 - Jean-Marie Leblanc


  • din 2005 - Christian Prudhomme



Dintre cei care au castigat Turul Frantei de mai multe ori, ii amintim pe cei mai victoriosi:


7 : Lance Armstrong

5 : Jacques Anquetil

5 : Eddy Merckx

5 : Bernard Hinault

5 : Miguel Indurain


Numar de prezente pe podium:


8 : Raymond Poulidor

8 : Lance Armstrong


Numarul de victorii in functie de tara


36 : Franța

18 : Belgia

12 : Spania

10 : SUA

9 : Italia

4 : Luxemburg

2 : Olanda si Elvetia

1 : Germania, Danemarca si Irlanda




In anul 2010, Turul Frantei s-a desfasurat intre 3 si 25 iulie, iar competitia a pornit de la Rotterdam si s-a incheiat la Paris. In 2011, Turul Frantei ajunge la editia cu numarul 98, competitie ce debuteaza cu o etapa in linie, de la Passage du Gois (2 iulie) si se incheie la Paris (24 iulie).