Literatura feminista

Detalii

CategoriiCultura
TaguriLiteratura
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari4345

Voteaza & Distribuie

Descriere

Literatura feminista este identificata prin multe caracteristici ale miscarii feministe. Autorii de literatura feminista inteleg si explica diferenta dintre sex si gen. Ei cred ca, desi sexul unei persoane este predeterminat si natural, genul este cel creat de societate, impreuna cu o perceptie speciala a rolurilor genului, care, cred ei, se pot modifica in timp. Predominanta unui gen asupra altuia este un concept comun in aproape toate societatile, iar faptul ca aceasta nu este in favoarea femeilor este o caracteristica de baza a literaturii feministe. Se sustine faptul ca orice societate care nu ofera canale de invatare si de dezvoltare pentru ambele sexe in mod egal nu este o societate completa si impartiala.



Criticii sustin ca nu s-a facut o diferenta mare intre autorii de sex masculin si cel feminin si ca nu era nevoie de identificarea unei clase separate de literatura numita feminista sau care sa caute urme ale feminismului in literatura. Cu toate acestea, daca cititi orice astfel de lucrari, va veti da seama cum acesti scriitori critica abordare a orientata spre barbati a societatii si cum incearca sa inteleaga convingerile si nevoile sexului opus printr-o abordare subiectiva. Daca luam, de exemplu, Mandrie si prejudecata a lui Jane Austen, protagonista Elizabeth Bennett era o femeie stapana pe mintea ei, care, in ciuda presiunii sociale (exercitata de catre mama sa) de a-si alege un partener si de a duce viata deja stabilita pentru toate femeile, ea a decis sa mearga pe drumul pe care si l-a ales singura. Dar decizia ei nu a fost abordata de scriitoare in mod ostentativ. Nu a dus o lupta vizibila in scopul de a-si alege calea in viata. Lucrarea este subtila si singura trasatura clara a protagonistei este hotararea ei. Iar aceasta este o caracteristica a abordarii feministe a literaturii.



Femeile din literatura feminista sunt intotdeauna prezentate ca protagoniste, care, cel mai adesea, nu accepta usor rolul traditional al femeilor stabilit de societate. Ele sunt gata sa ia propriile decizii, sa-si exprime alegerea de a hotari singure si sunt pregatire sa faca fata consecintelor acestor alegeri, ale actiunilor si deciziilor lor. Desi este vorba despre o fiica, o mama, o sora sau o sotie, orice lucrare a literaturii feministe se ocupa mai intai de femeie ca femeie. Nu aceste relatii, roluri sau stereotipuri le dau acestor personaje feminine identitatea lor. Identitatea lor este definita prin alegerile si credintele lor, care mai apoi sunt asociate cu aceste roluri. Este important de mentionat ca nu toate lucrarile de literatura feminista au finaluri fericite, nici pentru personaj, nici pentru autor. Femeile au fost ostracizate de catre societate pentru faptul ca au cerut egalitatatea in mod deschis si au avut de infruntat mai multe consecinte negative din cauza protestelor lor.



Femeile au fost tratate ca subiecte importante nu doar in literatura feminista, ci si in mai multe lucrari literare scrise de barbati. De exemplu, Henrik Ibsen, autor si dramaturg norvegian, s-a concentrat de multe ori asupra femeilor, asupra problemelor lor cu societatea si asupra deciziilor pe care le-au luat pe baza valorilor si convingerilor lor personale. Daca aruncam o privire peste piesa Casa cu papusi, vom observa in mod clar caracterul puternic al protagonistei.



Nu toate, dar unele lucrari de literatura feminista (in special non-fictiune) prezinta si accentueaza sufragiul femeilor si cererea de egalitate in societate, in ceea ce priveste drepturile politice, sociale si economice. In literatura feminista moderna, atacul impotriva unei societati dominate de barbati a devenit mai direct si mai sincer, iar femeile cereau o privire mai atenta asupra abordarii patriarhale si capitaliste fata de feminism.



Printre autoarele feministe s-au remarcat: Virginia Woolf, Simone de Beauvoir, Francoise Sagan, Marguerite Duras, Jane Austen, Ursula Le Guin, Octavia Butler, Margaret Atwood.