Comerțul online profită din plin de restricțiile privind apropierea fizică din retailul offline

Comerțul online profită din plin de restricțiile privind apropierea fizică din retailul offline

Detalii

CategoriiEconomie
Taguricomert, magazine online
Ultima actualizareMarti 20 iulie 2021
Vizualizari283

Voteaza & Distribuie

Descriere

La finalul anului 2019, prognozele cu privire la comerțul electronic în România în anul 2020 vizau o creștere de 10-20% a volumelor generate. Trendul pozitiv din e-commerce a fost evident în primele 3 luni, apoi a apărut factorul surpriză care a afectat comerțul în general: cel offline a fost lovit puternic de criza din sănătate și mai ales de restricțiile impuse de autorități, cel online a beneficiat de un mare avantaj oferit de context.

În trimestrele 2 și 3 se observă o creștere explozivă a comenzilor online pe toate nișele, în sectorul nonalimentar, dar și în cel alimentar, unde creșterile au putea fi chiar mai puternice. Efervescența din e-commerce este evidentă, motivul principal fiind nevoia românilor de a cumpăra produse pe cât posibil fără a petrece timp în spații clasice de retail unde distanțarea fizică socială este mai dificil de realizat.

Online nu există aglomerație vizibilă (poate doar prin prisma încărcărilor greoaie ale paginilor web în momente precum Black Friday). Începând cu luna martie, tot mai mulți retaileri cu afaceri offline au accelerat investițiile și promovarea online, bazându-se într-o proporție tot mai ridicată pe magazinele lor online. În paralel, e-shop-urile de dimensiuni mai mici și-au crescut de asemenea volumele, ajutate de interesul tot mai mare al populației pentru această varianta nouă de comerț.

Partea cea mai importantă pentru e-commerce este că s-au modificat obiceiurile de achiziție, un trend foarte important de punctat. Mișcarea era oricum anticipată, însă de produs cu un ritm mult mai lejer, pe o durată de mai mulți ani. Acum, mulți au recurs la e-commerce de nevoie și au fost "obligați" să învețe ce presupune o comandă online. Mai mult decât atât, chiar și cei care lansau ocazional comenzi pe internet, mai mult pe produse IT și fashion, și-au mărit substanțial ritmul comenzilor. Obișnuindu-se cu aceste procese de shopping, mulți dintre consumatori vor continua să rămână fideli mediului online chiar și când pandemia de noul coronavirus se va estompa. Lucrurile vor reveni la normal, însă va fi "o nouă normalitate", mult mai legată de mediul digital, de procese ce țin de tehnologie și de internet în general.

De la îmbrăcăminte la mobilier, de la materiale de construcții la obiecte de uz casnic, de la produse alimentare la cosmetice, de la detergenți și dezinfectanți la cafea, băuturi, chiar tigari electronice, absolut orice se vine acum pe internet. Și nu ocazional, ci într-un ritm tot mai accelerat. Oamenii evită să facă tot mai multe drumuri către locații fizice de retail și preferă această modalitate de shopping. Nu întâmplător s-au accelerat și investițiile în curierat, unde se raportează cifre de asemenea pozitive. Online este simplu să primești orice direct la adresă, firmele de curierat lansând inclusiv soluții de livrare fără contact, tot pentru limitarea interacțiunii fizice.

Contactul social devine tot mai mult asociat mediului online, iar comerțul electronic profită din plin de acest context. Desigur că sunt și ramuri de retail afectate în ansamblu, așa cum este turismul, de exemplu vânzarea de bilete de avion. Însă excepțiile nu afectează cadrul general, statisticile vor arăta cu siguranță creșteri masive în e-commerce în România în anul 2020. Se așteaptă de asemenea cel mai amplu Black Friday de până acum, din aceleași motive. Creșterile sunt solide, sănătoase, tocmai pentru că trendul oricum exista, vorbim doar despre o puternică accelerare, despre o creștere de ritm.