Cine folosește e-Factura 2024? Ce trebuie să știi despre facturarea electronică obligatorie

Detalii

CategoriiRegional
TaguriRomania
Ultima actualizareVineri 12 aprilie 2024
Vizualizari679

Voteaza & Distribuie

Descriere

e-Factura a devenit versiunea digitală a facturii de hârtie pe care antreprenorii o folosesc deja sau o vor folosi în fiecare zi în cadrul operațiunilor afacerii. Trecerea de la factura tradițională la cea electronică nu este o etapă ușoară, însă este necesară și obligatorie pentru toți antreprenorii care emit facturi către alte firme.

De la începutul anului 2024, antreprenorii au observat cum se conturează un nou sistem de a trimite facturile, dar și un nou mod de a ține contabilitatea. Renunțarea totală la facturarea pe hârtie și în format PDF este o schimbare majoră pentru toți cei implicați, antreprenori, furnizori și contabili ceea ce vine cu provocări inerente.

Ceea ce mulți antreprenori poate nu știu și menționăm încă o dată este că sistemul de facturare RO e-Factura este deja aplicat de o anumită categorie de contribuabili încadrați în categorie cu risc fiscal. Schimbarea cea mare este că de la 1 ianuarie 2024 absolut toți contribuabilii care facturează către firme (business to business) sunt obligați să folosească e-Factura. Pe scurt, acest lucru înseamnă transmiterea la ANAF a facturilor emise de o firmă.

Practic, dacă folosești un program de facturare, în momentul în care emiți o factură către client vei trimite înainte către ANAF. Ministerul Finanțelor va primi toate aceste informații în timp real și va valida automat factura pe care urmează să o trimiți clienților tăi. În cazul în care aceasta nu este conformă vei primi erorile semnalate pentru rectificarea ei.

NextUp.ro a dezvoltat soluții tip ERP și a implementat o serie de noi funcționalități de facturare pentru a veni în ajutorul companiilor vizate de RO e-Factura și a se asigura că toți utilizatorii se pot încadra în prevederile legale.

Ce este bine să știe oricine folosește e-Factura în 2024


RO e-Factura
este reglementată de Legea nr. 139/2022, respectiv OUG nr. 41/2022 și este obligatorie de la 1 iulie 2022 pentru agenții economici care realizează livrări de bunuri și prestări de servicii în relația cu statul (Business to Government).

Factura electronică este factura emisă, transmisă și primită în format XML, în sistemul național RO e-Factura. Acest format electronic structurat este necesar pentru că permite prelucrarea electronică.

Sistemul e-Factura are două componente pe care orice antreprenor este bine să le cunoască: obligativitatea de a trimite toate facturile emise de firmă prin sistemul național e-Factura, dar și obligația de a primi toate facturile de la furnizorii tăi români prin acest sistem.

  • Cine are obligația să trimită e-Factura

Începând cu anul 2024, toate firmele din România (toate entitățile care fac activitate economică) care facturează către persoane juridice au obligația de a trimite facturile către ANAF.

  • Cine are obligația să primească prin sistemul e-Factura

De la 1 iulie 2024 toate firmele vor avea obligația să primească facturile prin sistemul RO e-Factura de la furnizorii români. Doar cei care facturează către firme din afara României nu vor avea obligativitatea să trimită și să primească facturile prin sistemul e-Factura.

  • 1 ianuarie - 30 iunie 2024 - se primesc facturi și pe hârtie

Până pe 30 iunie, sistemul național RO e-Factura va merge în paralel cu vechiul sistem de facturare pe hârtie sau PDF. Totodată, în primele 3 luni, nu va exista nicio amendă. Este considerată o perioadă de pregătire și testare, în care se pune la punct noul sistem.

Factura electronică are un format XML, care nu este la fel de ușor de citit ca formatul PDF obișnuit. În sistemul RO e-Factura se pot trimite doar facturi în format XML.

Sistemul e-Factura dorește să ofere o evidență fiscală digitală ușor verificabilă, prin implementarea sistemului de facturare electronică, precum și acela de a reduce timpul de transmitere a facturilor și pentru a minimiza riscului de a nu mai încasa creanțele. Fiindcă toate facturile sunt astfel înregistrate în sistem, nu va mai exista situația ca un client să nege existența unei facturi emise și să nu plătească, pentru că va exista astfel dovada clară.

Cine folosește e-Factura în 2024 obligatoriu


Pentru utilizarea sistemului informatic RO e-Factura, orice antreprenor trebuie să se înregistreze în Spaţiul Privat Virtual (SPV) în nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin împuternicit.

Cei care folosesc e-Factura în 2024 obligatoriu în relația Business to Business (B2B) sunt:

  • Operatorii economici persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România, efectuate în relația B2B.
  • Operatorii economici persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România, efectuate în relația cu instituții publice.
  • Operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România, efectuate în relația B2B.

Pentru firmele cu un număr mare de facturi, procesul de trimitere a facturilor către ANAF este aproape imposibil de realizat în mod manual. De aceea, echipa NextUp a dezvoltat un sistem de automatizare e-Factura care te scutește de grija facturilor.

Important de precizat este că sistemul e-Factura face o verificare a structurii facturii, a autenticităţii originii şi a integrităţii conţinutului, nu şi o verificare a realităţii tranzacţiei vizate. RO e-Factura nu este un sistem de facturare online, ci doar facilitează transmiterea facturilor către ANAF și garantează existența unei facturi în format electronic.