Ce poti face pentru a-ti motiva angajatii

Detalii

CategoriiEconomie
Taguriincar​catoare auto, manager
Ultima actualizareJoi 5 mai 2016
Vizualizari2681

Voteaza & Distribuie

Descriere

Poate ca nu sunt eu cel mai bun manager, dar macar incerc. Se spune ca exista o diferenta intre un sef si un lider, dar chiar nu vreau sa intru in detalii. Ideea e ca succesul se realizeaza cu oameni si prin oameni. Chiar daca eu iau deciziile cele mai importante, asta nu inseamna ca nu voi aprecia tot timpul persoanele care au conlucrat pentru ca firma pe care o am sa ajunga la o anume etapa.

Ce poti face pentru a-ti motiva angajatii? Din pacate nu este vorba doar de factorul financiar, desi majoritatea asta iti vor spune daca ii vei intreba ce ii determina sa fie mai motivati. Secretul sta insa in lucruri marunte, intr-un breloc, un cablu micro USB sau intr-un incarcator auto. Cred ca te intrebi ce legatura au intre ele aceste obiecte alese aparent aleatoriu. Iti spun ca au toata legatura si vei putea vedea asta citind in continuare. Iti ofer cateva sfaturi, in parte personale, in parte documentate, despre cum sa iti motivezi angajatii.

  1. Prezinta-te personal fiecarui angajat in parte
Prima impresie este foarte importanta. Daca angajatii tai vor vedea ca vrei sa ii cunosti personal, se vor simti apreciati. In niciun caz nu e de dorit sa isi faca despre tine o impresie de sef distant si dezinteresat, astfel poti sa inlaturi ideea asta pur si simplu facand cunostinta cu fiecare in parte. Poate fi destul de dificil, mai ales daca ai sub conducere o companie cu cateva zeci, sute sau chiar mii de angajati. Trebuie sa iti faci insa timp si pentru asta, daca vrei sa arati ca apreciezi. La randul tau, vei primi aprecieri bune.

  1. Acorda meritele persoanelor cuvenite
Asta nu inseamna neaparat sa feliciti fiecare angajat odata ce finalizeaza un task ce i-a fost trasat - la urma urmei este de datoria sa, are atributia respectiva inclusa in fisa postului. Totusi, o astfel de apreciere poate sa motiveze angajatul, uneori chiar mai mult decat ideea de a fi recompensat financiar ori intr-o alta maniera materiala pentru serviciul facut companiei.

  1. Creeaza o atmosfera de familie

Fa-ti angajatii sa se simta parte din organizatie. Cere-le parerea cand ai de luat o decizie, chiar daca tu vei avea ultimul cuvant de spus. Implicarea se va face simtita treptat si nu vei avea decat de castigat la nivel de productivitate si performante.

  1. Ofera-le mici cadouri

Saptamana trecuta am vazut un breloc simplu, din piele, pe care m-am gandit sa il personalizez cu logo-ul companiei. Dupa ce am vazut ca arata foarte bine, am dat comanda de inca 10 - cate unul pentru fiecare dintre angajatii filialei locale. Reactia a fost peste asteptari, in sensul bun, desigur. Dupa cum spuneam la inceput, un cablu de sincronizare, un breloc sau orice alta mica atentie poate sa motiveze in plus angajatii. Fara sa iti dai seama, vei mai avea parte si de un alt avantaj, cel al brandingului gratuit - asta in cazul in care vei personaliza cadourile oferite cu sigla sau logo-ul firmei.

  1. Asigura-le cele mai bune conditii
Cand spun conditii, ma refer la dotarile obligatorii pentru a-si desfasura activitatea. Daca detii o companie care ofera diverse solutii in domeniul IT, va trebui sa dotezi angajatii cu tehnologia potrivita. Daca ai o forta de vanzare bazata pe agenti de teren care se deplaseaza cu autoturisme, ofera-le incarcatoare auto pentru ca discutiile telefonice cu clientii sa nu fie intrerupte in timpul calatoriilor. Daca majoritatea angajatilor tai lucreaza la birou timp de peste 6 ore zilnic, ofera-le si confort si achizitioneaza scaune ergonomice pentru birouri. Lista poate continua la nesfarsit - exemplele pot fi nenumarate, bazate pe specificul activitatii desfasurate.

  1. Ofera recompense si apreciaza punctele forte

Exista aici o legatura cu punctul 2. Trebuie sa vezi partea buna din fiecare angajat si sa o evidentiezi, daca ceea ce iti doresti este progresul. Nu vei rezolva absolut nimic, ba vei inrautati chiar situatia daca singurul lucru pe care il vei face va fi cel de a critica si accentua punctele slabe ale fiecarui angajat. Fiecare punct forte trebuie evidentiat, la fel cum fiecare punct slab trebuie remediat si imbunatatit. Recompensele pe care le oferi pentru punctele forte demonstrate de angajati pot fi de ordin material, le poti oferi sub forma aprecierilor exprimate personal sau intr-un stil aparte, cu ajutorul cosurilor cadou oferite fara vreo ocazie speciala.

  1. Pastreaza tot timpul o cale de comunicare deschisa

Foarte multi manageri isi asuma acest rol facand o greseala de neiertat - comunica prea putin cu angajatii, in special cu cei situati mult mai jos pe treptele ierarhice. Trebuie sa pastrezi deschisa o cale de comunicare cu absolut oricare dintre angajati. Chiar si un gest simplu poate face o reala diferenta. Daca vei lasa tot timpul usa biroului deschisa, angajatii vor simti ca pot veni sa discute cu tine orice situatie, fie cand vor avea nevoie de ceva anume, fie pentru a sesiza o anumita situatie. Incearca sa nu fii acel sef care sta toata ziua inchis in birou, etichetat de angajati ca "de nederanjat".

Asta nu inseamna ca orice angajat va putea sa te intrerupa din ceea ce muncesti, oricand. Usa poate fi si inchisa, poti alege alte variante pentru a arata faptul ca oricand exista loc de discutii si de comunicare eficienta - varianta peretilor din sticla este in acest caz una ideala. Putini sau chiar foarte putini se nasc lideri si au abilitati native de a conduce intr-un mod eficient o echipa. Diferenta o face atitudinea, care poate fi formata pe parcurs, tinand cont de cei 7 pasi enumerati mai sus. A fi lider nu se limiteaza doar la relatia sef-subaltern, ci implica de asemenea intelegere, apreciere, coordonare si recompensare dupa merite.

Doar apeland la astfel de strategii vei reusi sa iti motivezi angajatii si sa ii faci sa se dezvolte in mod constant, contribuind implicit la dezvoltarea firmei sau companiei pe care o detii. Pe acelasi principiu de a respecta pentru a fi respectat, in aceeasi idee de a aprecia pentru a fi apreciat, tine cont de sfaturile anterioare si pune-le in aplicare cat mai curand.