Mesaje ascunse in lucrarile de arta

Detalii

CategoriiCultura
TaguriPictura, Vatican
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari5272

Voteaza & Distribuie

Descriere

Mesajele ascunse in tot felul de locuri, posibilitate scoasa la iveala de thrillerul lui Dan Brown, The Da Vinci Code, si mult inaintea lui de volumul semnat de Fulcanelli, Les mysteres des Cathedrales, au fascinat generatii intregi de cautatori ai „lucrurilor ascunse".


Tentativele de descifrare a acestor mesaje dateaza de secole si nu este un hobby caracteristic fanilor lui Dan Brown. La fel si incifrarea mesajelor. Semnificatii ascunse se gasesc in multe locuri, de la picturile rupestre din pestera Chauvet, din sudul Frantei, pana la picturile abstracte ale lui Jackson Pollock sau Salvador Dali. Pictorii au inclus in lucrarile lor tot felul de sarade si mesaje cifrate, destinate anumitor oameni din cercul lor de cunoscuti, mergand pe principiul „multi privesc, putini pricep".




Alegorie cu Venus si Cupidon


Bronzino: Alegorie cu Venus si Cupidon



Printre picturile faimoase pentru secretele ingropate in culorile si formele etalate pe panza lor se numara si cea din 1545, semnata de Bronzino, intitulata Alegorie cu Venus si Cupidon, care contine niste simboluri pe care nici istoricii de arta nu au fost in stare sa le descifreze. Se stie ca imaginile „trucate" abunda in pictura renascentista, ultima revelatie fiind capul de diavol, inclus in fresca lui Giotto din Bodone, dedicata vietii Sfantului Francisc din Assisi. Profilul de drac a fost descoperit de istoricul si criticul de arta, Chiara Frugoni, personajul fiind ascuns de pictor intr-un valatuc de fum. Ideea corespunde convingerii medievale ca diavolul se ascundea printre nori pentru a pandi sufletele celor morti, in drumul lor spre Cer.



Poate ca cea mai celebra pictura suspectata de a ascunde secrete este capodopera lui Leonardo da Vinci (da, el din nou), Mona Lisa. Pentru unii istorici si critici de arta frumoasa femeie cu zambetul ei enigmatic n-ar fi decat un autoportret al pictorului. Presedintele Comisiei Nationale Italiene pentru Mostenirea Culturala, Silvano Vinceti, este convins ca a descoperit litere si cifre incluse in ochii Giocondei, amanunte pe care le-a observat dupa ce a prelucrat digital portretul, marind anumite parti ale sale. Initial, identificarea de catre Vinceti a literelor L si V a fost luata ca dovada indubitabila ca portretul este, de fapt, un autoportret. Apoi, el a ajuns la concluzia ca pictura il reprezinta pe unul dintre ucenicii lui Da Vinci, dar istoricii au adus argumente serioase impotriva acestei interpretari.




Mona Lisa


Leonardo da Vinci: Mona Lisa




Capela Sixtina de la Vatican, pictata de Michelangelo, o lucrare de arta apropiata de sublim, restaurata si curatata de impuritati, lucrari angajate prin anii ’90, a fost din nou pusa in valoare prin aceste restaurari, dezvaluindu-si intreaga sa frumusete renascentista. Insa, potrivit lui Roy Doliner, co-autor al volumului Secretele Sixtine: mesajele ascunse ale lui Michelangelo, lucrarile de restaurare au dezvaluit si unele simboluri ramase tainuite pana in acel moment. Una dintre noile revelatii a fost si imaginea unui tanar evreu, Amminadab, purtand semnele persecutiilor practicate in Italia in acel moment impotriva evreilor. Amminadab face un gest obscen spre locul unde ar fi trebuit sa fie tronul Papei. Alt amanunt scos a iveala de restaurari este imaginea celor doi evrei aflati in cercul interior al celor alesi din Ultima Judecata. „Era o blasfemie totala in anul 1500", concluzioneaza Doliner. Convingerea lui este ca Michelangelo sustinea toleranta fata de evrei intr-un moment cand aceasta lipsea cu desavarsire.




Capela Sixtina de la Vatican


Michelangelo: Capela Sixtina de la Vatican




Cina la Emmaus, de Caravaggio este un alt tablou cu mistere. Pictat in 1601, tabloul contine cateva simboluri subtile, sugerand identitatea unui barbat imberb, asezat in capul mesei. Un indiciu important este umbra cozii unui peste, iesita dintr-un castron cu fructe, la marginea mesei. Dupa unii ar fi un semn ca personajul aflat la cina este Iisus, pescarul de oameni. Este o alegorie pentru Cina cea de Taina, un alt spatiu pentru mesaje ascunse, atunci cand se face referire la lucrarea lui Da Vinci.





Cina la Emmaus


Caravaggio: Cina la Emmaus




Tabloul este locul unde maestrul renascentist, muzician de talent, pare sa fi pictat note muzicale, un cantec despre care se presupune ca ar fi un recviem. Apetitul pictorilor renascentisti pentru mesaje ascunse si comunicari secrete, poate fi descifrat in mai toate capodoperele vremii.