Piramida memoriei - Romul Nutiu

Detalii

Categorie
Targuri / expozitii
Modificat
acum 6 ani si 3 luni
Vizualizari
136

Voteaza & Distribuie

Descriere

Piramida memoriei (Elan Vital II)

Romul Nutiu

11 oct - 12 nov 2010


Artistul Romul Nutiu, din al carui recent palmares fac parte participarile la targurile de arta internationale de la Santa Fe si Palm Beach SUA, revine cu forta in spatiul artistic timisorean, proband inca odata permanenta sa capacitatate de locuire/fiintare, fireasca in contextul artei contemporane.


Expozitia prezentata la Galeria Calina este o inedita retrospectiva daruita cu generozitatea spiritului sau uman si artistic publicului din Timisoara.


Piramida memoriei


Intreaga expozitie de la Galeria Calina a fost gandita de Romul Nutiu ca o instalatie, ca o compozitie complexa ce aduna intr-o expresie unica diferite instante plastice, care altfel, fiecare dintre ele, isi rosteste propriul discurs profund si inconfundabil. Ceea ce a dorit artistul sa realizeze in aceasta expozitie-eveniment este o viziune asupra operei, asupra programului artistic, asupra conceptiilor cromatice si spatiale, asupra resorturilor care il anima si il justifica existential. Nu avem de-a face in aceasta manifestare cu un cumul (fie si rezumativ) al lucrarilor ce au iesit din atelierul sau de-a lungul anilor, ci cu o sinteza a gesturilor si aspiratiilor pe care le-a putut avea in spatiul atelierului sau.


Lucrarile cu care Romul Nutiu vine la aceasta intalnire cu publicul, in esentiala stare de gratie pe care o viseaza orice adept al comunicarii prin imagini, au fost create relativ recent, dar ele prezinta intr-un mod fastuos retrospectiva gandurilor si a eforturilor creatoare care au staruit dintodeauna in orizontul artistului. „Instalatia" pe care a conceput-o pentru expozitia de fata ofera o simultana si sincretica demonstratie a semnalelor pe care artistul le lanseaza, utilizand o suma de factori cromatici, volumetrici, sonori si cinetici. Semne al structurii sale conceptuale le-am inregistat mai demult („Este primul dintre artistii romani care extind pictura in spatiu, creand obiecte tridimensionale si instalatii, prin 1965-1967. Trateaza pictura ca pe un medium deschis intre bidemensionalitatea stricta, cu specificul mataforizarii sale spatiale, si tridimensional, ca o expansiune a discursului cromatic in spatiul ambiectal", scriam cu ani in urma in Dictionar de arta moderna si contemporana), sinteza pe care o face astazi impinge lucrurile mult mai departe, tinzand spre o expresie totala, care nu mai tine seama de artificiul separarii genurilor si speciilor artistice.


totem


Referitor la factorii comatici (partea cea mai spectaculoasa, dar, dupa cum vedem, nu singura componenta a limbajului vizual al artistului), am vrea sa remarcam in mod deosebit cu acest prilej, dialectica de un tip special a masei pigmentare, care poate sa cuprinda o diversitate de impulsuri, de la efluviul, de la revarsarea incandescenta a culorilor, pana la desavarsita asceza a suprafetelor si volumelor ce se asaza sub „linistea", sub controlul albului. Cand intervin culorile – un organism vital, in plina ascensiune –, imaginea e dominata de o foarte presanta tensiune launtrica, ce trece inaintea oricaror intentii mimetice. Inainte de a se indrepta spre exterior, spre a inregistra spectacolul realitatii observabile, atentia pictorului se concentreaza asupra infinitatii lumii sale interioare, pe care intelege s-o capteze si s-o divulge in actul comunicarii.


Exprimarea decisa a acestei suverane „necesitati interioare" tine, evident, de raspunsul pe care il da realitatilor spirituale ale unui veac impregnat de urgente pozitive, traduse cel mai adesea in triumfuri obiectualiste, comunica, de buna seama, cu ascensiunea abstractiei lirice, la care se refera Georges Mathieu si Piere Restagny. In plus, in conditiile unei Romanii traumatizate de implicatiile politice ale „esteticii dirijate", tendintele acuzat subiective, informale, au putut face din Romul Nutiu unul dintre reprezentantii proeminenti ai neoavangardei timisoreane din anii ’60 ai secolului trecut.


totem acrilic panza


Dedicat discursului liric, partiturii cromatice prin care acesta se exprima, Romul Nutiu este departe de modelul artistului inchis in perimetrul „turnului de fildes", unde i-ar fi suficiente cautarile sale in planul culorilor. Puternica componenta subiectiva nu-l impiedica de la pasionanta traire a fenomenelor actuale, dar lectura acestor realitati dinamice suporta de fiecare data filtrul intelegerilor si optiunilor proprii. Asa, de pilda, asaltul impetuos al concretului, al realitatii obiectualiste, care generat in arta lumii numeroase evadari din cadrul imaginii pictate (ready-made, merzbilder, instalatii, pop art, acumulari etc.) nu putea sa nu aiba ecou in alfabetul formal al artistului, dar Romul Nutiu subordoneaza discursului pictural orice intruziune concreta. Pictorul poate sa accepte invazia reperelor obiectualiste (suruburi, umbrele rupte, mecanisme dezafectate) dar, indata ce acestea au patruns in campul imaginii, el le refuza dreptul de a-si afisa concretetea, lipsa de semnificatie, derizoriul. Cu o nedezmintita vocatie de pictor, cu umor, el pune in miscare fluxurile colorate, acoperind „corpurile straine" cu materie pigmentara, supunandu-le de fapt fundamentalului sau discurs cromatic.


Esential, definitoriu in tot ceea ce face Romul Nutiu este iluminarea proceselor germinative care apartin orizontului celui mai profund. Artistul ne spune foarte transant acest lucru, asezandu-si evenimentul plastic de la Galeria Calina sub patronajul unui concept-program: „Impact. Elan vital". Regasim in suprastructura literara a lucrarii (lucrarilor) trimiteri la acest coplesitor elan vital, o incercare de a clarifica, de a intelege gesturile intempestive, petrcute la limita proceselor rationale. Cand isi intituleaza o compozitie „Purificare", numeste de fapt o aspiratie complementara spre cenzura ordonatoare. Mai mult decat o poate face o anume lucrare, starea de purificare apartine unui intreg sir de gesturi, care tind spre purgatia a tot ceea ce era impur, inghetat in clisee, in formule a caror putere de comunicare s-a epuizat. Si atunci, pentru a depasi „criza"care s-a instalat intre lucruri, in alfabetele expresive, imaginile cauta acreditarea tridimensionalului, in veme ce fluxul cromatic isi tempereaza vehementa, cedand locul volumelor albe. Este o instanta de care elanul vital are nevoie, pentru a izbucni, apoi, in alte secvente, ale „impactului", cu un colorit de o frenezie si o prospetime regasite. Este momentul cand in limbajul pictorului intervin elemente spatiale, la care in mod necesar, derivate din substanta cromatica, se adauga insertii sonore si tensiuni cinetice, insusindu-si tot mai mult ritmurile vietii.


piramida memoriei


Aceasta ni se pare, in putine cuvinte, sensul ineditei retrospective pe care ne-o daruie Romul Nutiu. Cu o astfel de perspectiva a creatiei, faptele de arta pe care le vedem sunt de o tulburatoare actualitate, fiecare asezandu-se, in acelasi timp, intr-o inepuizabila „piramida a memoriei".



Constantin Prut