Management de proiect - contractarea, decontarea si receptia lucrarilor de constructii in proiectele europene

Management de proiect - contractarea, decontarea si receptia lucrarilor de constructii in proiectele europene

Detalii

Telefon
0212220029
Web
http://www.proiect-contaplus.ro/cursuri/803-curs-management-de-proiect-contractarea,-decontarea-si-r
Social links
Categorie
Evenimente de afaceri
Modificat
acum 1 an si 5 luni
Vizualizari
146

Voteaza & Distribuie

Descriere

LECTOR INVITAT:

Paul IONITA
Arhitect, formator, expertiza de peste 20 de ani in domeniile: constructii, investitii, proiectare, achizitii publice, management.

CUI SE ADRESEAZA:

Tematica abordata in cadrul cursului se adreseaza atat Beneficiarilor de cereri de finantare, cat si reprezentatilor autoritatilor centrale si locale care administreaza diverse programe europene (Autoritati de Management, Agentii de Dezvoltare Regionala). Totodata, se adreseaza si firmelor de constructii care contracteaza lucrari de constructii finantate din fonduri europene.

SCOPUL CURSULUI:

Intelegerea etapelor derularii unui proiect cu finantare europeana si componenta investitionala (lucrari de constructii): determinarea necesitatilor, contractarea proiectarii, semnarea Contractului de Finantare, implementarea proiectului si receptionarea lucrarilor.

TEMATICA ABORDATA:

1. ELEMENTE GENERALE DE MANAGEMENT DE PROIECT:
1.1 Definitia Proiectului, baza teoretica, notiuni de macroeconomie
-Tipuri de proiecte, tipuri de management, principii generale de intocmire si implementare a proiectelor.
- Uneltele de baza folosite pentru intocmirea si implementarea proiectelor – prezentarea acestora si analiza detaliata a fiecarei unelte.
- Proiectul ca entitate unica, varstele proiectului - PCM – Project Cycle Management.
- Proiectele cu componenta investitionala, locul contractelor de proiectare si al contractelor de constructii in cadrul Proiectului si in cadrul Managementului de Proiect.
1.2 Contractele de consultanta de Management de Proiect
- Echipa de Management de Proiect (Managerul de Proiect, Expertul Finaciar, Expertul Tehnic, Expertul Achizitii publice , etc.);
- Cererile de rambursare (cererile de avans) , modul de intocmire si continutul acestora;
- Graficul de plati = graficul cererilor de rambursare - piesa componenta in cadrul Contractului de Finantare.

(Activitati desfasurate si documentele aferente care se nasc in fiecare etapa a CPM , baza legala a acestora)

2. ETAPELE DE PROIECTARE DIN CADRUL PCM:
2.1 Etapa 1 de derulare a Proiectului - Programarea:
-Studiile de fundamentare a necesitatilor, Masterplanurile, Documentatiile de urbanism, Programele.
(Practica europeana si integrarea acesteia cu procedurile romanesti).
2.2 Etapa 2 de derulare a Proiectului - Identificarea:
-Studiul de prefezabilitate, Certificatul de urbanism, Avizele preliminare.
2.3 Etapa 3 de derulare a Proiectului - Formularea:
-Studiul de fezabilitate, ACB-ul, PT-ul, DDE-urile, Documentatiile anexa, Avizele de specialitate, PAC, PAD, POE, Autorizarea de Construire
(Analiza comparativa a legislatiei interne de proiectare - L10/1995, L50/1991, (HG 28/2008. O MDLPL 863/2008, abrogate), HG 907/2016, etc. versus standardele europene incidente in domeniu; normativele de cadru continut, normativele tehnice de dimensionare pe specialitati).

3. ETAPA DE IMPLEMENTARE A PROIECTULUI:
3.1 Etapa 5 de derulare a Proiectului - Implementarea.
- Raportul dintre Contractul de finantare si Contractele de achizitii.
- Contractul de lucrari: principalul Contract de achizitie din cadrul Proiectului; metode de achizitie, proceduri conf. L89/2016, tipuri de Caiete de sarcini si
-tipurile de proceduri corespunzatoare, tipurile de Contracte (lucrari pure, lucrari cu proiectare inclusa, etc.)
3.2 Contractele de lucrari tip FIDIC
3.2.1 - Prezentare generala FIDIC
- Definirea FIDIC
- Scurt istoric FIDIC in Europa
- Scurt studiu comparativ al structurii legislatiei normative de cadru continut si al structurii cadrului de normative tehnice pe specialitati (arhitectura, rezistenta, instalatii, sistematizare pe verticala, etc.) in Romania - versus - Europa
- Scurt istoric al implementarii cartilor FIDIC in legislatia romana
- Prezentare generala a curcubeului FIDIC
- Necesitatea compatibilizarii cartilor FIDIC cu legislatia de specialitate romana
3.2.2 - Prezentarea principalelor proceduri din cadrul cartii Rosii
3.2.3 - Prezentarea principalelor proceduri din cadrul cartii Galbene
3.2.4 - Studiu comparativ FIDIC Rosu - versus – FIDIC Galben privind principalele componente (situatiile de lucrari, ordinele de variatie, platile, receptiile, adendumurile, CADurile)
Analiza comparativa a contractelor de lucrari interne versus contractele de lucrari impuse prin proiectele europene (de tip FIDIC)
3.3 Derularea lucrarilor, urmarirea si decontarea:
- Dirigintele de lucrare = Inginerul, contractul de consultanta de inginerie, sarcini, activitati, drepturi, indatoriri ale Dirigintelui, masurarea lucrarilor
- Situatiile de lucrari, tipurile de situatii de lucrari (carte rosie, carte galbena) continutul situatiilor de lucrari, procedura de verificare si decontare, esalonarea platilor.
Analiza comparativa a sarcinilor Dirigintelui atestat MLPAT versus sarcinile Inginerului (FIDIC)
3.4 Dispozitiile de santier = Ordinele de Variatie:
- Modificarile nesubstantiale
- Modificarile substantiale , majorarile de valori contractuiale,
- Aditionalele = Adendumurile
Analiza comparativa a Dispozitiilor de santier versus Ordinele de variatie (FIDIC) si a specificitatilor acestora (Dispozitiile Inginerului, Provizioanele, Claimurile, CADurile)
3.5 Receptiile:
-Receptiile la terminarea lucrarilor, Receptiile partiale pe tronsoane de lucrari ,
- Receptia finala,
- Perioadele de Garantie = PNDurile (FIDIC)
Analiza comparativa a prevederilor HG 273/1994 versus prevederile Clauzelor 9 -12 (FIDIC)
3.6 Concluzii si sinteze:
Sinteza comparativa a cadrului general FIDIC cu legislatia romana aplicabila, evolutia istorica a aplicarii cartilor FIDIC in Romania si perspectivele acestei armonizari.

4. ETAPELE DE EVALUARE A PROIECTULUI
4.1 Etapa 4 de derulare a proiectului - Evaluarea ex ante si finantarea
- Neconformitatile si Clarificarile
- Aprobarea / respingerea/ refacerea proiectului
- Conditiile de compatibilitate intre SF si PT(coerenta principalelor solutii tehnice, variatiile acceptate ale valorii Devizului General de la faza SF fata de faza PT)
- Vizita pe teren
- Semnarea Contractului de Finantare
4.2 Etapa 6 de derulare a proiectului - Evaluarea ex post
- Auditul extern
- Indicatorii de impact.