Festivalul Studio 2008

Detalii

Categorie
Festivaluri
Modificat
acum 3 ani si 2 luni
Vizualizari
1369

Voteaza & Distribuie

Descriere









FESTIVALUL STUDIO


SI


CONFERINTA INTERNATIONALA DE STUDII TEATRALE


LA U.A.T.




In perioada 9-11 decembrie 2008, Universitatea de Arta Teatrala va organiza, pe scena Teatrului Studio, Festivalul Studio 2008, festival la care vor participa sase universitati de teatru din tara si din strainatate: Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L. Caragiale" (Bucuresti), Academia de Muzica, Teatru si Arte Plastice (Chisinau - Republica Moldova), Universitatea "Babes-Bolyai" (Cluj-Napoca), Universitatea de Arte "George Enescu" (Iasi), Universitatea de Arta Teatrala (Targu-Mures), Universitatea din Kaposvár, Facultatea de Arte (Ungaria).






FESTIVAL STUDIO


9-11 decembrie 2008




PARTICIPANTI:






  1. Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L. Caragiale" Bucuresti




  2. Academia de Muzica, Teatru si Arte Plastice, Chisinau, Republica Moldova




  3. Universitatea "Babes-Bolyai" Cluj-Napoca




  4. Universitatea de Arte "George Enescu" Iasi




  5. Universitatea de Arta Teatrala din Targu-Mures




  6. Universitatea din Kaposvár, Facultatea de Arte, Ungaria






PROGRAM


Luni, 8 decembrie 2008:


Primirea invitatilor




Marti, 9 decembrie 2008:


10.00 – DESCHIDEREA OFICIALA A FESTIVALULUI


10.30 – Prezentarea Universitatii de Arte "George Enescu" Iasi – Departamentul de Teatru


11.00 – FLORILE DALBE – mini-concert de colinde, prezentat de ansamblul coral al Facultații de Muzica a U.A.T. - coordonator: lect.univ.dr. Paul Miereanu


12.00 – Spectacolul "POVESTEA NESTIUTA A LUI IROD IMPARAT" – Universitatea de Arte "George Enescu" Iasi, directia de studiu Arta actorului manuitor de papusi si marionete (Durata: 45 min.)




Masa de pranz




16.00 – Prezentarea Universitatii de Arta Teatrala Targu-Mures


16.30 – Workshop – Improvizatie (anul I - actorie) – coordonator: Monica Ristea


18.00 – Tea Time cu UN DECEMBRIE… SIMFONIC (moment de muzica clasica prezentat de Facultatea de Muzica a U.A.T.


20.00 – Spectacolul "OAMENII CAVERNELOR" de William Saroyan - Universitatea de Arta Teatrala din Targu-Mures


(Durata: 1 ora 40 min.)




22.00 – Welcome Party




Miercuri, 10 decembrie 2008:




10.00 – Prezentarea Universitatii din Kaposvár, Facultatea de Arte


11.00 – Spectacolul "PORTUGALIA" de Egressy Zoltán– Universitatea din Kaposvár


(spectacol in limba maghiara, durata: 1 ora 30 min.)


Masa de pranz


15.00 – Prezentarea Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L. Caragiale" Bucuresti


16.00 – Spectacolul "TREAPTA A NOUA" de Tom Ziegler - Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L. Caragiale" Bucuresti


(Durata: 1 ora 45 min.)


18.00 – Curs de dictie – coordonator: Kelemen Márta - Universitatea din Kaposvár


Cina


20.00 – Spectacolul "DIAVOLUL" de Molnár Ferenc - Universitatea de Arta Teatrala din Targu-Mures


(spectacol in limba maghiara, durata: 2 ore)




Joi, 11 decembrie 2008:




10.00 – Prezentarea Academiei de Muzica, Teatru si Arte Plastice, Chisinau, Republica Moldova


10.30 – Spectacolul "FIGHT CLUB" de Chuck Palahniuc – Academia de Muzica, Teatru si Arte Plastice, Chisinau, Republica Moldova


(Durata: 1 ora 20 min.)


12.00 – Masa rotunda cu tema APLICAREA SISTEMULUI BOLOGNA IN INVAȚAMANTUL TEATRAL SUPERIOR




Masa de pranz




16.00 – Prezentare despre modele de universitați din spațiul european – Merényi Anna – Universitatea de Teatru și Film din Budapesta


17.00 – Prezentarea Universitatii "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca – Facultatea de Teatru


19.00 – Spectacolul "TARTUFFE" de Molière - Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca


(spectacol in limba maghiara, durata: 3 ore cu o pauza)


21.30 – Decernarea premiilor


22.00 – Closing Party






Treapta a noua de Tom Ziegler


Treapta a noua – o piesa despre asumarea responsabilitatii. Orice faci in viata are urmari si, mai devreme sau mai traziu, va trebui sa platesti. Plina de umor de buna calitate, glume si intepaturi, mascheaza foarte bine drama care se ascunde in spatele cuvintelor.


Este incercarea disperata a unei mame care, cu ajutorul celei mai bune prietene ale sale, incearca sa isi recastige fiica de 16 ani pe care a parasit-o in urma cu sase ani.


Piesa reuseste sa fie originala in tratarea problemelor complexe pe care le implica alcoolismul la femei neincercand sa fie pilduitoare si sa dea solutii in 10 pasi.




Distributia:


Valentina Zaharia


Patricia Katona


Iolanda Covaci


Monica Sandulescu



Sunet: Iulia Samson


Regia: Adriana Popovici




U.N.A.T.C."I.L.CARAGIALE" este unica institutie de stat in cele doua specializari: teatru si film, cu personalitate juridica, care isi desfasoara activitatea in baza Legii Invatamantului din Romania.



O prima facultate de teatru isi incepe activitatea in Bucuresti in 1834 in cadrul Scolii Filarmonice. Incercarile de organizare si formare ale invatamantului de regie de teatru sunt finalizate in anul 1948 prin infiintarea Facultatii de Regie din cadrul Institutului de Arta, care a unit, timp de doi ani (1948-1950) intreg invatamantul de arta din Bucuresti.


In 1950 se infiinteaza Institutul de Arta Cinematografica si Institutul de Teatru "I.L.Caragiale".


In 1954 cele doua institute se contopesc in Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L.Caragiale" care va functiona pana in 1990, cand se transforma in Academia de Teatru si Film – unica scoala de traditie in domeniul teatrului si filmului din Romania, cu rang universitar, recunoscuta pe plan international. Din 1990, Academia de Teatru si Film se afla intr-un continuu proces de reforma care a condul la aparitia unor sectii si specializari noi, precum Comunicare audiovizuala si Multimedia-Sunet, Montaj, in cadrul Facultatii de Film sau Actorie Papusi si Marionete, Coregrafie, Scenografie, in cadrul Facultatii de Teatru, marirea cifrei de scolarizare si mai ales perfectionarea si diversificarea planurilor de invatamant si a programelor de studii sunt elocvente pentru noua orientare a invatamantului de profil. Din anul 1998 Academia de Teatru si Film devine Universitatea de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L.Caragiale", iar din 2001, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica "I.L.Caragiale".








Molière: Tartuffe


Orgon il primeste in casa pe Tartuffe si pe servitorul sau, Laurent. Ca urmare, toti ai casei se intorc impotriva lui. Singura sa aliata Doamna Pernelle, mama sa. Dar nici ea nu poate sa le tina piept membrilor familiei sau slujinicei obraznice, Dorine. Ca sa le invinga rezistenta, Orgon decide sa-si marite fiica cu Tartuffe. Dar Mariane nu e usor de convins. Chiar dimpotriva, i se alatura si Dorine, Damis si mama lor vitrega, Elmira. Elmira se angajeaza sa-l convinga pe Tartuffe sa renunte la casatorie. Numai ca discutia secreta se transforma in intalnire amoroasa, surprinsa de Damis. Intrand, Orgon se repede la fiul sau si il acuza in locul lui Tarftuffe, caruia ii cedeaza toata averea. Zadarnic incearca Cleante, cumnatul sau, sa-l faca sa se razgandeasca, Orgon e de neclintit. Elmira reuseste sa-l convinga sa se ascunda pentru a fi martorul ipocriziei lui Tartuffe. Tartuffe isi arata adevarata fata, dar toate se intorc impotriva lui Orgon. Nu numai ca isi pierde averea, dar Tartuffe dezvaluie si secretul unor documente politice foarte periculoase. Orgon e coplesit, si nici nu vrea sa auda de planurile de scapare ale lui Valer. Apar pe rand Domnul Loial si Ofiterul, ca sa indeplineasca porunca domnitorului.


Dar in ultima clipa aflam ca porunca ii este favorabila lui Orgon, gratiat impreuna cu toata familia, iar Tartuffe este arestat.




Distributia


Doamna Pernelle: ................................................Pethő Anikó, mesteri hallgató.


Orgon, fiul sau: ........................................................Visky András


Elmira, a doua sotie a lui: .........................Pálosy Zsuzsanna


Cleante, fratele Elmirei: ........................................Kolumbán Csongor


Tartuffe, impostor: ....................................................Csepei Zsolt


Damis, fiul lui Orgon: .................................................Imecs Levente


Marianne, fiica lui Orgon: .......................................Gulácsi Zsuzsanna


Valer, iubitul lui Mariane: ....................................Kőmíves Csongor


Dorine, slujnica lui Mariane : ...............................Molnár Margit


Flipote, servitorul lui Madame Pernelle : .......................Vetési Nándor


Laurent, servitoriul lui Tartuffe: ......................................Vetési Nándor


Domnul Loial: .............................................................Vetési Nándor


Ofiter: ..................................................Vetési Nándor




Decor: Hatházi András


Costume: Bianca Jeremias Imelda


Muzica: The Tiger Lillies, selectia lui Hatházi András


Regia: Hatházi András


Durata spectacolului: 3 ore







Fight Club de Chuck Palahniuk


Fight Club este ratiunea pentru care continui sa lupti".


Fight Club-ul este religia celor fara speranta. Fight Club-ul este locul unde iti infrunti


problemele. La Fight Club nu conteaza cine castiga sau cine pierde.


Motivele romanului omonim de Chuck Palahniuk au fost cele care au stat la baza


acestui spectacol, in care noi, studentii, am incercat sa ne masuram puterile, sa vedem in ce


masura suntem in stare sa producem un spectacol fara ajutorul unui regizor sau al unui


pedagog.


Un baiat, care nu intelege foarte bine lumea in care traieste, care sufera de insomnie si


incearca sa-si gaseasca locul, il intalneste pe Tyler – un tip atragator, destept si, mai ales,


LIBER! In urmatoarele zile nu-i ramane decat sa renunte la tot ce are, de la proprietati pana


la cunoastere si sa se alature acestui rebel, pentru a incerca sa faca lumea in care traieste


mai incomoda pentru cei din jur si, deci, mai comoda pentru el. Asa apare Fight Club-ul,


care are tot mai multi adepti si asa apare curajul de a se opune sistemului!


Un spectacol despre oameni nascuti cu tragedia in sange.




Distributia:


Jack – Viorel Pahomi


Tyler – Mihai Zubcu


Marla/Baiat1 – Olesea Gabuja


Marla/Baiat2 – Irina Vacarciuc


Marla/Baiat3 – Ina Surdu


Marla/Baiat4 – Stela Lupan


Marla/Baiat5 – Viorica Prepelita




Lumini: Denis Dimitriu


Sunet: Veaceslav Cebotari


REGIA: Viorel Pahomi








Scurt istoric al specialitatii la Academia de Muzica, Teatru si Arte plastice, Chisinau, Republica Moldova


Pregatirea la specialitatea Arta actorului din cadrul Academiei de Muzica, Teatru si Arte Plastice a fost initiata in 1958, cand in cadrul Conservatorului de Stat "G.Muzicescu" au fost formate trei clase experimentale consecutiv in 1958, 1959, 1960 la specialitatea Actor teatru si cinema pe langa catedra Arta interpretativa.


In 1965 este infiintata catedra Regia si Arta actorului la Institutul de Arte, format in baza


Conservatorului in 1964, apoi facultatea Arta teatrala (din 1999 – FADMA (Facultatea de Arte dramatice si Management artistic) in cadrul careia si se afla astazi catedra Arta actorului.


Initial arta actorului putea fi studiata doar in afara republicii.


Cu trecerea timpului, tot mai imperioasa devine necesitatea de a pregati cadre artistice aici, in Moldova. In perioada anilor 1958-1964, din initiativa dlor Vs.Anghel, V.Gherlac, Al.Chirtoaca a inceput pregatirea actorilor la Chisinau, in cadrul Conservatorului.


Astfel, invatamantul teatral a luat treptat amploare. In calitate de pedagogi au activat cu mult succes V.Gherlac, P.Baracci, V.Cupcea, alaturandu-li-se apoi altii, mai tineri, I.Scurea, I.Todorov, D.Fusu, A.Rusu, Gr.Rusu, V.Grigoriev, iar mai apoi si unii dintre discipolii acestor dascali: V.Rusu, V.Apostol, V.Ciutac, P.Zavtoni.


Dintre absolventii Scolii moldovenesti de Arta teatrala, care sunt foarte multi la numar, amintim doar cateva nume notorii: Victor Ciutac, Veniamin Apostol, Viorica Chirca, Dina Cocea,


M.Curagau, P.Zavtoni, Sp.Haret, V.Rusu, V.Madan, J.Cucuruzac, E.Nicula, D. Dimitrov.


Cu toate ca denumirea institutiei a suportat schimbari, astfel incat unii au absolvit


Conservatorul, altii Institutul de Arte, altii Universitatea de Stat a Artelor, altii Academia de Muzica, Teatru si Arte Plastice – toti sunt discipolii catedrei Arta actorului, care din 1989 – este o catedra aparte. De atunci pana in prezent ea a fost si este condusa de personalitati remarcabile ale artei teatrale moldovenesti . Pe parcursul anilor activitatea catedrei a fost dirijata de Vitalie Rusu, V.Ciutac, E.Gaju, S.Berov, Gr.Rusu, I.Todorov – toti actori sau regizori cu merite deosebite in domeniul artei, detinatori de inalte titluri onorifice si distinctii.


Actualmente, sef al Catedrei este dna Nelly Cozaru, actrita, regizor, conf. inter., Maestru in Arta.


La baza instruirii metodologice a actorilor se afla Sistemul lui Stanislavski – ilustru om de teatru rus, actor, regizor, fondator al Sistemului de invatamant teatral ce-i poarta numele, care a activat in prima jumatate a sec. XX la Moscova. Unul dintre primii sai discipoli fiind E. B. Vahtangov. In prezent coordonatorii artistici ai claselor de actorie sunt absolventi ai renumitelor Scoli de Arta Teatrala din Moscova: Sciukin (Scoala Superioara de Arta Teatrala in cadrul Teatrului academic de Stat Vahtangov), GhITIS (Institutul Unional de Arta Teatrala), LGhITMIC ( Institutul de Stat de Arta Teatrala si Cinematografica din Leningrad), Institutul de Arta teatrala din Moscova A. Lunaciarski s.a.


Alaturi de disciplina principala – Arta actorului, o mare importanta au disciplinele de


specialitate formative: arta vorbirii, canto, dansul, miscarea scenica, ritmica, lupta scenica. Decisiva este personalitatea maestrului de clasa, el isi lasa amprenta puternic implantata in individualitatea studentului. Catedra pregateste actori pentru teatru dramatic si film, actori-papusari, pentru teatrele din republica, precum si pentru teatrele ruse A.P.Cehov din Chisinau, Tetarul N.A.Aronetkaia din Tiraspol. In 1993 au absolvit facultatea, imbratisind maiestria actorului un studio gagauz (clasa profesorului P.Baracci). Pentru prima data in istoria artei teatrale didactice de la Chisinau, la initiativa lui Titus-Bogdan Jucov, directorul artistic al Teatrului Licurici, in 1989 incepe pregatirea profesionala a actorilor-papusari. Absolventii acelui grup pana in prezent compun trupa Teatrului Licurici. Apoi, tot cu actori-papusari, absolventi ai Institutului de Stat al Artelor, in 1995 V. Stefaniuc fondeaza teatrul municipal de papusi Guguta.


Actualmente toate teatrele din Moldova isi completeaza trupele cu absolventi ai catedrei Arta actorului. La fel, absolventii nostri se angajeaza la radio, televiziune in calitate de crainici, prezentatori, regizori, actori ai Teatrului TV. Altii desfasoara o activitate artistico-didactica, conducand cercuri artistice in scoli, licee etc. La fel, absolventii catedrei activeaza in cele mai importante teatre din Romania, participa la diverse concursuri si festivaluri nationale si internationale, sunt posesorii inaltor distinctii, premii, burse s. a Din anul 2001 Institutia noastra este membru asociat al Ligii Scolilor superioare a Institutului International de Teatru, participa la atelierele internationale de teatru.


Intrucat in cadrul AMTAP exista invatamant postuniversitar, unii dintre absolventi se inscriu la masterat si doctorat cu scopul investigatiilor stiintifice in domeniul artei teatrale.







Povestea nestiuta a lui Irod Imparat (adaptare dupa George Calinescu)



Aflat la limita dintre erudit si popular, spectacolul cu masti si papusi pe care il vom prezenta are ca punct de pornire mitul regelui Irod, ucigasul de prunci, plasat in spatiul traditiei romanesti prin trimiterile facute la jocul Caprei (care in partile Muscelului poarta denumirea de Brezaie). Aceste obiceiuri populare care au loc in preajma Craciunului si gazduiesc personaje pitoresti, arhetipale (Mosul, Baba, Ostenii, Crainicii, Moartea) sunt vesmintele in care G. Calinescu a ales sa-si ascunda indrazneala de a-l pedepsi pe Irod (personaj grotesc, cu excese de betie si nebunie generate de remuscari) pentru uciderea fara mila a pruncilor. Aparitia Bocitoarelor (mamele indurerate), a Mortii si in final casatoria lui Irod cu o „aratare cu cap de oaie sau capra", care pare sa puna stapanire pe intreaga imparatie si chiar pe Irod, pun in evidenta aceste intentii ale autorului.



Un joc papusaresc vioi, plin de umor popular, care reuseste „facand haz de necaz", sa puna in lumina credinte si trasaturi specific romanesti, una dintre acestea fiind ca: „raul niciodata nu ramane nepedepsit".



Distributia:



Irod - Onofrei Andrei



Vrabie - Ciofu Ecaterina



Chitimia - Gabor Bitere Tiberiu



Brezaia - Georgescu Dumitru



Bocitoarele - Rusu Erna, Neagu Alina Vasilica, Ungureanu Ilona, Haisan Carmen, Iordache Ioana, Burduja Irina



Calugarita - Haisan Carmen, Iordache Ioana, Burduja Irina



Ofiteri - Rusu Erna, Neagu Alina Vasilica, Ungureanu Ilona



Nuntasi - Haisan Carmen, Iordache Ioana, Burduja Irina



Crainici - Rusu Erna, Neagu Alina Vasilica, Haisan Carmen



REGIA



Durata spectacolului: 45 minute





Iasi



Universitatea de Arte „George Enescu" are ca obiectiv principal organizarea si formarea educatiei in domeniul prioritar national Arte, ce include urmatoarele domenii: Muzica (avand specializarile: Interpretare muzicala, Pedagogie muzicala, Compozitie, Muzicologie, Dirijat, Muzica religioasa), Artele plastice si decorative (cu specializarile: Pictura, Sculptura, Grafica, Arte textile, Arta murala, Pedagogia artei - profesor de desen, Conservare - Restaurare, Design) si Teatru.



Specializarile Departamentului Teatru de la Iasi isi propun realizarea unui program de studiu coerent pe parcursul a trei etape principale: Licenta, Masterat si Doctorat. Ele sunt definite si organizate astfel:



Actorie



Tinerii sunt pregatiti pentru a se forma ca actori interpreti in trupe de teatru dramatic, in studiourile cinematografice si de televiziune; prezentatori si realizatori de emisiuni radio-TV



Arta actorului manuitor de papusi si marionete



Actori pregatiti pentru productiile trupelor de papusari si marionetisti, precum si pentru spectacole sincretice destinate copiilor si tineretului: actorie - papusi - marionete - pantomima - dans



Teatrologie



Tineri specializati in domeniul teoriei artei teatrale, in domeniul criticii de teatru si dramaturgiei - repertoriul dramatic - si al istoriei spectacolului teatral.



Regie



Aceasta directie de studiu isi propune formarea de specialisti in domeniul regiei spectacolului de teatru.



Arta actorului manuitor de papusi si marionete



Perspectiva pregatirii si specializarii in domeniul artei spectacolului de animatie (papusi-marionete) le poate oferi unor absolventi de liceu, cu aptitudini artistice, certitudinea alegerii unei profesii pe cat de interesanta si atractiva, pe atat de deschisa unei mari cerinte sociale: educatia prin arta a unor generatii intregi de copii, de la varstele cele mai mici, pana la anii adolescentei, in cadrul climatului de scoala si de familie, in atmosfera primitoare a unei sali de spectacol.

Artistul papusar se formeaza mai intai de toate ca un actor performant. Isi cultiva in cadrul scolii de teatru toate aptitudinile: vocea, dictiunea, expresia corporala, spontaneitatea miscarii si gestului, etc. El trebuie sa fie un maestru la cantec si dans si sa aiba o mare disponibilitate pentru improvizatie, pentru inventie. Actorul papusar este obligat sa-si imbogateasca informatiile si cunostintele din domeniul artelor plastice. Papusile, prin conceptia si constructia lor, apartin limbajului de expresie propriu sculptorului, pictorului, designerului. Papusarul are menirea sa puna in valoare prin animatie, calitatile cu totul speciale ale delicatelor siluete care prind viata in mainile sensibile ale maestrului.



Prin particularitatile artei sale, actorul papusar poate deveni el insusi creator si realizator de spectacol, in stilul one-man-show. Cu un repertoriu bine ales, poate colinda lumea, fiind el insusi manager si impresar. Sunt cunoscute in Europa si in intreaga lume nenumarate trupe de marionetisti formate din doi-trei oameni ale caror reprezentatii ingenioase si extrem de mobile participa la turnee de succes, la festivaluri internationale organizate astazi in numar foarte mare pe tot globul. Bagajul de teatru poate intra fara probleme in doua valize, iar montarea isi gaseste oriunde un spatiu de joc fara sa fie solicitata o scena sau o sala conventionala. Acest tip de reprezentatii se bucura astazi, pretutindeni, de foarte mare popularitate.








Portugalia de Zoltán Egressy


Carciumarul isi conduce localul impreuna cu fiica sa de 25 de ani, Funda. Cel mai fidel client, Sfecla, vine mai ales pentru ca ar vrea s-o ia de nevasta pe Funda, care nici nu vrea sa auda. Tatal ei ar fi de acord cu casatoria, dar nicicum impotriva vointei fiicei sale.


Se mai perinda si altii pe la carciuma. Satana sta de obicei pitit intr-un colt. Clema a fost taximetrist la Budapesta, dar de cand s-a intors in sat nu prea face nimic. Chiar si Popa trece pe acolo, daca are treaba la Irgács. Nevasta lui Clema da pe gat cate-o halba, sub pretextul ca isi cauta sotul . Intr-o zi soseste un tanar din Budapesta, venit sa se odihneasca citeva zile inainte de a pleca in Portugalia. Funda e incantata, ii spune Porecla si cei doi se inteleg de minune. Sfecla a suparat rau. Soseste si sotia lui Porecla, ca sa-l duca acasa. Se isca un scandal monstru in carciuma „linistita".


Peste cateve zile: adio! Urmeaza bataie, cutite, incurcatura: lumea „adevarata" se muta la Irgács si in carciuma.


Apoi se reia totul de la inceput, pentru ca asa e VIATA....


Distributia:


Masni (Funda): Bokros Brigitta


Kocsmáros (Carciumarul): Formán Bálint


Sátán (Satana): Juhász István


Pap (Popa): Kárpáti Pál


Csipesz (Clema): Keresztény Tamás