Festivalul de Muzica Veche - editia a III-a

Detalii

Categorie
Festivaluri
Modificat
acum 5 ani si 11 luni
Vizualizari
369

Voteaza & Distribuie

Descriere

Master Classes Early Music


Festivalul de Muzica Veche










MASATO MATSUURA, actor teatru No













Masato Matsuura s-a nascut in 1965, a studiat teatru Nô cu Sensei Tetsunoyo Kanze VIII de la care a primit distinctia Uchi-Deshi (discipol direct). El a devenit foarte repede actor Nô si a participat in numeroase spectacole in diferite teatre din Japonia in special in productii semnate Hideo Kanze. Din 1992 a studiat teatru contemporan in paralel cu teatrul clasic japonez ceea ce i-a permis sa participe la o mare varietate de spectacole in Japonia. Detine specializari in arte martiale, in special Kendo (arta sabiei) la scoala Niten din Tokyo, Aiki Jyuijitsu cu Sensei Daitoryu Yoshimaru Keisetsu (Tokyo) si Tai-chi.














Aceasta abordare din mai multe unghiuri i-au permis sa reflecteze la esenta miscarii si la expresia fizica bazata pe o adanca constientiezare si cunoastere a fluiditatii miscarii corporale ce reprezinta adevarata esenta a teatrului traditional japonez realizand o perfecta contopire a artei cantului, a razboiului, a textului si a dansului.














Recent Masato Matsuura a participat intr-o serie de spectacole in Tokyo semnate Hideo Kanze, a participat in filmul I, Samurai produs pentru BBC de Patrick Dickinson. Implicarea sa in productia Kakushidanuki cu grupul de teatru La Compagnie des Lucioles (Compiegne) a fost rasplatita cu premiul Uchimura al Institutului International de Teatru. Masato Matsuura este activ atat ca instructor cat si actor in Europa si Japonia. In Paris a fondat propria scoala, Le Dojo des 2 Spirales si tine in mod regulat cursuri in Brussels si Caen, si in completare cursuri master in Franta, Belgia, Bosnia si Japonia. El a participat la numeroase festivaluri si serii de concerte de muzica veche incluzand festivalurile de la Avignon, Ambronay, Festivalul de Muzica Baroca de la Pontoise, Festivalul de la Lenvellec, seria de concerte Concerts Parisiennes/Philippe Maillard...



ERICH TURK, clavecin


Erich Türk s-a nascut 1972 la Cluj si este absolvent al Academiei de Muzica "Gh. Dima". A studiat orga cu Ursula Philippi (Cluj) si Mihai Radulescu (Viena), iar clavecinul cu Ilton Wjuniski (Paris) si Gordon Murray (Viena). Deasemenea a participat activ la numeroase cursuri de maestrie de orga, clavecin, dirijat si basso continuo in Portugalia, Franta, Germania, Elvetia si la Moscova. 1995-1999 a fost organist si dirijor de cor la Biserica evanghelica din Medias, tot din 1995 preda la Academia de Muzica "Gh. Dima" din Cluj orga, clavecin, bas cifrat si muzica de camera. In calitate de solist cat si in calitate de membru al Ansamblului Baroc "Transilvania" si a altor formatii camerale a sustinut numeroase recitale in majoritatea tarilor europene. A efectuat inregistrari radio si TV, iar discografia lui consta in 7 CD-uri (trei solo si patru cu ansamblul baroc "Transilvania") si un DVD documentar cu muzica autohtona. Este preocupat de revigorarea practicilor interpretative istorice si de pastrarea instrumentelor vechi, fiind invitat frecvent al festivalurilor de muzica veche din Romania (Bucuresti, Miercurea Ciuc, Timisoara si Cluj). Erich Türk se implica activ in organizarea la Cluj a unor evenimente legate de muzica veche, precum primul concurs de muzica baroca din Romania (in cadrul Festivalului La Stravaganza 2009) sau Academie de Sablé en Transilvanie (2009). La Concursul International de Orga "J.S. Bach" din Bruges (Belgia) 2000 a obtinut premiul 2 si premiul publicului. In aprilie 2004 a dobandit titlul de doctor in muzica cu o disertatie despre stilistica constructiei de orgi.


AUSONIA


Este un ansamblu de instrumentisti si cantareti fondat si condus de Frederick Haas si Mira Glodeanu, dedicati aducerii la viata a muzicii secolelor XVII si XVIII prin intermediul practicilor istorice de interpretare si printr-o continua cercetare a posibilitatilor expresive inerente acestei muzici.













Cercetarile ansamblului Ausonia asupra operei lui Fracois Francoeur au permis descoperirea intensitatii poetice neasteptate a unui compozitor pe nedrept uitat. In 2002 Ausonia inregistreaza sonatele de vioara la casa de discuri Calliope; „Stilul exuberant al Mirei Glodeanu reinvie spiritul operelor si al epocii iar sustinerea abundenta in detalii a ansamblului Ausonia este pur si simplu magnifica." (Diapason)














In 2007 la aniversarea a 20 de ani de la infiintarea Centre de Musique Baroque de Versailles, Ausonia inregistreaza in concert opera Zelindor pentru CD-ul aniversar. „Zelindor a uimit prin densitatea sa dramatica si sonora in mod impecabil redata de Ausonia si o exemplara echipa de solisti." (La Lettre de Musicien) „Realizarea muzicala este de prim rang. Ausonia beneficiaza de atuuri majore: sonoritate de o rara densitate, culori profunde, omogenitate de maniera ca fara a depasi limite, cele 10 instrumente suna ca 20. Partitura, de altfel foarte bogata, a fost pusa in valoare in toate dimensiunile ei." (Opéra Magasine)














In 2004 la cererea Musique en Wallonie Ausonia inregistreaza Cantatele de Thomas-Louis Bourgeois cu soprana Isabelle Desrochers. „Ausonia se prezinta ca un ansamblu atent si solid stapanind cu naturalete atat acompaniamentul cat si simfoniile instrumentale" (Le Monde de la Musique) Crearea de programe originale produse in formatie mica de interpreti, alesi pentru a prezenta opere in concert, a pus in evidenta forta tulburatoare a muzicii lui Jean Philippe Rameau in mod independent de complicatiile scenei; in 2003 opera Platee a Dardanus (Festivalurile de la Ambronay si Pontoisse, Primavara Baroca la Sablon, Festival de Wallonie); in 2005 opera Feste et Orages, de Rameau a Lully (in deschiderea festivalurilor Jean de la Fontaine, Brezice si Zagreb Baroque); in 2006 Zoroastre et Zais la Centre de Musique Baroque de Versailles la Journees Musicales d’Automne de Souvigny si la Festivalul Are More din Vigo; in 2008 deschiderea festivalului din Arques–la-Bataille cu Mari Motete de Lully, Mici Motete de Charpentier, piese de orga de Grigny cu participarea corului din Rouen si sub conducerea lui Frederick Haas.














Pentru partea cea mai veche a repertoriului sau, Auronia s-a angajat in cercetari in materie de instrumente: clavecin cu corzi de mat, viori din secolele XVII, lirone, etc.














Intre 2000-2007 productia Sonatelor Rosariului de Heinrich Ignaz von Biber intr-un program trivalent care reuneste opere vocale si instrumentale ale secolului XVII alatura interventiile lui Masato Matsuura, maestru al teatrului Nô (la festivalul baroc de la Pontoise, festivalurile de la Spa, Ambronay, Lanvellec, Concerts Parisiens, Festivalul Montreal Baroque...) „Virtuozii din Ausonia propun in trei concerte o integrala a Sonatelor Rosariului cu participarea absolut fascinanta a dansatorului Nô Masato Matsuura. Vioara Mirei Glodeanu reprezinta crema acestui concert de muzica veche cu adevarat la inaltimea unui vertiginos parcurs spiritual." (Cadences)














Ausonia a mai concertat in festivalurile in Primavara Artelor – Nantes, Primavara Baroca – Sablon, Saptamanile Muzicale – Quimper, Festivalurile din Souvigny, Deauville, Catalogne Romane, Callas, Spa, Baarn, Abbaye du Relec, Abbaye d’Aulne, Festivalul de Muzica Veche din Sankt Petersburg,...














Ausonia beneficiaza de suportul Comunitatii Franceze din Belgia.



YUKA TOYOSHIMA, artist, videast













S-a nascut la Tokio in 1975














In anul 1983, la varsta de 8 ani, Yuka incepe practica teatrului No (unul dintre marile teatre traditionale japoneze), la inceput prin studiul Nokan (flaut al teatrului No) cu maestrii Yoji ISSO si Takayuki ISSO urmat apoi de studiul cantului si dansului specific teatrului No cu maestrul Yasutaka IZUMI.



In 1997, studenta fiind la Universitatea Nationala de Arte Frumoase (sectia teatru No) din Tokio, Yuka Toyoshima primeste o onoranta invitatie din partea Palatului Imperial pentru a sustine un concert in fata Familiei Imperiale.













Selectionata de Universitatea din Tokio pentru o bursa la Conservatorul Superior de Muzica si Dans din Paris, Yuka invata in capitala Frantei muzica si dansul contemporan, artele scenice si notatia in miscare prin intermediul colaborarii cu numeroase institutii pariziene.














In anul 2001 Yuka incepe sa realizeze opere audio-vizuale pentru proiectul sau de anvergura "Helena", care conduce o cercetare asupra reinterpretarii textelor clasice No intr-o forma vizuala noua apartinand artei contemporane.














In anul 2002, obtinand o noua bursa „The Fellowship to study in France under the Japanese Government Overseas Study Programme for Artists", Yuka se instaleaza la Paris unde isi continua cariera de artist-videast realizand un nou proiect „Portrait" (2006).














Este foarte cunoscuta in lumea artistica si ca flautista Nokan.



N.B













termenul de "Videast" regrupeaza practicile foarte diferite ale cineastului professional cu cele ale artistului plastic de avangarda. (Wikipedia)



JAN VAN ELSACKER, tenor













Este absolvent al Conservatorului Regal Flamand din Antwerp castigand la absolventa premiul I la sectia pian cat si la sectia canto.














Intre anii 1987-1991 a cantat cu mai multe ansambluri incluzand Collegium Vocale, La Capelle Royale (dir. Philippe Herreweghe), La Petite Bande (dir.: Gustav Leaonhardt si Sigiswald Kuyken) si Anima Eterna (dir.: Jos van Immerseel).














De asemenea a lucrat cu Currende Consort (dir. Erik van Nevel) cu care a facut mai multe inregistrari radio-TV si CD-uri (in seria "Polifonia Flamanda").














In afara Belgiei Jan Van Elsacker este invitat regulat de Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), L’Arpeggiata (Christina Pluhar), Akademia (Françoise Lasserre) si Weser Renaissance (Manfred Cordes).














In 1996 a castigat premiul concursului international Musica Antiqua Bruges pentru ca in 2003 sa fie cap de afis la Musica Antiqua Festival din Bruges unde pe langa Combattimento di Tacredi e Clorinda (Monteverdi) el a sustinut si un recital cu Schumann cu pianista Claire Chevallier.














In Ianuarie 2008 el si-a facut debutul ca Orfeu (Monteverdi) la Opera Nationala a Poloniei impreuna cu ansamblul La Fenice (dir. Jean Tubery). Jan Van Elsacker a fost invitat de cele mai importante festivaluri de muzica veche ca Festival of Flanders, Early Music Festival Utrecht, Festival de la Chaise-Dieu, Festival Baroque de Pontoise si multe altele.














„Un exceptional Evanghelist oferind ametitoare sublinieri muzicale ale textului", Jan Van Elsacker este tot mai cautat an dupa an in distributiile Pasiunilor lui J.S. Bach. Sensibilitatea sa rafinata este de asemenea renumita pe tot parcursul de la monodia italiana pana la muzica sec. al XVII-lea.



BETTINA BOYSEN, recorder













S-a nascut la Heidelberg, Germania. Dupa absolvirea Academiei Nationale de Muzica Trossingen, Bettina si-a desavarsit competentele artistice prin frecventarea cursurilor master conduse de Walter van Hauwe (Amsterdam), Marion Verbruggen (Amsterdam) si Kees Boeke (Arezzo).














Intre anii 1996 si 1999 Bettina Boysen a studiat in paralel atat flaut cat si Practica Interpretarii Istorice, absolvind cu inalte onoruri diplomele de la Conservatorul din Zurich si de la Institutul de Muzica Veche de pe langa Academia Nationala de Muzica Trossingen.














In completarea unei intense activitati profesorale Bettina concerteaza in intreaga Europa si in Mexic cu diferite ansambluri de muzica veche si orchestra de camera (Consort for Several Friends, Camerata Salzburg s.a.)



THOMAS BOYSEN - lauta, chitara baroca, teorba













S-a nascut la Oslo (Norvegia) in 1970 intr-o familie de muzicieni. A studiat ghitara clasica si lauta la Norwegian State Academy of Music. Dupa examenul de diploma in 1995 a plecat in Germania sa studieze cu Rolf Lislevand la State Academy of Music in Trossingen. Dupa terminarea studiilor Thomas C. Boysen si-a castigat faima de desavarsit lautist si muzician de Continuo. A colaborat cu Balthasar-Neumann-Ensemble, Oman Consort, Freiburg Baroque Orchestra si Armonico Tributo (Austria). A participat in concerte, productii radio, tv si inregistrari CD cu cativa dintre cei mai importanti muzicieni ai scenei europene de muzica veche: Emma Kirkby, Paolo Pandolfo, Rolf Lislevand...














Din 2001 preda Basso-Continuo la State Academy of Music Trossingen.



THOR-HARALD JOHNSEN - lauta, chitara baroca, teorba













S-a nascut in Sarpsborg (Norvegia) in 1977. Dupa doi ani de studii de ghitara sub indrumarea Prof. E. Stenstadvold si Prof. Lundertad la „Norwegian State Academy of Music" Oslo, si-a continuat educatia muzicala la clasa de lauta a Prof. Rolf Lislevand in Trossingen (Germania. A fost invitat sa cante cu ansambluri ca: Hesperion XX (Jordi Savall), Norwegian Baroque Orchestra (Joshua Rifkin) si Norwegian Chamber Orchestra. In ultimii patru ani el a fost membru al "Ensemble Kapsberger" care, sub conducerea muzicala a lui Rolf Lislevand, i-a oferit oportunitatea de a canta in mai multe festivaluri si importante sali de concert din Europa.



LA FOLLIA Baroque Ensemble Timisoara isi propune prin stilul interpretativ bazat pe restaurarea tehnicilor interpretative specifice stilului baroc bivalent sec. XVII–XVIII sa promoveze muzica din aceasta perioada prin concerte, intregistrari, colaborari cu alti muzicieni sau ansambluri, participare la programe guvernamentale, educationale si de binefacere.













Incepand cu anul 2005 membri ansamblului baroc timisoarean La Follia desfasoara o bogata activitate concertistica internationala materializata prin concerte atat in Europa: Paris (bisericile Saint Severin, Notre Dame des Blancs Manteaux, Saint Louis en l’Ile), Londra (St. Luke and Christ Church), Lewes (Saint John sub Castro), Amsterdam (Waalsekirk), Bruxelles (Catedrale de Saint Michel et Gudule), Madrid (El Escorial), Luxembourg (Catedral Saint Michel), Amiens (Catedrale Saint Leu), Eu (Teatrul si Sala Calestilor din Castelul Regal), Callais (Muzeul Dantelariei), Beograd (Guarnerius Foundation), Krakovia (Sala Tronului din Castelul Regal Wawel), Bordeaux-Perigord (turneu al bisericilor Ordinului Templier din sudul Frantei)... cat si in Statele Unite ale Americii: Detroit (Wayne State University), Troy (The Public Library), Cleveland (Cleveland State University), Bloomfield Hills (The Kirk on the Hill). Agenda de concert a mai cuprins participarea la festivitati si concerte de binefacere ale unor organizatii non-profit, onorarea invitatiei Institutului Cultural Roman de a reprezenta Romania in calitate de ambasadori culturali in cadrul proiectului Romania in Advent si a Primariei orasului Timisoara de a-l reprezenta in aceeasi calitate in doua concerte la Burger Saal, Primaria din Karlruhe. Ansamblul baroc timisorean a raspuns si invitatiilor de participare la prestigioase festivale internationale: Festivalul International‚ "Timisoara Muzicala", Festivalul International de muzica veche din Miercurea-Ciuc, Festivalul International al Muzicii de Camera – Brasov, „Festivalul International Toamna Clujeana" organizat de Filarmonica din Cluj, „Festivalul Etnic" Sighisoara, American - Romanian Festival 2007 Edition – (Detroit, U.S.A.), Festival des Ecrins, 2007, 2008 (Vallouise, France), Festival Mezza Estate (Italia), Festivalul din Santader (Spania), Festivalul „La Stravaganza" a Conservatorului din Cluj.














Importanta pentru activitatea grupului a fost participarea la cursurile master ale Mirei Glodeanu si a lui Bruno Cocset la Academie de Sable, ale lui Richard Gwilt (London Baroque) la Ringve Summer Mastercourses, precum si colaborarea cu muzicieni si ansambluri de renume ca Jaap Schroder, Alison Bury, Henrietta Wayne (Orch. Of the Age of Enlightenment, The English Baroque Soloists), Roy Mowatt (The Parley of Instruments, Hanover Band), Jennifer Morsches, Elisabeth Bradley (Ensemble Florilegium), David Blackadder (The Academy of Ancient Music, King’s Consort), Nicolette Moonen (Presedinta Societatii Bach, Londra), Jean-Pierre Menuge, Jean-Cristoph Frisch, Romabarocca Ensemble, Vox Aurae.














Ansamblul La Follia a cedat toate drepturile asupra primului sau CD inregistrat in Franta in 2006, organizatiei umanitare „Experts Comptables Sans Frontieres". Intregul beneficiu rezultat din vanzarea CD-ului finanteaza acum actiuni umanitare in sectoare sociale, sanitare si de invatamant din Africa de Est.














Membrii ansamblului infiinteaza in anul 2007 „Societatea Musica Antica" care initiaza si organizeaza festivalurile si cursurile master de muzica veche de la Timisoara si Brebu Nou.














Ansamblul "La Follia" cauta sa restaureze o conceptie expresiva, vie, sincera, caracteristica spiritului baroc, ghidata de o documentare precisa si o experienta confirmata in concert dar mai mult decat orice de placerea de ‘intalnire’ prin intermediul muzicii.



PAOLA ERDAS, clavecin


Nascuta in Sardinia, Paola Erdas se intereseaza de foarte tanara de clavecin fascinata atat de repertoriul antic cat si de senzatia minunata pe care i-o oferea ‘claviatura care ciupeste corzile’.













Dupa obtinerea diplomei la Conservatorul din Venezia o bursa de studiu ii permite sa se perfectioneze timp de 4 ani la clasa lui Kenneth Gilbert la Mozarteum in Salzburg. Sunt ani in care atat dragostea pentru instrument cat si cea pentru cercetarea muzicologica se dezvolta din ce in ce mai mult si Paola gaseste o cale de abordare muzicala in care curiozitatea pentru cercetare se contopeste cu executia practica intr-un mod viu si pasional. In 1996 impreuna cu virtuosul flautist Lorenzo Cavasanti fondeaza ansamblul JANAS.














In fruntea grupului, care se transforma repede intr-un ansamblu multiinstrumental, Paola propune publicului spectacole create intr-o ampla reconstructie istorica. Sunt concerte animate de o estetica muzicala care nu pierde din vedere frumusetea absoluta a sunetului, in care muzica, poezia si dasul Renasterii tarzii si a Barocului in zona Mediterana prind viata cu o vivacitate extraordinara.














In 2003, Paola Erdas, Lorenzo Cavasanti, Dorothee Oberlinger si Jorge Alberto Guerrero fondeaza ansamblul Quadro Janas.














In mod particular interesata de originile repertoriului clavecinistic, Paola isi sprijina activitatea concertistica prin aprofundate studii muzicologice publicand pentru editura Ut Orpheus (Perrine, Pieces de Luth en Musique; Lebegue, Premiere Livre).














CD-urile sale solistice (Perrine, Libro de Cifra Nueva, Il Cembalo Intorno a Gesualdo, Pieces de Clavecin de Lebegue, Pieces en Manuscrits de D’Anglebert) au primit mereu elogioase aprecieri ale criticii internationale si au fost inregistrate pe pretioase instrumente istorice pentru o mai buna apropiere de idealul sonor care face din Paola o clavecinista de un rafinament deosebit.














In 2010, anul aniversarii a cincisute de ani de la nasterea lui Antonio de Cabezon, Paola Erdas ofera doua productii dedicate geniului spaniol: CD-ul La Tecla de l’Alma (Arcana) si primul volum din seria integrala a Obras de Musica pentru casa Ut Orpheus.














In paralel cu cariera de solista si de conducator artistic a ansamblului JANAS, Paola a inceput de cativa ani colaborarea cu renumitul lautist Rolf Lislevand axata in special pe repertoriul francez.














Din 2008 impreuna cu percutistul indian Shyamal Maitra exploreaza posibilitatile timbrale ale clavecinului impreuna cu instrumentul indian tabla in proiectul ‚A Night in Goa’; muzica indiana si iberica. Paola este invitata frecvent in prestigioase festivaluri internationale: Oude Muziek Utrecht; Festival Baroque de Pontoise; BOZAR, Bruxelles, AMUZ, Antwerpen, Concertsparisiens-Maillard Productions, Paris; Semana Grande de Bilbao, Spagna; Festival Europäische Kirchenmusik Schwäbisch Gmünd, Germania; Grandezze e Meraviglie di Modena si multe altele.














Paola alatura activitatii concertistice o alta mare pasiune: activitatea profesorala, conducand catedra de clavecin la Conservatorul din Trieste.



MARCEL PONSEELE, oboi













Nascut in1957 in Belgia la Kortrijk, a studiat oboiul modern si muzica de camera finalizandu-si studiile la conservatoarele din Bruges, Brussels and Gent, continuind cu studiul oboiului baroc. In 1981 a castigat premiul concursului Musica Antiqua din Bruges. Este invitat in mod regulat de mai multe ansambluri baroce ca La Petite Bande, The Amsterdam Baroque Orchestra, the Chapelle Royale. Mai mult decat atat este membru fondator al Orchestra des Champs-Elysées sub conducerea lui Philippe Herreweghe. De asemenea dirijeaza l’Harmonie des Champs-Elysées ansamblu cu care a dat numeroase concerte si a facut multe inregistrari. Impreuna cu Jan De Winne and Shalec Ad-El a fondat ansamblul baroc Il Gardellino al carui conducator artistic este.














Marcel Ponseele are recunoasterea internationala de specialist in muzica baroca si este foarte des invitat ca solist de mari orchestre in concerte si pentru inregistrari.














El a interpretat si a inregistrat aproape tot ceea ce a fost scris pentru oboi de Vivaldi, Bach, Mozart.














Este de asemenea interesat de muzica de camera, domeniu in