Expozitie Friedrich Schreiber - Retrospectiva

Detalii

Categorie
Targuri / expozitii
Modificat
acum 7 ani si 5 luni
Vizualizari
189

Voteaza & Distribuie

Descriere












Muzeul de Arta Timisoara organizeaza vineri, 9 aprilie a.c., la ora 17, vernisajul expozitiei artistului timisorean stabilit in Germania


Friedrich Schreiber - Retrospectiva


Evenimentul va avea loc la Palatul Baroc, din Piata Unirii, Timisoara, in prezenta artistului.



Cele peste 80 de lucrari expuse pot fi privite sub aspectul a patru tematici definitorii, astfel:


I. Tablouri pictate in Romania


care infatiseaza in imagini simbolice, de multe ori deghizate, dirigismul spiritual trait, precum si dorul de libertate.


II. Timp si spatiu


Exista o serie de compozitii care trateaza probleme legate de existenta umana si efemer.


III. Autoportrete deghizate


Ele nu sunt autoportrete clasice, ci exprima mai degraba pozitionarea sau atitudinea ironica a artistului fata de unele curente in arta precum si fata de diverse forme cotidiene de influentare, de supraveghere si de tutelare exercitate asupra noastra.


IV. Ciclul anonimilor


vrea sa aduca in constiinta publica existenta omului de rand in societatea noastra: pe cei multi, manipulati si dezorientati, cei de jos si folositi. Se vrea un afront contra celor permanent flatati si ridicati in slavi de catre mediile zilelor noastre: staruri si vedete, seducatori politici si din alte domenii.


Expozitie Friedrich Schreiber - Retrospectiva


Friedrich Schreiber Michael-Burgau-Strasse 9 93049 Regensburg



Privitor la creatia mea:



Punctul initial de pornire in crearea unei lucrari, pentru mine intotdeauna este o idee sau o stare de spirit, o atitudine fata de ceva ce aprob sau reneg, sau pur si simplu problemele care ma preocupa. Deasemenea, ma pot inspira imaginile din realitate, ceea ce nu inseamna insa ca redau cele percepute intr-un mod realist, ci incerc sa le dau un sens intr-un context neobisnuit sau contrar celor asteptate. Compozitile de inspiratie mitologica nu sunt ilustratii la un text cunoscut ci reflectiile mele, cateodata ironice, la tematica respectiva sau o interpretare personala a realitatii zilelor noastre.



Transpunerea ideii stimulatoare in forma plastica incepe sa se concretizeze dupa o simtire mai intensa a ideii care treptat se amplifica si ma face sa-i gasesc o expresie plastica. incep sa planific si sa construiesc. in fine, in timpul procesului de realizare ma incredintez din nou simtului, care ma poate indemna sa modific cele construite pana atunci, sau cateodata chiar sa abandonez lucrarea daca nu reusesc sa transmit cele intentionate.



De obicei, lucrarile mele nu se nasc spontan sau intamplator si nici nu sunt rezultatul unor colaje sau mixturi de „citate" din istoria artei, ci sunt intotdeauna minutios planinificate. Daca cineva va recunoaste in ele totusi „citate" din arta universala, acestea nu sunt folosite de dragul citatelor sau a „omagiilor a la", ci au o functiune precisa, determinanta pentru transmiterea mesajului lucrarii. De exemplu, lucrarea „Der vermessene Mensch" are un titlu imposibil de tradus in limba romana, intrucat cuvantul german „vermessen" inseanmna atat omul „masurat" in centimetri, cat si omul „nemasurat" la figurativ. Aici am folosit ca simbol o piesa statuara din arta greaca clasica care intruchipeaza ambele sensuri: proportia perfecta cat si asezarea omului, asa cum o faceau grecii, pe aceasi treapta cu zeii.



Forma compozitionala cat si culoarea sunt subordonate temei si nu invers. Nu pictez niciodata numai de dragul culorii sau a formei, nu dau titlul lucrarii in functie de ce ar putea fi identificat pe tabloul deja pictat. Numeroasele schite de culoare in procesul de pregatire a lucrarii, nu le fac cu scopul de a alege pe cea mai „frumoasa" ci pe cea care pe care o consider ca exprima cel mai convingator intentiile urmarite.



Naturile statice nu sunt pretexte de etablare a vreunei virtuozitati picturale, fie in domeniul redarii materialitatii obiectelor sau a demonstrarii simtului cromatic si nici nu sunt pictate dupa un aranjament compozitional in prealabil, ci sunt compozitii inventate cu scopul de a transmite o idee precisa. De exemplu „Punct limita", „Eternul efemer", „Ziua secreta" etc.



in ciclul „Anonimii" figurile sunt depersonalizate, manechine tepene din lemn, investimentate, aparand numai ca siluete; cromatica este redusa numai la griuri nuantate, plasate intr-un spatiu neutru, totul numai cu scopul de a sublinia anonimatul - "inutilitatea" - lor.



Pentru mine, atmosfera tabloului este mai importanta decat obiectele sau scenele reprezentate, ea este determinanta, intrucat ea nu reprezinta ceva concret, palpabil; ea contribuie insa la crearea misterului, a enigmaticului indispensabil unei lucrari de arta, indiferent de genul ei. Pentru mine, arta incepe acolo unde concretul si prozaicul se sfarseste.



In incercarea de a cauta noi modalitati de expresie in crearea atmosferei, in multe lucrari am recurs la descompunerea formei concrete asemanator picturii pointiliste dar nu cu ajutorul punctelor ci plecand de la tehnica de mozaic; am inlocuit, pietricelele de mozaic de marime si forma egala, cu forme geometrice diferite combinate intre ele. Mozaicurile bizantine de la San Vitale din Ravenna, foarte „moderne" in conceptia cromatica, a contrastului cald - rece si a contrastului complementar, mi-au dat impulsul initial pentru incercarile mele. Artistii de la San Vitale au folosit cu secole in urma ceea ce au descoperit si teoretizat ulterior fizicienii contemporani cu impresionistii, privitor la descompunerea luminii. A urmat apoi transpunerea acestor descoperiri in pictura impresionista.