Expozitia taberei de creatie Axe

Detalii

Categorie
Targuri / expozitii
Modificat
acum 10 ani si 7 luni
Vizualizari
536

Voteaza & Distribuie

Descriere

Avem deosebita placere de a va invita la deschiderea expozitiei ce cuprinde lucrari realizate pe parcursul

taberei de creatie "AXE" de la BREBU NOU (Weidenthal), jud. Caras-Severin la initiativa merituorie a SC X-TEC srl din Timisoara,


Protagonistii:


ANA ADAM / SORIN VREME / GABRIEL KELEMEN /CAMIL MIHAESCU /

SILVIU BARSANU / VIOREL COTOIU / FRANCISC RAFAEL MATIAS /

ROSCA DANIEL /SERGIO MORARIU / MARIA MINODORA BRATEANU /

COSTIN BRATEANU / BELA TAR / MATYAS LASZLO


Vernisajul va avea loc miercuri, 15 iulie ora 18 la Centrul de informare turistica al Primariei Municipiului Timisoara, situat pe Str. Alba Iulia nr. 2


Cuvantul de deschidere: Prof. Dr. CALIN CHINCEA


Curator: Costin Brateanu


PARTENERI:


Primaria Municipiului Timisoara, Centrul de informare turistica Timisoara,

TVT 89, Fundatia Enduromania, Filiala UAP Resita, 24 FUN, Radio Timisoara, Radio 21,

SC MEDIA AIDIL srl, SC. COMPLEX ART srl, SC ADACONI srl,

PARACELSUS, SC AXA ART srl, SC AGIL srl, CLUB 30, timisoreni.ro

,,Axe" la Brebu Nou

Timp de o saptamana 22 aprilie -1 mai a avut loc in localitatea Brebu Nou o tabara de arta plastica organizata de galeria timisoreana ,,Axa Art"condusa de tanarul artist Costin Brateanu. Situata in zona de efervescenta a fenomenului denumit ,,arta contemporana", actiunea e in sine o expresie a spiritului tineresc, a manifestarii deplinei libertati creatoare, astfel ca la actiunile gruparii sunt admisi artisti de varste diferite care si-au regasit disponibilitatea comunicarii. Traind in spatiul montan de la Brebu Nou, loc parasit de germanii de altadata, locuit acum de artistii ce vor sa fie mai aproape de cer, spatiul impune mai mult decat propune starea de gratie a trairii sub lumina necontrafacuta a unui adevar incarcat de arhaicitate si de misterele vietii. Locuitor al orasului, dar mai mult al sinelui incarcat de experimente culturale, pictorul recompune in spatiul vast experienta detaliului revelator, exprima intens pulsatiile efemere al vietii. Constransi de elementul planar al cadrului, de spatiul relativ ingust al deschiderii oferite de materialul asupra caruia isi inscrie intentiile de comunicare, artistul descopera imensitatea sugerata de largimea orizontului montan in spatiul infinitului mic, al emotiilor monumentale descoperite prin spatiul ingustat al privirii al carui punct de fuga este atelierul ce contine premisele artefactului. Artistii din diverse spatii geografice exprima rezultatul trairii sub zodia artei fara ca sa li se impuna o tema desi exista, in mod inevitabil si chiar accidental un spatiu comun. Matyas Laszlo cu studii la Academia de Arte din Cluj, stabilit in Szolnock - Ungaria are ca trasatura dominanta o expresivitate ce rezulta din explorarea emotionala a unei emotivitati discrete, lucrarile sale se alcatuiesc sub motivatia unui motiv a carui figurare se desemantizeaza tocmai prin aceasta emotie coplesitoare cu o tendinta a vagului de a se instala in griuri ce cotropesc spatiul lucrarii. Intre lumina si umbra, magma grizanta, emotiva asa cum am mai spus, exista nostalgia formei originare, presentimentul semnului. Nu ca o realitate grafica, ci ca una existentiala. Sorin Vreme, unul dintre campionii tinerei generatii expune desene ce par a fi meditatii asupra relatiei dintre pluvios si zbor, intre volutele fluidului si vartejul inaltarii, exaltarii. Exista o ambiguizare a inclestarii materiale a zborului asociat efervescentelor fluidului in scurgere accidentala. Ideea e o transgresie a materiei spre zbor, actionare energica, forta pura dinspre pseudomaterialitatea a fortei apei. Exista o fascinatie a gesticulatiei explozive ce nu reprezinta miscarea materiala ci forta imaginativa a vietii existenta in definirea obiectului. Ana Adam, graficiana, profesoara la Liceul de Arta din Timisoara, expune lucrari aerate inspirate din lumea fragila, efemera a spatiului lipsit de o determinare formala: atmosfera, aerul, adierea vantului. In aceasta blanda miscare artista surprinde cu delicatete reziduurile ce pot fi purtate in vagul straveziu al spatiului: seminte, frunze uscate, papadii. Prin delicate tuse grafice este sugerata gracilitatea, starea de gratie a formelor aproape inobservabile ale vietii. Artista da o sansa eroicitatii universului mic. O poetica a scurgerii, a trecerii apei deasupra unei materialitati informe, pamant, nisip, cadru teluric, este exprimata cu gingasie, discretie, emotivitate rafinata la Costin Brateanu. O materialitatea stearsa prin actiunea apei dar devenita proteica sursa de inspiratie plastice si cu o simbolica fastuoasa. Lucrarile dau impresia unui ecran pe care se proiecteaza sugestii ale colorarii, indicii vagi ale existentului mediat in dimensiunea artistica. Bela Tar, un artist recunoscut prin spiritul inovator, inventand tehnici diverse in care pictura primeste ceva din dimensiunea basoreliefului cu o colorare extrem de rafinata si cu o inventie formala pe masura. Ineditul punerii in scena a indraznelilor formale asociaza o emotivitate pe masura in tonuri matasoase, suave, extrem de echilibrate cromatic ce reusesc sa pastreze sugestia omniprezenta a unei gandiri sensibile. O lume spalata de zgura stridentului, presupunand detasarea, trecerea in trecut pe axa paradigmei , favorizind emotia ca monument, forma de existenta primordiala. Bela Tar se numara printre artistii care evolueaza cu discretie, astfel ca experientele sale extrem de indraznete, rodul unei indelungi experimentari, poarta in ele acea incarcatura expresiva, pornita din trairea umana, expresia solidarizarii ce implica relatia intimizarii efectului coexistentei in coordonate comune, care fac sa dispara senzatia admirarii gasirii formei inedite, experimentul fortuit in favoarea adevarului uman. Gabriel Kelemen exprima aceeasi fascinatie catre lumea existentului, iesit din spatiul artifex, al disponibilitatilor creatoare nemarginite, exprimand o meditatie nemarginite asupra formelor naturale ca fascinatie, dar si ca o iesire in fabulatia surrealista. Artistul e un receptacol sensibil al mesajelor ce vin dintr-o lume ce tocmai il face fericit, pentru ca poate sa isi exercite disponibilitatea de a o recrea. Rafael Matias, pictor de pe malurile Barzavei, unde si expune, dar care traieste la Timisoara, exprima disponibilitatea catre peisaj in forme inedite, gasind cu fiecare iesire in fata publicului o noua perspectiva, compozitional, coloristica, de a lauda formele vietii de care se simte legat. Silviu Barsan din Craiova gaseste forme de explorare a absolutului existential, a dimensiunii sacrale. Pictorul colecteaza elemente ale realului pe care le ordoneaza intr-o dimensiune religioasa. Sunt selectii din realitatea imediata pe care artistul le expune in constiinta iminentei magicului, a posturii de initiat, si de ce nu un scriptor al unei noi evanghelii. Pornind din lumea concreta, din cotidianul derizoriu artistul gaseste caile de transferare a lumii in desfasurare catre lumea unicitatii a lucrurilor profunde. Exista un canal de simbolizare plecat de la obiecte consacrate, cum ar fi crucea, clopotul, altarul, elemente ce declanseaza disponibilitatea simbolica ilimitata. Dan Rosca este sculptor, masterand la Facultatea de Arte, lucrarile pe care le expune pornesc de la oferta spatiului de pornire, satul Garana, parasit, lipsit de tarani, transformat in loc de vacanta, festiv, sarbatoresc si gratuit. Uneltele gasite in satul Brebu –Nou , locul taberei (acum cotropit de artisti) , un jug si o roata capata prin interventia artistului o alta dimensiune decat cea uzuala. Sculptorul foloseste piroaie, cuie de mari dimensiuni, interventie ce da un caracter ludic ludic, prin care formele rezultante ies din sfera de comunicare consacrata, intrand in cea a fabulosului speculativ . In portretele regelui si reginei, provenite din osii de caruta, acum insemne ale maretiei, dar si al modului de fiintare a speciei umane, se exprima la modul jubilativ - ironic intentia de a denominarii, reformularii esentialului. Maria Minodora Brateanu exprima un simt al formei, al unei indrazneli ce gaseste semnificatii profunde prin asocieri personale la sugestiilor pe care le impune materia. Propunerile artistei sunt un pariu cu spiritul anost, afirmativ avand capacitatea de a repune in discutie o anumite elementaritate, pot fi semne de intrebare asupra existentei tocmai prin interventiile pe care le construieste asupra unui patern aproape consacrat. La limita dintre senzorial si abstract, marcate de tandrete si cu un sentiment al intimitatii sugerat de lemn si culoare, obiectele - sculpturi au si o anume soliditate spatiala ce vine din potentarea cu semnificatie larga a emblemei materiale. Viorel Cotoiu , unul dintre absolventii de marca ai primelor promotii a Universitatii de arta Timisorene, exprima acea dorinta de a exprima definitiv forma ca esenta a imaginarului care precede viata traita asa cum e. Cu brutalitate si maxima emotivitate artistul exprima fascinatia existentei, nu numai ca superlativ al dramatismului trairii, dar ca si forma a transfigurarii existentialului in scriere cotodiana, jurnal sublim, al experientei estetice, mod de a trai opus descoperirii oportunitatilor, selectarii imediate a efemerului profit. Poetul prefera castigului marunt dimensiunea eroica a ipostazei artistului, devotat meseriei de a transfigura lumea reala in formele ei adevarate si ideale. Lucrarile sale au dimensiunea irepetabilului, a unei imaginari personale si fascinante a semnelor artei care gaseste dimensiunea sacrala, unica a formelor adevarate ale vietii. Concretetea e invinsa de ritualul transfigurarii artistice, a unui act de altruist la care artistul ajunge printr-o daruire extrema, asemanatoare ce cea a religiosilor retrasi in pustie. Lumea fascinanta a pesterii imaginare e lacasul in care se poate retrai la modul extrem existenta.