Expozitia Retele de Francisc Chiuariu

Detalii

Categorie
Targuri / expozitii
Modificat
acum 10 ani si 8 luni
Vizualizari
358

Voteaza & Distribuie

Descriere

Joi, 29 aprilie 2010, ora 19.00, artistul vizual Francisc Chiuariu prezinta la ATELIER 030202 (Sala Noua a Teatrului de Comedie din Bucuresti, strada Sfanta Vineri nr. 11) 12 noi lucrari de mari dimensiuni sub genericul RETELE. Curatorul acestui eveniment este Dan Mircea Cipariu care a propus un vernisaj fara discursuri, doar cu ritmuri soul-funk -jazz-dub. Expozitia RETELE va putea fi, astfel, vernisata de mixajele a doi DJ - Deeproots & Us.


Expozitia e deschisa pana pe 16 mai 2010 si poate fi vizitata zilnic intre orele 10.00 si 16.00.



RETELE este al treilea proiect al ATELIER 030202 (coordonator: artistul vizual Mihai Zgondoiu). Au fost vernisate pana acum proiectul EST / VEST. 20, o instalatie vizuala conceputa si creata de Aurel Tar si Mihai Zgondoiu, cu aportul unei instalatii de sunet a lui Florin Tomescu, si proiectul curatorial al Oliviei Nitis - Idila/Idyll - expozitie de arta contemporana romano-austriaca (Irina Botea, Delia Popa, Magda Pelmus, Simona Vilau, Cristina Garabetanu, Alexandra Bodea, Marilena Preda Sanc, Lena Lapschina, Petra Sterry, Chloe Potter, Doris Mayer, Eva Ursprung si Eva Schlegel).


Expozitia Retele de Francisc Chiuariu














Retele din vremea lui homo-videns


Traim intr-un timp al vizualului, al lui homo videns, cum ar fi spus Giovanni Sartori. Totul pare ca se cumpara si se vinde in functie de audienta, vizibilitate si consum. Valoarea a devenit mai degraba un instrument de masurare a audientelor cantitative, nu calitative! Valoarea a devenit pentru tot mai multi vanzatori de produse culturale un indice si, in cel mai fericit caz, un pretext pentru un plan eficient de afaceri. Opera artistica e din ce in ce mai dependenta de marketing si promovare. Publicul devoreaza ce i se vinde ca fiind de actualitate, in trend sau la moda. Institutia criticii si chiar spiritul critic si-au pierdut prestigiul din vechea lume a bipolaritatii capitalism-comunism. Ideologiile au fost aruncate in aer odata cu felul in care si centrul, si marginea si-au pierdut dimensiunile lor restrictive. Totul s-a transformat intr-un act hedonist al intersanjabilitatii, unde doar efectul de sincretism si mimarea unor genuri si categorii artistice diferite au putut sa creeze o gimnastica noua a gusturilor si mentalitatilor. Prim-planul ca sablon al succesului tele-vizual a intoars pe dos receptarea critica, nemediata, a operei si a personalitatii artistice.


In epicentrul acestei lumi sub dictatura vizualului poti razbate fara mari resentimente intrand in Retea sau in segmentul social-cultural in care esti incadrat de catre altii ori in care chiar tu ai ales sa fi reprezentat. Astfel, acceptand aceasta forma persuasiva si eficace de constrangere, „produsul tau cultural" va fi mai usor de marketat, de promovat si de vandut. La fel, ideile si activitatile tale sociale, politice, economice.


Ce poate ramane din aceasta lume a lui homo videns? Cum se poate elibera un artist autentic de zgura ori sclipiciul vizualului? Ce instrumente poate folosi el pentru a se elibera de dictaturile prezentului si ale Retelei?


Raspunsurile la aceste intrebari pot fi asezate ca intr-un puzzle oniric si critic folosindu-ne de resturile de limbaj vizual (adevarate si imprevizibile parafraze livresti!) si de sintaxa hiperfigurativa din cele 12 lucrari semnate de Francisc Chiuariu, asezate toate sub semnul Retelei.


Aceste 12 lucrari sunt de admirat pentru felul in care creatorul lor stie sa faca din mestesug, din asumarea tehnica a unor lucrari canonice, un spectacol al gandirii vizuale. Asumarea unor teme si a unor imagini ce tin de istoria artelor vizuale nu e facuta doar ca o demonstratie la prima mana a mestesugului, ci ca un element de sustinere a unor discursuri complementare. Un discurs al fortei de expresie a constructiei din si prin culoare, a tusei care revigoreaza elementul vizual canonic, fata cu discursul creat din liniile minimaliste ale unor desene in cheie ludica sau de sotron intertextual-vizual. Citirea Retelelor se face punand mereu in lectura doua sintaxe: (re)constructia canonica prin jocul secund al unor desene ingenue, eliberate de ideologii si mode. Aceste discursuri vizuale, cu o precizie asupra detaliului si cu o mare libertate a desenului, sunt raspunsurile personale ale lui Francisc Chiuariu de eliberare de Retea. Fie ca Reteaua poate sa ia si forma unor opere vizuale consacrate.


Pe langa abilitatile in discursul vizual, Francis Chiuariu da un rol proeminent, in gandirea sa artistica, Incertitudinii. Incertitudinea de a fi, incertitudinea de a cunoaste, incertitudinea de a iubi ori de a fi iubit, incertitudinea asupra devenirii. Incertitudinea poate sari oricand din aceste 12 lucrari ca un iepure vanat de sondaje si statistici. O incertitudine ce ar putea fi citita, de altfel, si in ochii celor ce privesc si cerceteaza aceste 12 Retele. Cu Incertitudinea pre Incertitudine calcand si construind poti evada din Retea pentru a plonja in REM, in subconstient, in mitologii urbane, vizuale si subiective, in Fictiunea cea mai pura.


Mai e de remarcat in aceste Retele ale lui Francisc Chiuariu pozitia sa ironica, dar senina, neincrancenata, cu care foloseste lucrarile canonice drept parafraza pentru teme politice ori pentru marii actori politici din trecutul totalitar si din prezentul european. Toate aceste referinte sunt mijloace si elemente de background pentru a lasa locul unor noi intrebari si a unor noi Incertitudini cu care artistul poate proiecta o hedonista ontologie a eliberarii de sine si de Retea.


Traim, parca din ce in ce mai mult, intr-o lume a retelei. In fapt, vedem in aceste Retele o expresie atat a consumismului, cat si a globalizarii educatiei si a produselor culturale. O lume in care exista interdependenta materiala, nu spirituala! Firele vazute si nevazute ale Retelei sunt un fundal vizual pentru noul proiect al artistului Francisc Chiuariu. Pe dimensiunile mari ale panzei ne sunt dezvaluite, intr-o tehnica impecabila ce parafrazeaza stilistic epoca maestilor Renasterii, opere de Velázquez, Tizian, Botticelli, in care discursul hiperfigurativ si narativ isi ia partea leului, ne sunt dezvaluite, asadar, toate fantasmele, umbrele, luminile si intrebarile ontologice ale unui artist avand si constiinta valorii de sine, dar si constiinta propriei fragilitati in fata Retelei.


Reteaua te poate include, dar, prin efect, iti poate crea sentimentul castrant de a nu fi tu insuti un creator liber, cu o libertate totala asupra diversitatii formelor de gandire si de traire. Excluderea din Retea, ori daca nu excluderea, ci numai absenta din „network", iti poate da vertijul unei excomunicari sociale si materiale.


Francisc Chiuariu, in linii si tuse de o concretete de orfevrier, stapanind cu ingeniozitate si sensibilitate constructia plastica a feluritelor si imaginatelor Retele, isi da prin aceste noi lucrari maturitatea creatoare. Formele sale au o suprafata narativa si chiar ezoterica – fie ca e un Suveran Pontif tinand in brate Pruncul Sfant caruia nu i se distinge fata, fie ca e vorba de alaturarea unor pantofi de firma langa picioarele lui Buddha, fie ca ne dezvaluie concretetea gata de tridimensional atunci cand plonjeaza in vis, in subconstient sau in REM. Toate acestea sunt prinse intr-o Retea prin care iepurii, simbol al norocului, incearca sa-si gaseasca un prezent si un viitor. Dimensiunea Sfarsitului prin multiplicarea unei scheme, a unei conventii (inclusiv a celei privind sabloanele de gust si cele vizuale) da viziunea de forta interioara care amprenteaza Retelele lui Francisc Chiuariu.


Sunt convins ca forta acestor panze mari va trece dincolo de mode si timp, dincolo de Retele, cu o iradiere spirituala si stilistica pe cale de a canoniza expresia artistica inconfundabila a unui mare pictor roman. Cei care vor sa capitalizeze acest mare talent al lui Francisc Chiuariu ar trebui cu grabire sa-i cumpere lucrarile. Cota lucrarilor sale, ma refer aici la o valoare nemediata de Retea!, e cu siguranta una europeana.


Retelele lui Francisc Chiuariu sunt printre cele mai importante propuneri si certitudini artistice ale lui 2010. In plina criza morala, spirituala si materiala, s-a nascut o mare opera despre firele care ne insotesc ori ne vestesc Sfarsitul!


Dan Mircea CIPARIU


cipariu@yahoo.com