Dublu concert pentru vioara, violoncel si orchestra in la minor

Detalii

Categorie
Petreceri / Concerte
Modificat
acum 6 ani si 3 luni
Vizualizari
482

Voteaza & Distribuie

Descriere


vineri, 3 octombrie 2008, ora 19 Sala „Capitol"

DESCHIDEREA STAGIUNII 2008-2009

CONCERT VOCAL-SIMFONIC

Dirijor:

RADU POPA


Solisti :

GABRIEL POPA - vioara

ALEXANDRA GUTU - violoncel


MIHAELA STANCIU – sopran I

DANIELA IANCU – sopran II

TEODOR ILINCAI - tenor

LUCIAN ONITA – bas

Corul „Ion Romanu" al Filarmonicii „Banatul" Timisoara

Dirijorul corului: IOSIF TODEA

Program :

J. Brahms : Concertul pentru vioara, violoncel si orchestra, op.102

G. Rossini : Stabat Mater, pentru solisti, cor si orchestra


Vineri 3 octombrie, ora 19, sala "Capitol„


Vineri, in sala "Capitol„ cand, sub bagheta dirijorala a maestrului Radu Popa, va avea loc dublul concert pentru vioara, violoncel si orchestra in la minor, op. 102 de Johannes Brahms si Stabat Mater de Gioachino Rossini.

La sfarsitul secolului XIII a aparut un imn catolic care ii este atribuit, dupa toate probabilitatile, unui calugar franciscan — Jakobus de Benedictis. Imnul religios vorbea despre suferintele, lamentarile si meditatiile Fecioarei Maria, aflata inaintea crucii unde era rastignit fiul ei si al Domnului, Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Textul a capatat foarte repede o mare raspandire si celebritate. Toate lucrarile muzicale inspirate de text vor purta o denumire prescurtata, Stabat Mater, fata de titlul original, care era Stabat Mater dolorosa, adica impietrita mama indurerata. Pe langa multi compozitori care au scris inspirati de acest text, cum ar fi Palestrina, Pergolesi, Haydn, Dvořák, Puccini, se numara si Gioachino Rossini. Acest compozitor de opere celebre, cu o vitalitate de invidiat, caci a scris 38 de opere in 37 de ani, a avut timp si de a da nastere unei misse Stabat Mater care are o istorie destul de romantica. La 37 de ani, dupa atata muzica de opera s-a hotarat sa rupa relatiile cu scena si cu compozitia. Dupa doi ani, mergand spre Spania, a cunoscut un proeminent bancher spaniol care l-a rugat sa compuna un Stabat Mater pentru Abatele Varela. Rossini a consimtit, dar intelegerea era ca lucrarea sa nu fie prezentata in public. A inceput sa lucreze colaborand si cu un coleg al sau — Tadolini, pe care mai apoi l-a rugat sa scrie ultimele parti, el suferind o criza de lumbago. Au trimis lucrarea cu dedicatie Abatelui, fara a mentiona dubla paternitate. De aici au pornit mai apoi o serie de probleme care l-au determinat pe Rossini sa elimine partile scrise de Tadolini, urmand sa le compuna el insusi pana la sfarsit. Astfel in 1841 apare versiunea in intregime a lui Rossini — aceea cunoscuta pana azi si pe care o vom asculta in concertul de vineri seara. Trebuie sa mentionam ca Stabat Mater de Rossini este mai degraba destinata salilor de concert decat lacasurilor de cult, pentru ca este lipsita aproape cu desavarsire de sentimente religioase, in sensul clerical. Ea poarta ascultatorii mai putin in sfera dramatismului suferintelor patetice, si mai mult spre armonie, frumusete, spre un paradis terestru. Isi vor da concursul orchestra simfonica, corul „Ion Romanu", sopranele Mihaela Stanciu, Daniela Iancu, tenorul Teodor Ilincai si basul Lucian Onita.

Concertul pentru vioara, violoncel si orchestra in la minor, op. 102 de Johannes Brahms, care va fi audiat in deschiderea programului simfonic, a fost compus in vara anului 1887 si bineinteles, a fost dedicat prietenului sau Josef Joachim. Prima auditie a concertului a avut loc la Köln, sub conducerea lui Brahms, avandu-i ca solisti pe Josef Joachim la vioara si pe Robert Hausmann la violoncel. Reeditand prin mijloace moderne vechiul concerto grosso pentru mai multe instrumente soliste, Brahms a imbinat stralucit vechea traditie cu factura noua corespunzatoare tehnicilor componistice ale vremii sale. Acest concert in care primeaza tehnica dezvoltarii simfonice poate fi denumit o simfonie cu doua instrumente soliste. Partitura celor doua instrumente soliste nu este un comentariu sau o insotire a parcursului simfonic, ci este o adevarata piatra de incercare, atat prin exigentele muzicale cat si datorita dificultatilor tehnice ale discursului. Alexandra Gutu la violoncel si Gabriel Popa la vioara, doi membrii de mare valoare ai Filarmonicii „Banatul" ne vor dezvalui atat frumusetea acestui dublu concert cat si calitatile lor de interpreti.