Concert Simfonic

Detalii

Categorie
Petreceri / Concerte
Modificat
acum 7 ani si 2 luni
Vizualizari
524

Voteaza & Distribuie

Descriere

CONCERT SIMFONIC

Dirijor:

ULRICH BACKOFEN

Germania

Solist:

CAROL VITEZ

Program:

P. I. Ceaikovski: Concertul in re major pentru vioara si orchestra, op.35

J. Sibelius: Simfonia a II-a, in re major, op.43



FILARMONICA "BANATUL„ TIMISOARA

Vineri, 9 ianuarie, 2009, ora 19, sala „Capitol"

Primul concert simfonic al Filarmonicii „Banatul" in anul 2009, vineri 9 ianuarie, va fi condus de maestrul Urlich Bakhofen (Germania) care ne propune auditia Concertului in re major pentru vioara si orchestra op. 35, de Piotr Ilici Ceaikovski si a Simfoniei a doua in re major op. 43, de Jean Sibelius.

Caracterul romantic al vietii lui Ceaikovski, un romantism de esenta melancolica si trista, s-a rasfrant esentialmente in creatia sa, o lume sincera si adevarata. Aceasta este ratiunea pentru care cea mai mare parte a operelor sale rezista de-a lungul timpului, sunt mereu asteptate de melomani. De remarcat faptul ca desi este un adevarat reprezentant al romantismului, Ceaikovski a folosit virtuozitatea, elementul spectaculos doar ca subordonat al expresivitatii, al logicii si ideilor muzicale. Concertul in re major pentru vioara si orchestra op. 35, a fost inceput in martie 1878, la Clarand, langa lacul Geneva, unde Ceaikovski se afla la odihna pentru a-si reveni din criza depresiva datorata ruinarii casatoriei sale. Un elev al sau, Josif I. Kotek, l-a stimulat pentru a scrie acest concert si intr-un timp foarte scurt l-a compus si l-a orchestrat. Pentru prima prezentare in public a fost ales un oarecare Auer, violonist care a refuzat sa-l cante spunand ca acest concert nu este adaptat viorii, cu alte cuvinte este imposibil de executat. Ce traiectorie trista pot avea unele capodopere spre glorie! Si nu este singurul episod nedrept din istoria acestui concert. Aflam din insemnarile autorului ca critica vieneza, in special in cotidianul „Neue Freie presse" a primit cu reticenta concertul, ba chiar, E. Hanslick, un reputat critic si estet, spunea ca la fel precum toate creatiile lui Ceaikovski si acest concert se distinge prin incoerenta, lipsa de gust si grosolanie.

Concertul a fost dedicat violonistului Adolf Brodskij, care l-a cantat in prima auditie europeana la Viena, in 1881, sub conducerea lui Hans Richter, caci prima auditie absoluta a fost la New York in 1879, concert dirijat de Leopold Damrosh. Referitor la Brodskij, Ceaikovski spunea: cum sa nu dedic concertul si sa-i fiu recunoscator lui Brodskij, care din cauza mea a trebuit sa suporte atatea insulte din partea ziarelor vieneze". Totusi publicul a apreciat cu un entuziasm gradual concertul si la 20 august 1882 el a fost repetat la Moscova cu mare succes. Privit prin prisma structurii formei, concertul a fost conceput in ideea modelului clasic, desi prin Ceaikovski, suntem in plin romantism, unde forma incepe sa urmeze tot mai mult curajul sentimentelor. Interpretul concertului va fi violonistul Carol Vitez.

Simfonia nr.2, in re major, op.43, a fost scrisa pe parcursul a doi ani; inceputa in iarna lui 1900, in Italia si finalizata la inceputul anului 1902, in Finlanda. La vremea primei auditii, in martie 1902 la Helsinki, sub conducerea lui Sibelius, parerile muzicienilor erau impartite, dar peste timp, cei care o criticau si-au revizuit opiniile. In linii generale se poate spune ca, desi e mai mult europeana decat finlandeza, asa cum fusese prima simfonie, aceasta valoroasa lucrare il prezinta pe Sibelius ca un compozitor matur, distinct, dar totusi apartinand liniei deschise de Beethoven, Ceaikovski si Brahms.

Sibelius nu a fost un creator de forme noi, dar si-a permis libertati de forma care corespundeau ideilor sale de constructie. Ca si in concertul de vioara pe care-l va scrie un an mai tarziu, in 1903, el nu se margineste la traditia clasica a formei de sonata, cu doua teme contrastante, ci introduce teme noi si motive tematice prin care regleaza conform propriei nevoi estetice echilibrul arhitectural, ca sa oferim doar un singur exemplu dintre miciile inovatii de care se foloseste. Simfonia este frumoasa, dinamica si plina de culori, iar finalul este monumental.

Mircea Tataru