Citadela Artelor Partener

Detalii

Categorie
Spectacole
Modificat
acum 4 saptamani si 4 zile
Vizualizari
22

Voteaza & Distribuie

Descriere

Citadela Artelor” de la Castelul Peleș: un nou concept și public încântat
la concertul de jazz Sorin Zlat Quartet

După 10 ani și numeroase evenimente culturale susținute în Sala de concerte a Castelului Peleș, Stagiunea ,,Sunetul Muzicii” a revenit și în 2019 cu un nou format, mai complex, și cu o nouă înfățișare reunite sub denumirea de ,,Citadela Artelor”.

Stagiunea ,,Citadela Artelor” a debutat cu succes sâmbătă 23 martie la Sala de concerte a Castelului Peleș care a devenit neîncăpătoare, avându-i printre primii invitați pe membrii formației Sorin Zlat Quartet, unul din band-urile de referință ale jazz-ului autohton. Au concertat Sorin Zlat – pian, Mihaela Alexa – voce, Michael Acker – contrabas și Gabi Matei – percuție, prezentând publicului lucrări din repertoriul standardelor de jazz, lucrări din folclorul românesc, reinterpretate în manieră jazz, dar și o piesă în premieră, de Sorin Zlat, care a dat și numele concertului, „The Land of Dreams”.
În deschiderea evenimentului a luat cuvântul muzeograful Daniela Voitescu povestind publicului despre istoria unui obiect inedit aflat în patrimoniul Muzeului Național Peleș: Pianul „Girafă”, achiziționmat de Regele Carol I în anul 1906 pentru soția Sa, Regina Elisabeta. Un obiect unic în România descris și în rândurile ce urmează. Evenimmentul a fost prezentat de Sebastian Crăciun.
Acest prim concert al stagiunii a fost un real succes, dovadă fiind faptul că toate locurile disponibile ale Sălii de concerte au fost ocupate în întregime. Publicul spectator a primit cu încântare surpriza noului format al stagiunii, prezentarea și vizionarea ,,Pianului girafă”, instrument muzical de colecție al muzeului, experiență întregită de performanța și spectacolul oferite de membrii unuia dintre cele mai longevive cvartete jazz din România.
Emoția transmisă de public a fost extraordinară”, a declarat la final Sorin Zlat, pianistul cvartetului.
Organizatorii, Muzeul Național Peleș și Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România mulțumesc artiștilor pentru recitalul redat cu profesionalism, publicului spectator pentru prezență și partenerilor Stagiunii: Exces Music, Programul ,,Oportunități la tine acasă” derulat de UCIMR, Asociația Pro Valores, partenerilor media Enjoy TV România, Radio România Cultural, Observatorul cultural, Radio Trinitas, Agenția de carte, RO Portal, România Pozitivă, Calendar Evenimente, Bucureșteni.ro, Onlinegallery.ro, Jurnalmm.ro.
Următorul eveniment al stagiunii ,,Citadela Artelor”, organizat cu prilejul Sărbătorilor pascale, va avea loc sâmbătă, 20 aprilie, ora 16.00, și îi va avea invitați pe actrița Lamia Beligan și pe multi-instrumentistul Nicolae Szekely.
Cu această ocazie poate fi vizitat din nou Pianul „girafă” și, bineînțeles, publicul va putea lua parte la o altă surpriză pregătită de organizatori, prin povestea unui alt obiect aparte din patrimoniul Castelului Peleș. Intrarea va fi liberă în baza invitației solicitate la adresa rezervări.ucimr@gmail.com

Pianul „Girafă” de la Castelul Peleș
În colecția de instrumente muzicale a Muzeului Național Peleș se află un Pian “Girafă” achiziționmat de regele Carol I în anul 1906 pentru soția Sa, Regina Elisabeta. Este un instrument muzical deosebit ca apariție, despre care putem afirma că este unic în România.
Acest tip de pian a apărut pe la 1780, din necesitatea familiilor europene din clasa de mijloc, de a-l instala în încăperi de dimensiuni reduse față de cele ale caselor marilor familii aristocratice. Până pe la 1820 s-au fabricat la comandă, în Germania și Austria, bucurându-se de un real interes.
Numele de pian “Girafă” i-a fost atribuit pe la sfârșitul anului 1820, în urma unei conjuncturi deosebite. Și anume, vice-regele Egiptului a dăruit o girafă grădinii zoologice din Viena. Lumea a fost impresionată de acest animal nemaivăzut (pe viu) până atunci și s-a declanșat o modă în ceea ce privește fabricarea biscuiților, obiectelor suvenir, mai mult decât atât, a avut impact și în ceea ce privește vestimentația și chiar coafurile “a la giraffe”.
Forma acestui pian cu coadă verticală și cu coardele dispuse perpendicular pe claviatură a fost comparată cu gâtul unei girafe, lucru care a dat numele instrumentului. Bineînțeles că vânzările au crescut vetiginos și pianul “Girafă” a fost consacrat ca instrumentul muzical ideal pentru casele oamenilor care și-l puteau permite.
Pianul “Girafă” din patrimoniul Castelului Peleş se află în Sala de Concerte, aşa cum îl regăsim şi în fotografiile de epocă din arhiva muzeului.
Piesa a fost executată la comanda specială a regelui Carol I, după anul 1900, în atelierele Julius Blüthner din Leipizig şi are dimensiuni impozante (L:153 cm, la; 86 cm, I:300cm), precum şi valenţe estetice. Confecţionat din lemn, cu coardele fixate pe o placă din bronz, în formă de liră, tot ansamblul este aurit iar sigla fabricii este din alamă şi o găsim aplicată frontal, deasupra claviaturii.
Pianul este inscripţionat pe placa din bronz, frontal, cu numele atelierului fabricant: Julius Blüthner, Leipzig; Königl.Sächs.Hof-Pianoforte-Fabrik (Julius Blüthner, Leipzig; Fabrica de piane a Curţii Regale Saxone), şi sunt menţionate tot aici încă 10 case regale europene, cu stemele corespunzătoare acestora. Alături de Casele regale ale Prusiei, Angliei şi Danemarcei, se află şi Sr.Maj.Königs von Rümanien (Majestatea Sa Regele României)
În continuarea listei este trecut palmaresul înregistrat de acest tip de instrument muzical, fabricat la Leipzig, începând cu anul 1865 şi până în anul 1900, când a obţinut medalia de aur la Expoziţia universală de la Paris. Sunt menţionate 19 premii I de la târguri internaţinale, dintre care amintim pe cele organizate la Paris, Viena, Amsterdam, Philadelphia, Melbourne, Sydney, chiar şi Guatemala (1897).
Pianul nu este funcțional, dar nu are defecte majore. El a fost expertizat și sunt speranțe mari de fi reparat pentru recitaluri la castel.

Daniela Voitescu, muzeograf