Avancronica de concert

Vizualizari
333

Voteaza & Distribuie

Descriere

Avancronica de concert

Vineri, 25 iunie 2010, ora 19

Concertul simfonic al Filarmonicii „Banatul" de vineri, 25 iunie, se va deschide cu Suita I din Tricornul (El sombrero de tres picos) de Manuel de Falla. In a doua decada a secolului XX, Falla a compus un balet dupa o cunoscuta nuvela a lui Pedro Antonio de Alarcón, El sombrero de tres picos. Muzica a fost ascultata prima oara la Madrid in 1917, iar premiera baletului a fost la Londra in 1919. Sa mentionam ca Pablo Picasso a desenat costumele iar coregrafia a apartinut lui Leonid Massini, care a si dansat in spectacol. Baletul, datorita companiei artistice a lui Diaghilev a fost prezentat cu mult succes la Paris, Madrid si Berlin. Mai tarziu, de Falla a extras cele mai reusite piese si le-a reunit in doua suite pentru a fi prezentate in salile de concert. Este interesant ca pentru prima suita, aceea pe care o vom asculta, a fost prevazuta o orchestra mai mica iar pentru a doua, o orchestra de dimensiuni mai mari.

Pana la pauza vom mai asculta o lucrare concertanta, Fantezia pentru pian de Claude Debussy. Unii muzicologi ai vremii spuneau ca lucrarea este un Debussy fara alte influente, altii ca ar fi fost influentat de Simfonia cévenole a lui Vincent d`Indy, sau chiar de muzica folclorului insulei Java. Intr-adevar, Debussy a ascultat aceasta muzica la Expozitia universala de la Paris in 1889. El a inceput lucrarile la Fantezie in acelasi an, in octombrie si a terminat compozitia in aprilie 1890. Nu se stie de ce Debussy a dorit sa retraga lucrarea inca in timpului repetitiilor. Pana la urma concertul s-a tinut, dirijor fiind Vincent d`Indy, prietenul sau, dar lucrarea nu a mai fost reluata decat dupa moartea compozitorului. Este structurata in trei miscari, la fel ca un concert de pian si se bazeaza pe o tema ciclica. Vineri seara o vom asculta in interpretarea pianistului Stefan Arnold.

Seara muzicala de vineri se va incheia cu Simfonia I in do major de Georges Bizet. Lucrare de tinerete, la 17 ani, simfonia dezvaluie din plin talentul extraordinar al viitorului compozitor al operei „Carmen". Daca opera este unica in istoria muzicii, simfonia are multe elemente comune, de structura, de inspiratie melodica, cu lucrarea profesorului sau de la conservatorul din Paris, Charles Gounod. Este evident ca studentul Bizet a fost puternic influentat de stiinta si metodele de lucru ale profesorului sau. Simfonia in Re major a lui Gounod a fost finalizata la sfarsitul anului 1854, iar in anul urmator Bizet a inceput lucrul la Simfonia in do. Cu toata frumusetea ei, Bizet, recunoscand anumite apropieri, nu a publicat-o si nu a permis sa fie cantata in timpul vietii. Ea a fost ascultata prima oara la Basel, in Elvetia la 26 februarie 1935, dirijor fiind Felix Weingartner. Melomanilor timisoreni le va fi talmacita de Kaspar Zehnder.

Mircea Tataru