Avancronica de concert

acum 10 ani si 8 luni
Vizualizari
243

Voteaza & Distribuie

Descriere

Vineri, 9 octombrie 2009, ora 19

Dupa Simfonia a IX-a de Beethoven, concertul Filarmonicii „Banatul" de vineri, 9 octombrie, contine un program mai delicat, cu lucrari putin cunoscute publicului din Timisoara. Maestrul Radu Popa, dirijorul concertului, ne propune Simfonia nr. 39, in sol minor de Joseph Haydn,

Simfonia I, in re major de Franz Schubert si Concertul pentru 4 percutii si orchestra de Violeta Dinescu.

Lui Haydn ii datoram faptul de a fi conturat, statornicit si asigurat viabilitatea simfoniei, ca gen aparte pentru orchestra. Dupa aportul substantial al compozitorilor cunoscuti sub numele de Scoala de la Mannheim, Haydn a asimilat si a dus mai departe toate elementele care au dus spre simfonia moderna, prin dezvoltare si reconfigurare. Din anul 1770, anul in care a scris simfonia nr. 39, el va incepe sa introduca anumite elemente de dramatism, de gandire filosofica, largind totodata si mijloacele de expresie. Pana atunci, simfoniile sale contineau doar sentimente amabile si usoare, verva si voiosie. Cam la fel stau lucrurile si cu simfonia care va deschide concertul de vineri, poate cu unele exceptii in partea a patra. Pe atunci Haydn era tanar, pana la ultima simfonie, nr.104, mai era un drum lung de parcurs.

Prima simfonie a lui Schubert, scrisa la doar 16 ani, in 1813, este ca orice lucru de inceput dependenta de traditii, in speta de clasicismul vienez. Descoperim o constructie serioasa, simtul proportiilor si o oarecare stapanire a tainelor mestesugului de compozitor. Simfoniile ulterioare il vor prezenta ca mult mai priceput in arta compozitiei, dar va ramane tot acelasi Franz, bland, linistit, inclinat spre contemplare, spre viziuni romantice frumoase, spre trairi tainuite.

La finalul serii de muzica de vineri ii vom asculta pe percutionistii Grigore Pop, Doru Roman, Alexandru Matei si Nicolae Coman, interpretand concertul Violetei Dinescu, denumit Tabar. Este interesant si spectaculos un concert pentru percutie si orchestra, cu atat mai mult cu cat literatura in domeniu nu este prea bogata.

Nascuta in Romania, Violeta Dinescu are o activitate impresionanta in domeniul compozitiei, dar si in cariera de profesoara. Din 1982 traieste in Germania. Avem bucuria sa oferim publicului meloman al Timisoarei o prima auditie nationala a acestui concert, prezentata chiar de compozitoare.