Jump to content
Forum Roportal
Itsi Bitsi

Limbajul de "mess" distruge ortografia copiilor!

Rate this topic

Recommended Posts

In zilele noastre, aproape ca nu exista test de evaluare, eseu, portofoliu, compunere, care sa nu contina macar o greseala de domeniul "mess-ului". Prescurtarile, lipsa cratimelor, dar mai ales "sh", "tz", "k" sunt mereu prezente.

Nu stiu cum sa abordez problema si ce ar fi de facut. O sa avem generatii care vor scrie propozitii de genul "m t chf shjr". Ar trebui incepute ceva campanii care sa promoveze cultura in tara aceasta, pentru ca ne ducem de rapa.

Ce parere aveti? Vi se pare normal? Ar trebui sa privim fenomenul ca pe o evolutie a limbajului? Un limbaj ce in curand se va aplica normelor limbii scrise si vorbite?

Share this post


Link to post
Share on other sites
propozitii de genul "m t chf shjr"

da' ce-nseamna? :D

 

 

in rest... fereasca Dumnezau si maicuta Domnului de ce spui tu acolo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ce parere aveti? Vi se pare normal? Ar trebui sa privim fenomenul ca pe o evolutie a limbajului?

 

Poate o involutie a limbajului .

Share this post


Link to post
Share on other sites

aşa scriam eu prin clasa a 6-a.

 

harap alb a fost un printz kre nuj ce a faqt sh...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pe mine ma doare capul de la astea. Recunosc, cateodata mai scriu cu k in loc de conjunctia "ca", din graba, desi oricum nu prea stau pe messenger. Dar am avut intotdeauna o dilema legata de sh, tz (bine, mai scriu cu tz si pe forum ocazional, cand cuvantul ar fi foarte greu de descifrat fara sau usor confundabil cu altul fara precizarea acestui sunet, de exemplu "tzatza") pentru ca utilizeaza doua litere in loc de una, deci nu economisesc timp sau spatiu si fac textul mult mai greoi decat ar fi fara ele. Iarasi nu inteleg utilizarea consoanei "k" in loc de un simplu "c". Unii scriu cu "k", dupa care adauga si "a", si atunci nu mai inteleg unde e prescurtarea. Orisicum, merge intr-un mesaj telefonic de 15 cuvinte, dar nu intr-o postare de 3 paragrafe :D . Te innebuneste.

Am observat, intr-adevar, cum elevi care par inteligenti incep sa aiba deficiente de ortografie si gramatica, facand greseli care pe vremea mea ar fi atras o porecla foarte urata. Cand eram eu in liceu, putini faceau asemenea greseli. Majoritatea sunt legate de cratima, dar si de numarul de "i" de la sfarsitul cuvintelor. Am vazut in cateva randuri "sa sti", "sa vi" cu un singur "i", sau mai rau "a venii", "a fii" etc. Ca sa nu mai zic de eterna enigma care e cratima :D . "Ma vazut, ca eram m-ai departe". Sa uiti o cratima inteleg, dar sa pui una aiurea... :D

Eu mai am probleme cu niste diftongi din interiorul cuvintelor, pentru ca desi stau mult pe forum, nu mai citesc lucrari in romaneste cu o gramatica impecabila si mai uita omul :D

 

Se mai intampla si in alte limbi, in engleza de pilda, unde se bazeaza pe corespondente fonetice, de pilda "u" in loc de "you", 2 in loc de "two", 4 in loc de "for" samd. E enervant.

Edited by Finnian

Share this post


Link to post
Share on other sites
In zilele noastre, aproape ca nu exista test de evaluare, eseu, portofoliu, compunere, care sa nu contina macar o greseala de domeniul "mess-ului". Ce parere aveti? Vi se pare normal? Ar trebui sa privim fenomenul ca pe o evolutie a limbajului?

 

 

Să stabilim prima dată ce

Share this post


Link to post
Share on other sites

Draga lupini,

 

Majoritatea exprima ceea ce cred ca este normal prin raportare la normele de facto, nu la normele de iure.

Problema limbajului de mess este ca poate sa devina atat de popular, incat sa se transforme in norma de facto, care tip de norma, dupa un anumit timp, devine si de iure.

Share this post


Link to post
Share on other sites
da' ce-nseamna? :lol2:

nu stiu...pune-i pe cei cu limbajul de mess sa traduca :rock: sigur 'or gasi ei o logica la literele alea :D

 

merge intr-un mesaj telefonic de 15 cuvinte, dar nu intr-o postare de 3 paragrafe :think: . Te innebuneste.

Exact. Mi s-a intamplat sa prescurtez in mesaje, deoarece mai avea vreo 2, 3 litere de introdus si nu avea rost sa mai platesc un mesaj pentru cele doua litere.

 

Majoritatea sunt legate de cratima, dar si de numarul de "i" de la sfarsitul cuvintelor.

Ehhh, asta e din cauza lipsei de lectura si lipsei practicii scrisului.

 

Eu ma refer la acele tehnici facute voluntar cand vor sa para "cool" ca ei prescurteaza cine stie ce cuvant sau sunt inventivi in legatura cu anumite reguli de scriere.

Cand le-am intrebat pe eleve de ce scriu asa in texte, au reactionat in felul urmator: "Dar nici nu am observat ca am scris asa. O fac din reflex deja. Mi se pare ca arata normal. De ce sa nu fac asta, daca scriu mai repede si e mai usor? "

A trebuit sa duc o lunga munca de lamurire, iar intr-un final mi-au promis ca vor face eforturi. De atunci nu am mai vazut asemenea greseli in clasa mea. Dar, nu am tot timpul timp sa le explic personal si detaliat dezavantajele si greselile aparute intr-o asemenea exprimare. Pentru profesori e foarte greu sa "munceasca" pe subiectul asta.

 

Sper sa nu se accentueze fenomenul.

 

 

Să stabilim prima dată ce

Share this post


Link to post
Share on other sites

uite ca am ocazia sa pun o intrebare pe care o rumeg de'o vreme

 

de ce accepta profesorii spre corectare asemenea texte? de ce nu le resping, pentru traducere?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×