Jump to content
Forum Roportal
The Unknown

Educatie sexuala in scolile din Romania

Rate this topic

Recommended Posts

 ABERAȚIILE jenante din cărțile elevilor. Manualele de EDUCAȚIE pentru sănătate combină PUDOAREA ABSURDĂ cu TRIVIALUL GRATUIT. Ilustrații de-a dreptul scârboase care ajung în fața copiilor din școli

 
sex-education-1-465x390.jpgManualele din alte tari sunt total diferite
 

„Evenimentul zilei” vă propune o incursiune în conținutul cursului opțional care se studiază la școală din 2005. Subiectul de astăzi este legat de sănătatea reproducerii: corpul uman este asexuat, iar avortul e o crimă. În România anului 2013, 10% din mamele care au născut au fost adolescente, potrivit statisticilor oficiale. Aproape 20.000 de tinere au născut până la vârsta de 19 ani. Dintre acestea, peste 700 aveau, la momentul naşterii, sub 15 ani. În același an, au fost înregistrate 7.611 de întreruperi de sarcină, realizate de tinere cu vârste de până la 19 ani.

 

 

Tot în 2013, ocupam primul loc la numărul de noi diagnosticări cu HIV în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 24 de ani. Totodată, 10-15% din copii sunt obezi sau supraponderali, motiv pentru care numeroși medici au somat practic Ministerul Sănătății să facă ceva pentru imprimarea încă de la vârste fragede a unor deprinderi sănătoase.

Aceste cifre care mențin România de ani buni în topuri nedorite ne-au determinat să aducem în atenția publică un subiect de mare importanță pentru părinți, elevi și educatori și anume nevoia unei educații pentru sănătate ca politică socială, incluzând aici și educația sexuală. Cu atât mai mult cu cât, recent, a avut loc în spațiul public o controversă referitoare la ceea ce ar trebui sau nu să învețe un copil la această materie și dacă e bine sau nu ca ea să rămână opțională

 Un lucru ar trebui spus de la bun început: educația pentru sănătate, inclusiv cea sexuală, începe în familie, de la vârste mici. Părinții care vor să contracareze efectele massmedia asupra deciziilor pe care le iau copiii lor trebuie să îi educe acasă, avertizează medicii și psihologii. Mulți părinți însă nu știu nici ei ce ar trebui să le spună copiilor așa că pasează responsabilitatea în curtea școlii.

1.200.000 de copii urmează opționalul

Din 2005, nevoia unei educații pentru sănătate s-a materializat la nivelul Ministerului Educației într-un opțional care se numește exact așa - Educație pentru sănătate. Potrivit cifrelor oficiale, numărul elevilor care anul trecut școlar au optat pentru studiul acestei materii a fost de aproape 1.200.000, fiind opționalul preferat al școlarilor.

manual-3.jpg

„Curriculum-ul Ministerului Educației este foarte bun, însă nu există o monitorizare a felului în care este predată această materie. Nu știm exact ce se face și ce nu la clasă”, spune Borbala Koo, directorul executiv al Societății pentru Educație Sexuală și Contraceptivă.

„Evenimentul zilei” a lecturat mare parte din manualele disponibile pe piață. Pentru astăzi, vă propunem capitolul legat de sănătatea reproducerii, în condițiile în care reprezentanții organizațiilor de elevi și tineret au cerut cu insistență ministerului ca educația sexuală să devină obligatorie, iar predarea să se facă pe baze științifice.

 

manual-2.jpg

O lectură fie și sumară a manualelor arată că acestea sunt neatractive, respingătoare, ca să nu spunem de-a dreptul scabroase, pline de stereotipuri de gen, cu informații ba foarte sumare și expeditive - până în clasa a IV-a, ba ilustrate oribil la clasa a V-a, ba cu informații aiuritoare.

Prima observație pe această temă ar fi că subiectul sănătății reproducerii rămâne tabu mai ales în manualele pentru clasele primare.

Astfel, toți autorii de manuale consultate de EVZ au ales să ocolească fie și menționarea organelor sexuale, cel puțin în primele două clase primare. Așa se face că acestea nici măcar nu sunt figurate printre cele interne ale omului. Un astfel de exemplu este caietul pentru clasa I, scos de Editura Corint, unde, la pagina 8, elevii învață despre organele lor interne, adică despre creier, inimă, plămâni, ficat, stomac și rinichi.

Cum ajung femeile adulte să nu știe că au vagin

Nici manualele pentru clasele III-IV (9-10 ani) nu stau cu mult mai bine. În manualul scos la Editura Carminis, în 2007, clasele III-IV, la Capitolul 1 – Corpul meu, elevul află aceleași informații despre creier care îl ajută să gândească, să memoreze, să râdă, despre cutia toracică unde se află plămânii și inima, precum și despre abdomen, unde se află alte organe de mare importanță: stomacul, rinichii, intestinul gros, intestinul subțire, pancreasul și glandele care ajută la digestie. La lecția care explică „De unde vin copiii?”, însă, li se spune că aceștia sunt rodul iubirii și că stau în pântecul mamei 9 luni. Subiectul pubertății este expediat, și el discret, într-o lecție ulterioară, extrem de sumară. Autorii manualului pentru clasele IIIIV de la Editura Corint, 2005, iau taurul de coarne. Astfel că la lecția 24 li se vorbește elevilor despre organele genitale masculine, numindu-le și cu explicațiile de rigoare.

Mare parte a psihologilor însă sunt de părere că informații corecte vizavi de corpul lor ar trebui să fie primite de elevi încă din primele clase ale școlii primare unde să li se explice diferențele de gen.

„Sunt mai multe teorii referitoare la necesitatea învățării schemei corporale corecte. Primele noțiuni despre diferențele dintre fetiță și băiețel sau mamă-fiică ar trebui date la 2-3 ani. Este datoria noastră să ne cunoaștem și să ne asumăm diferențele de gen. Acestea ar trebui explicate. Nu am văzut manualele de Educație pentru sănă-tate, dar ar trebui să cuprindă astfel de informații încă de la clasele primare. Însă noi avem femei care nu știu că au vagin și unde anume este situat acesta, ce să mai vorbim de alte lucruri”, spune psihologul Elena Miron, una dintre autoarele „Ghidului educației sexuale pentru părinți care au copii între 3 și 18 ani”.

Riscul neinformării la timp

Potrivit psihologului Keren Rosner, informațiile despre diferențele dintre sexe ar trebui transmise copiilor încă din clasele II-III, cu atât mai mult cu cât există și presiunea Internetului și a televizorului.„Copilul trebuie cumva prevenit pentru momentul în care apare impactul vizual la televizor sau află informații de la un alt copil, astfel încât el să nu fie uimit și să nu interpreteze greșit. Dacă nu i se spune nimic și e lăsat să descopere singur, riscul este să dezvolte un comportament de jenă, de rușine în momentul în care află, fie să dezvolte un comportament de interes excesiv. Învățătoarea este foarte importantă în această ecuație și ea ar trebui să fie foarte deschisă față de acest subiect”, mai spune psihologul. Explicațiile pe care trebuie să le primească elevii de clasa a III-a și a IV-a - care știu deja că au organe genitale, dar nu au informații corecte despre ele, spune psihologul Kessner - „trebuie spuse într-un mod delicat, dar realist, pentru că, altminteri, copilul va face scenarii în capul lui, scenarii care nu sunt conforme cu realitatea. Totodată, dacă e un subiect tabu, el înțelege că acolo e un mister și va deveni și mai curios”.

manual-5.jpg

„Adolescenta însărcinată se simte fără valoare”

Manualul de Educație pentru sănătate, clasele VIIVIII, al Editurii Didactice și pedagogice din 2008, în loc să le dea informațiile necesare despre aparatul reproducător, îi invită pe elevi să le caute în alt manual. Concret să revadă „capitolul Reproducerea din manualul de biologie” (care se studiază în clasa a VII-a, dar mai către final) pentru că, „trebuie să știi care sunt componentele sistemului reproducător feminin și masculin”. Câteva zeci de pagini mai încolo, conținutul manualului devine de-a dreptul bizar. Sarcina, avortul și adopția sunt prezentate ca fiind obstacole peste care nicio fată nu poate să treacă fără a rămâne cu sechele puternice și permanente.

Persuadări care pot crea traume pe viață

La pagina 59, după ce află că, în lume, în fiecare an, peste un milion de adolescente necăsătorite rămân însărcinate, din care jumătate aleg să păstreze copilul și o treime să facă avort, li se spune elevilor că „ sarcina nedorită este provocatoare de durere și nefericire” și că „adolescenta necăsătorită care poartă o sarcină nedorită trebuie să uite de vechile ei visuri și planuri de viitor (...) va trebui să renunțe la noile CD-uri, filme, haine, farduri și alte lucruri care îi făceau numai ei plăcere pentru a avea bani de scutece ”.

Manualele de Educație pentru sănătate sunt pline de stereotipuri de gen

Ca argument suprem al chinurilor care o așteaptă pe adolescenta care va naște este redată o poză cu un bebeluș cu scutecul murdar, însoțită de o explicație care sună în felul următor: „Un sugar murdărește circa 6 scutece pampers în fiecare zi!!!”.

manual-6.jpg

Se insuflă idei contrare legii

Lecția continuă pe același ton: „Avortul sau adopţia, chiar dacă nu au impact imediat asupra tinerei, îi vor modifica viitorul. Va suferi de fiecare dată când îşi va aminti ziua în care a născut sau a făcut avortul, sau de sărbători când va vedea copiii altora lângă mămicile lor. Mai târziu va avea dificultăţi în adaptarea la alte sarcini şi când va deveni iar mămică. Nu se va putea întoarce la ceea ce a fost înainte de a rămâne însărcinată. Pentru a putea depăşi astfel de situaţii, trebuie uitate visurile trecutului şi să pornească mai departe.” Coșmarul continuă și pe pagina următoare: „Adolescentele însărcinate trebuie să învețe să se ierte și să-i ierte pe cei care o (sic!) rănesc. Ele au un puternic sentiment de vină pentru situația în care se află, pentru deciziile ce trebuie luate și care o fac pe ea (sic!) și pe părinți să le fie jenă, rușine. De asemenea, adolescenta însărcinată se simte fără valoare, folosită (chiar dacă tatăl copilului o iubește) nedemnă de respect”.

În manualul Editurii Corint 2006 pentru clasele VII-VIII (pagina 79) după ce se dau informații privitoare la avortul spontan și cel terapeutic se specifică clar că: „Avortul solicitat de femeia gravidă este socotit criminal și ar trebui să dispară din practica unei societăți civilizate”.

Confuzie între tampon și absorbant

Dacă până în clasa a V-a manualele sunt mai degrabă pudice, acum, unele din ele devin de-a dreptul scârboase, dacă e să luăm în calcul ilustrațiile livrate elevilor.

În manualul Educație pentru sănătate clasele V-VI al Editurii Corint 2008, la lecția privind Creșterea și dezvoltarea organismului la pubertate (pagina 11) nu doar că li se servește elevilor doar un alt stereotip de gen: fetele se pricep mai bine la scris compuneri, în timp ce băieții la reparat televizoare, dar ilustrațiile luxează mintea oricărui părinte care deschide cartea.

La următoarea lecție, cea despre Sistemul reproducător, elevelor li se spune, printre altele, despre menstruație, însă nicio vorbă despre cum trebuie manageriată o astfel de situație. Ca să nu mai vorbim de faptul că autorii manualului (în majoritate profesori de biologie) nu fac deosebirea între tampon și absorbant. Singurele informații referitoare la igiena intimă potrivită se rezumă la „spălarea cu apă caldă și săpun” și la „schimbarea lenjeriei”. Recomandarea referitoare la igiena intimă a băieților e la fel de sumară: „spălarea cu apă caldă și săpun” și tot „schimbarea lenjeriei”. Manualele abundă însă în trimiteri la normele de igienă fără a se preciza simplu și clar care sunt acestea.

Manualul de Educație pentru sănătate clasele V-VI, Editura Corint 2008, la pagina 68, Capitolul Sănătatea reproducerii, lecția Despre prietenie, elevul află că „pubertatea este o perioadă de confuzie care permite instalarea cu ușurință a unor comportamente „ciudate” la îndemnul „prietenilor”(...) după care urmează un text care ar trebui să le abată atenția școlarilor de la intenția de a experimenta sexul și care sună în felul următor: „La 11- 14 ani dorești să cunoști realitatea fizică și îndeosebi cea umană (legat și de sex). Nu trebuie însă să uiți că este perioada în care se formează, se întărește și se dezvoltă comportamentul tău în societate. Acesta îți va ghida viitoarea activitate școlară și te va ajuta să poți lua deciziile corecte, necesare desfășurării activității viitoare”.

 

http://www.evz.ro/aberatiile-din-manualele-de-educatie-pentru-sanatate-corpul-uman-este-asexuat-iar-avortul-e-o-crima.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Acum si articolul este idiot, plus madam care se plange ca ''femeile nu stiu ca au vagin si nu stiu unde este situat''. Asta e o idiotentie. Faptul ca folosesc alt termen nu inseamna ca nu stiu ca au. O cretina. Hai ca ma enervez.

 

PS, ce dragut ca folosesc ''scutece Pampers'' in loc de ''scutece'' in manual... :lol:

Edited by Finnian
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

...  madam care se plange ca ''femeile nu stiu ca au vagin si nu stiu unde este situat''. 

 

Poate n-ai calatorit destul in Romania, ai fi surprins ca vin aici multe si habar n-au nici ce inseamna o harta sa arete de unde sint, unu mi-a spus cu cea mai mare seriozitate ca el cu masina avenit in America ... stia ca s-au urcat intr-o chestie ca un autobuz dar numai pe jos fugea ca asa s-a trezit si cand au ajuns.    

Ador poza unde adolescenta e goala in fata oglinzii cu picioarele incrucisate, de rusine desigur, dar tipul nu avea complexe sa se admire!!! ... ca si cea cu organele interne ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu m-am referit la termen; da, unoral le e necunoscut termenul, ii spun altfel pur si simplu (nu am voie sa scriu aici :)), dar cu siguranta stiu ce au si ce n-au, ca doar e corpul lor.

 

Uitandu-ma putin mai atent si pe manuale, si ele sunt scrise in mod destul de superficial, insa tot au mai multa logica decat jurnalistul lui peste prajit.

 

 


 Manualul de Educație pentru sănătate clasele V-VI, Editura Corint 2008, la pagina 68, Capitolul Sănătatea reproducerii, lecția Despre prietenie, elevul află că „pubertatea este o perioadă de confuzie care permite instalarea cu ușurință a unor comportamente „ciudate” la îndemnul „prietenilor”(...) după care urmează un text care ar trebui să le abată atenția școlarilor de la intenția de a experimenta sexul și care sună în felul următor: „La 11- 14 ani dorești să cunoști realitatea fizică și îndeosebi cea umană (legat și de sex). Nu trebuie însă să uiți că este perioada în care se formează, se întărește și se dezvoltă comportamentul tău în societate. Acesta îți va ghida viitoarea activitate școlară și te va ajuta să poți lua deciziile corecte, necesare desfășurării activității viitoare”.

 

 

Cum e asta o aberatie jenanta...? E o realitate. Practic astia spun ca manualul greseste ''incercand sa abata atentia de la experimentare''. Cu alte cuvinte, articolul sustine ca ei ar trebui sa experimenteze intre 11 si 14 ani.

 

Imi vine sa rad. In alte tari se scandalizeaza opinia publica pentru ca in asemenea manuale practic sunt indemnati copiii sa faca sex (si acolo asa si e, am vazut exemple).

La noi se scandalizeaza presa pentru ca manualele ii indeamna sa astepte pana sunt suficient de maturi, sa fie responsabili si sa nu faca avort.

Aveam impesia ca aceste manuale vor copia modelul din vest; vad ca nu e asa si ma bucur. Sunt chiar OK, nu vad nimic de scandalos. Desi repet ca puteau fi scrise mai bine.

Edited by Finnian
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

„La 11- 14 ani dorești să cunoști realitatea fizică și îndeosebi cea umană (legat și de sex)."

Deloc nu este asa!!! N-am idee de ce vor sa bage in cap adolescentilor sa experimenteze sexul cand pe poza nu figureaza organele sexuale???  decat inima, etc., dar am citit in cele scrise la bacalaureat la romana ca inima este cel mai mare organ sexual ... deci se vede clar ghidarea gresita al unori elevi care nu judeca nici un pic si au terminat liceul.  Ma intreb, atunci la ce nivel absorb copiii de 11 - 14 ani stiinta asta sexuala??? ... sint convinsa ca sint doar confuzi si ametiti de lucruri imposibile la care inca nu sint maturizati.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tâmpeniile din manualele de Educație pentru sănătate (II). Secetă mare în cărțile elevilor: apa nu există! FOTO

 
bun-manuale-465x390.jpgO lipsă majoră pe care o au toate manualele de Educație pentru sănătate - clasele mici - este aceea că nicio lecție nu conține informații despre apa de băut
 

„Evenimentul zilei” continuă, astăzi, incursiunea în conținutul manualelor care îi învață pe elevi să fie sănătoși, după care studiază aproape 1.200.000 de școlari

 

 

Informații livrate doar pe jumătate, sloganuri, șabloane, poze care nu se potrivesc cu textul lecției, exerciții confuze pentru elevi, toate acestea sunt conținute în manualele pentru clasele primare ale disciplinei numită Educație pentru sănătate. Redăm mai jos câteva exemple.

Pericolele lipsei de hidratare

O lipsă majoră pe care o au toate manualele de Educație pentru sănătate - clasele mici - este aceea că nicio lecție nu conține informații despre apa de băut, iar în anii următori lecțiile despre nutriție sunt mai puține (programa școlară recomandă să se insiste în clasele primare). Într- o țară în care jumătate din populație trăiește la sate și se alimentează cu apă din fântână și în care intoxicațiile cu nitriți sunt la ordinea zilei, elevilor nu li se spune clar măcar ce înseamnă apă potabilă și de unde ar putea-o lua. Discuția despre apă este atinsă tangențial în multe manuale în lecțiile referitoare la poluarea mediului. Singurul manual în care scrie trei rânduri despre apă este cel al Editurii Corint pentru clasele III-IV, 2005: „Organismul conține multă apă, de aceea consumul de apă este important. Apa o poți lua din alimentele lichide și din apa de băut”.

Ce spune medicul că trebuia să scrie în manuale

„Suntem alcătuiți în proporție de 60% din apă. În lipsa ei, nu putem supraviețui nici măcar o săptămână. În consecință, e esențială pentru sănătatea organismului. O treime este furnizată de alimentație, iar restul trebuie să provină din lichidele ingerate: apă, infuzii, ceai, ciorbe, fresh-uri diluate cu apă”, spune dr. Anamaria Iulian, medic și psiholog, specialist în tratamentul obezității.

Dacă nu consumăm minimum un litru de apă pe zi, mai spune specialistul, atunci organismul nu e hidratat corespunzător și se mențin toxinele care ar trebui eliminate, cum sunt de exemplu ureea și acidul uric (substanțe eliminate prin transpirație). Alături de un comportament alimentar corect nutrițional și kilocaloric, elevii ar trebui să primească și informații despre sport și acele activități care îi ajută să dea jos din numărul de kilograme.

10-15% din elevi, obezi sau supraponderali

Cei mai mulți autori de manuale au ales însă să nu lege subiectul sportului de cel al alimentației, preferând un capitol separat, cel al activității și odihnei. Potrivit statisticilor Ministerului Sănătății, 10- 15% din copiii și adolescenții din România sunt obezi sau supraponderali.

„Subiectul sportului ar merita o discuție separată întrucât multe din școlile românești nu au săli de sport, iar în cele care au nu există dușuri. Plus că orele de sport nu sunt grupate câte două, astfel că până ce se echipează elevul pentru oră, pentru ca apoi să se schimbe din nou, mai rămân 20 de minute de exerciții fizice”, este de părere Mihai Dragoș, președintele Consiliului Tineretului din România.

Imaginile, fără legătură cu textul

manuale.jpg

În manualul pentru clasele I și II, Editura Carminis, 2005, există o lecție intitulată „La cumpărături”.

Ilustrația lecției înfățișează o mamă cu fetița ei, la piață, în fața unei tarabe cu fructe și legume. Textul lecției sună astfel: „De fiecare dată când alege alimentele, mama ei (a Ioanei, fetița care merge cu mama la piață – n.red.) citește termenul de valabilitate al fiecărui produs”. Deduci că mama nu cumpără cu niciun chip prune sau varză cu termene de valabilitate depășite.

Textul continuă și insistă: „Ele (adică mama și fetița ei – n.red.) cumpără numai produsele cu aspect plăcut, aflate în termenul de garanție.”

Trei rânduri mai jos câteva sfaturi pentru copii: „Consumați numai alimente proaspete și igienic preparate” (fără a se preciza dacă acelea congelate sau conservele sunt sau nu periculoase pentru consum, plus că nu li se spune copiilor ce înseamnă preparate igienic).

Texte fără noimă și neterminate

Educație pentru sănătate, clasa a II-a, Editura Aramis, 2011, are trei lecții despre alimente. Cea de-a doua, conține o casetă plină de termeni greu de înțeles– de exemplu, ingrediente sau valoare nutritivă - și care nu sunt explicați nicăieri în timp ce la pagina 34, caseta nici măcar nu se mai termină (foto jos). Ca activitate de portofoliu, elevii sunt invitați să adune informații despre importanța iodului în organism, fără ca lecția de zi să conțină măcar mențiunea despre iod în alimente.

manuale-1.jpg

Educație pentru sănătate, clasa I, Editura Aramis, 2011. La lecția 22 elevii sunt invitați să citească mențiunile de pe etichetele unor produse, doar că una din ele are precizări în limba engleză.

Manualele conțin informații care nu au nicio relevanță pentru elevi, în timp ce altele care le-ar fi utile, lipsesc

Cam greu pentru cineva care abia învață bastonașe și liniuțe.

Deși toate manualele invită la o alimentație echilibrată și la evitarea excesului, niciunul nu definește excesul și nu explică simplu și clar de unde începe să fie prea mult. Și în manualele care îi invită pe elevi săși pună în sendviș un mezel, autorii nu le spun acestora care sunt mezelurile sănătoase. „Jambonul, șunca, pastrama, mușchiul file sunt indicate doar dacă au peste 75% carne și nu sunt injectate cu amidon, alături de pâine integrală și legume proaspete”, explică dr. Anamaria Iulian.

 

http://www.evz.ro/tampeniile-din-manualele-de-educatie-pentru-sanatate-ii-seceta-mare-in-cartile-elevilor-apa-nu-exista.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cred ca un elev de clasa a 5-a ar fi facut o analiza mai competenta. E foarte clar ca problema e politizata si articolul facut la comanda. Imi vine in minte o expresie in engleza, ''clutching at straws''. Baga un titlu pompos si se agata pana si de o greseala de tipar.

 

Nu spun ca manualele respective sunt perfecte, insa in mod clar hotararea de a le desfiinta public a fost luata inainte de a le rasfoi, iar motivele gasite ulterior, indiferent de relevanta lor sau lipsa ei.

 

''Apa nu exista''. Sa stea linistiti ca nu vor uita sa bea apa pentru ca nu e subliniata importanta ei in manual; asa cum nu ar uita sa respire daca nu ar citi in manual despre oxigen.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa cum citesc, eu am invatat din manuale mai bune si mai educative decat cele noi de azi, cine ar fi crezut asta!!!

 

Am inceput scoala in comuna nu in oras dar educatorii ne-au invatat multe despre viata, nu despre sandviciuri sau valori nutritive.

 

Agricultura si stiintele naturale era una din materiile de baza sau din ce traim si cum il producem in acordanta cu zona unde locuim. 

 

Nu se foloseau cuvinte exotice decat in rezolvarea cuvintelor incrucisate, cand ne-au explicat cat este de complexa o limba si in cate feluri se poate intelege, in maghiara in cazul meu.  

 

De baut apa nu era vorba!!!  doar la ora de religie preotul ne explica ca e pacat sa mancam mult si nu arata bine nici pe lista manierelor de masa ca asta ne invatau cum sa mancam civilizat cu furculita si cutitul.

 

Copiii primeau intre mesele principale o bucatica de paine cu untura de porc si ceapa ... verde sau cum era sau ridichi, ca asta aveam mereu si iarna varianta neagra, nu rosii sau ardei ca nu cresteau in zona si nici ciocolata sau tortul, dulciuri de lux.  

 

Nu se celebra ziua de nastere la copiii decat in adolescenta cine-si permitea si in orase si n-am pierdut nimic. 

 

Cumparam ingrediente nu mancare cu data de valabilitate, conservele erau doar ce noi preparam pentru iarna, faceam si pastele fainoase in casa cu mana.  

 

La ora de gospodarie mai tirziu cand deja eram in oras in clasa 7-a ne invata cum se intinde o foaie de taitei, eu stiam de la 4-5 ani.

 

De maioneza n-am auzit, care atunci nu-mi inspira nimic edibil cand am vazut chestia aia frecata cu ulei pentru salata de boeuf, ca sa fim bune gazde cand primim lume in vizita, ca si acele sandviciuri/canapele cu unt pe paine, salam, oua fierte, muraturi care le oferim la o bautura.  

 

Bastonase si liniute ... astea ma enervau in scoala, ca incepeam cu 7 ani impliniti, eu in Januarie si ma plimbau cu astea cateva luni in clasa, cand eu deja citeam si scriam de la 5 ani maghiara ca eram plictisita de copilarie si sora mea le tot repeta literele si restul.

 

Asta ar trebui lasat pentru gradinita la varsta de 4 ani, ca si alfabetul ... zau ca nu exagerez!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Copiii germani invata sexul inca din kindergarten:null, eins, zwei, drei, vier, funf, sechs...


Aha, deci copiii din Africa nu pot avea acces la apa din cauza lipsei educatiei elementare din scoli,.nu ca de fapt, Africa are mari pronleme cu apa potabila.


''Apa nu exista''. Sa stea linistiti ca nu vor uita sa bea apa pentru ca nu e subliniata importanta ei in manual; asa cum nu ar uita sa respire daca nu ar citi in manual despre oxigen.

Hidratarea corpului nu e un reflex involuntar, ce poate fi indeplinit cu succes, atat cat ai un aparat respirator functional. Dar cand nu ti se spune prea des de unde poate fi procurata apa potabila, unde sunt surse, astfel incat s-o poti transporta acasa, in caz ca nu ai apa curenta, s-ar putea sa intampini dificultati Si nu in ultimul rand, apa cu impuritati nu se considera a fi potabila. Deci da, se poate muri de sete intr-o zona arida, daca nu ai informatiile necesare despre apa potabila.


Oricum, cine a desenat acele ilustratii, ii recomand sa ia niste cursuri de arte frumoase/implicit si desen tehnic. Sigur ii vor folosi.

Edited by Olivier Dzidzi
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×