Teorii despre Stonehenge

Detalii

CategoriiStiinta
TaguriConstructii
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari4969

Voteaza & Distribuie

Descriere

Stonehenge a fost subiectul multor teorii cu privire la originea sa, variind de la arheologie la explicatii din mitologie sau paranormale.

Multi istorici au fost influentati in explicatiile lor de povestile populare supranaturale. Unele legende sustin ca Merlin a pus un urias sa construiasca structura de piatra pentru el sau ca le-a transportat printr-o magie de la Muntele Killaraus in Irlanda, in timp ce altii considera ca responsabil e Diavol. Henry de Huntingdon a fost primul care a scris despre Stonehenge in jurul anului 1130, si mai apoi, Geoffrey de Monmouth a fost primul care a facut asocieri fanteziste cu Merlin. Potrivit cartii lui Geoffrey, Historia Regum Britanniae, Merlin, folosindu-se de magie a luat cercul de la locul sau original din Irlanda, din porunca lui Aurelius Ambrosius, pentru a servi ca loc de inmormantare pentru printii Marii Britanii.

In 1655, arhitectul John Webb, scriind in numele fostului sau superior, Inigo Jones, a sustinut ca Stonehenge a fost un templu roman, dedicat lui Caelus, (nume latin dat zeului grec al cerurilor, Uranus), si a fost construit folosind ordinul toscan. Comentatori ulteriori au sustinut ca danezii au fost aceia care l-au ridicat. Intr-adevar, pana la sfarsitul secolului al XIX-lea, asezarea a fost atribuita saxonilor sau altor societati relativ recente.

Primul efort academic de cercetare si de intelegere a monumentului a fost facut in jurul anului 1640 de catre John Aubrey. El a declarat Stonehenge-ul ca munca a druizilor. Acest punct de vedere a fost foarte popularizat de William Stukeley. Aubrey, a contribuit si cu primele desene cu masuratori ale asezarii, care au permis o analiza mai ampla a formei si a semnificatiei. Pornind de la acest lucru, el a putut sa demonstreze rolul astronomic sau calendaristic pe care l-ar fi putut avea asezarea pietrelor. Arhitectul John Wood a fost insa primul care a efectuat o ancheta cu adevarat exacta a Stonehenge-ului in 1740. Cu toate acestea, interpretarea monumentului ca fiind un loc al ritualurilor pagane a fost vehement atacat de Stukeley care nu i-a vazut pe druizii ca paganii, ci ca patriarhi biblici.

Pana la inceputul secolului al XIX-lea, John Lubbock, a atribuit monumentul epocii bronzului, datorita obiectelor de bronz gasite in movilele din apropiere. Desi au existat voci care au incercat sa se puna in calea teoriilor adevarate care incercau sa explice cine a construit asezarea si de ce, se poate face o evaluare a ceea ce se stie ca e acceptat ca fapt si ce s-a dovedit a fi fals.

In primul rand, exista chestiunea radiocarbonului datand de la constructia sitului in sine. Asa cum s-a mentionat deja mai sus, construirea monumentului a inceput in jurul anului 3100 i.Hr. si s-a incheiat in jurul anului 1600 i.Hr.. Acest lucru permite eliminarea catorva dintre teoriile prezentate. Teoria ca druizii sunt responsabili poate fi cea mai populara, cu toate acestea, societatea celtica ce a raspandit preotia druida a luat fiinta abia dupa anul 300 i.Hr. In plus, e putin probabil ca druizii sa fi folosit sit-ul pentru sacrificii, deoarece ei efectuau majoritatea ritualurile in padure sau in munti, zone mai potrivite pentru ritualuri pamantesti, decat un camp deschis. Faptul ca romanii au venit prima data in Insulele Britanice cand Iulius Cezar a condus o expeditie in anul 55 i.Hr., neaga teoriile lui Inigo Jones si ale altora, ca Stonehenge a fost construit ca un templu roman.

Intrebare care domina dezbaterea cu privire la scopurile pentru care a fost folosit Stonehenge-ul poate fi usor divizata in 2 : daca era vorba de un observator religios sau de unul stiintific. Gerald Hawkins a observat ca exista 165 de situri-cheie pe care el le-a declarat puternic corelate cu inaltarea si miscarea soarelui si a lunei. El a crezut ca sit-ul putea fi folosit pentru a anticipa fenomenele astronomice. Acest lucru a starnit convingerea ca sit-ul a fost creat pentru a ajuta la comemorarea solstitiilor, asa cum parea sa indice alinierea soarelui si a lunei.

In sprijinul acestei dovezi, vine faptul ca alinierea sitului este concentrat de-a lungul liniilor lunare intr-un mod care ar putea creste precizia calculelor astronomice prin luarea in considerare a precesiei.. Pe scurt, aceasta asezare ar fi putut fi conceputa pentru a prezice mult mai precis evenimentele care au loc in ceruri, desi nu exista inca o dovada concludenta ca Stonehenge a fost intr-adevar destinat utilizarii in calitate de observator.

O mare parte din sustinerea ideii ca avea un scop religios s-a dezvoltat dintr-un punct de vedere politic. Celtii moderni (ei fiind considerati creatorii sit-ului o vreme indelungata), au inceput sa-l pretinda ca fiind a-l lor. Ei organizeaza acum festivaluri si ceremonii pe tot parcursul anului. Problema cu aceasta teorie a fost subliniata mai sus, cu datarea carbonului care neaga implicarea celtilor in construirea sitului. Cu toate acestea, unele ipoteze au sprijinit aceasta asumare. Este cunoscut faptul ca in cea mai lunga zi a anului, solstitiul de vara, soarele straluceste direct prin centrul structurii. Fapt care, date fiind multe atitudini fata de cultul soarelui, agresive mai ales in antichitate, sugereaza un scop religios . Cu toate acestea, faptul ca atat de multe structuri religioase, cum ar fi templele, au supravietuit din antichitate, in timp ce alte constructii nu, da o greutate mai mare punctelor de vedere care sustin interpretarea religioasa a Stonehenge-ului.