Suplimentele nutritive in culturism - o scurta introducere

Detalii

CategoriiSport
TaguriFitness, suplimente nutritive
Ultima actualizareJoi 16 februarie 2017
Vizualizari1145

Voteaza & Distribuie

Descriere

Oricine pune piciorul in sala afla de suplimentele nutritive, iar uneori acest lucru se intampla chiar mai devreme. Ce sunt ele, sunt necesare, la ce sunt bune, iata cateva intrebari la care iE?i propune sa raspunda pe scurt acest articol.



Istoric

Primele suplimente nutritive au fost folosite inca de cand a aparut noE?iunea de sport. Evident, ele nu erau pudrele E?i pastilele din ziua de astazi, ci mai degraba alimente obiE?nuite folosite insa pentru imbunataE?irea performaE?elor sportive. Astfel, atleE?ii din antichitate au descoperit beneficiile smochinelor ca sursa de carbohidraE?i. Un alt „superaliment" la acea vreme a fost branza – bogata in proteine, dar mult mai ieftina E?i accesibila decat carnea.



Tipuri

PiaE?a abunda in momentul de faE?a in suplimente nutritive. Sunt multe produse de marketing, insa exista anumite suplimente foarte utile unui culturist.


  • Pudrele proteice – sunt printre cele mai importante suplimente. Suplimentele proteice pot avea proteine extrase din lapte, zer, oua E?i soia. In funE?ie de produsele din care au fost extrase acestea au proprietaE?i diferite E?i in consecinE?a au destinaE?ii diferite. De asemenea, pudrele proteice se impart in izolate proteice E?i concentrate proteice, in funcE?ie de cantitatea de proteine pe care o conE?in, mai mare in cazul izolatelor - se poate ajunge pana la 90% proteine - sau mai mica in cel al concentratelor proteice.

  • Aminoacizii – sunt cel puE?in la fel de utili ca proteinele; de fapt, sunt proteine descompuse E?i de aceea sunt asimilaE?i de organism foarte repede. Aceasta proprietate ii face foarte utili in momentele cand organismul are nevoie rapid de proteine

  • Creatina – este o substanE?a care se intalneE?te cu precadere in carnea roE?ie. A fost o lunga vreme controversata, dar studiile E?tiinE?ifice, dublate de perioada lunga de utilizare au demonstrat ca este o substanE?a sigura, daca este administrata conform prescripE?iilor. Creatina este un supliment care imbunataE?eE?te forE?a musculara, ceea ce are un efect benefic asupra creE?terii masei musculare.

  • Vitaminele E?i mineralele – acele mici elemente care sunt necesare E?i celor care nu fac sport, fara sa mai vorbim de atleE?i. Suplimentele cu vitamine E?i minerale ajuta la completarea pierderilor masive care apar in urma unui antrenament intens.

Beneficii

Fara doar E?i poate, suplimentele nutritive au un rol insemnat in alimentaE?ia unui sportiv, mai ales daca este vorba de culturism. Efortul intens solicita foarte mult corpul, pana in punctul in care alimentaE?ia obiE?nuita nu mai poate asigura necesarul optim de substanE?e nutritive. De pilda, necesarul proteic al unui culturism poate ajunga pana la 3 g de proteine pe kilogram corp. In acest caz, pudrele proteice devin indispensabile.

Concluzie

AE?adar, suplimentele nutritive sunt foarte importante pentru un sportiv. In funcE?ie de tipul de efort E?i de disciplina sportiva se impun anumite tipuri de suplimente. In culturism, indeosebi, pudrele proteice, aminoacizii E?i creatina contribuie semnificativ la imbunataE?irea performanE?elor sportive, care se traduc in creE?terea forE?ei E?i masei musculare.

Surse:

Suplimente nutritive - scurt ghid al suplimentelor in culturism