James Mark Baldwin - studiu de autor

Detalii

CategoriiEducatie
TaguriReferate
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari8913

Voteaza & Distribuie

Descriere

Repere biografice James Mark Baldwin s-a nascut in Carolina de Sud, Columbia, pe 12 ianuarie 1861. Parintii sai, Cyrus Hull Baldwin si Lydia Eunice Ford Baldwin erau originari din Connecticut. Tatal sau a fost un mare om de afaceri si pentru un timp a fost oficial federal. Mark Baldwin a frecventat mai multe scoli elementare private din Columbia. Dupa terminarea scolii, el a lucrat intr-un magazin timp de doi ani, dupa care, in 1878, a plecat la o institutie preparatoare din Salem, New Jersey, care era condusa de catre un unchi din partea mamei. Intre 1881-1884, Baldwin a urmat programul de studii academice al Universitatii din Princeton, unde s-a dovedit a fi un excelent student preocupat in principal de filosofie si limbi. Munca de cercetare a lui Baldwin a inceput o data cu nasterea primei sale fiice Helen, in 1889, cealalta fiica a sa nascandu-se mai tarziu, in 1891. Mark Baldwin a fost unul dintre cei mai de seama psihologi americani, din punct de vedere profesional dar si intelectual. El a fondat laboratoare experimentale la Universitatile din Toronto si Priceton, a pus in functiune doua jurnale: The Psychological Review si The Psychological Bulletin, si a fost presedintele Asociatiei Americane de Psihologie. De-a lungul carierei sale el a publicat 22 de carti si aproximativ 150 de articole. Lucrarea Social and Ethical Interpretations of Mental Development a fost premiata cu medalia de aur de catre Academia Daneza de Stiinte. Mental Development in the Child and the Race este una din cele mai importante si cu siguranta cea mai faimoasa lucrare a lui Baldwin. Cele mai semnificative lucrari si articole ale lui Baldwin sunt urmatoarele: -"Mental Development in the Child and the Race: Methods and Processes (1895). -"Social and Ethical Interpretations of Mental Development: A Study in Social Psychology" (1899). -"Dictionary of philosophy and psychology" (1901-1905). -"Darwin and the Humanities" (1909). -"Darwinism and the Moral Science" (1910). -"The Individual and Society or Psychology and Sociology" (1911). -"Imitation: A Chapter in the Natural History of Consciousness", Mind (1894). -"A New Factor in Evolution", The American Naturalist (1896). -"Consciousness and Evolution", The American Naturalist (1896). -"Consciousness and Evolution", Psychological Review (1896). -"Instinct", Science (1896). -"Heredity and Instinct (I)", Science (1896). -"Heredity and Instinct (II)", Science (1896). -"Physical and Social Heredity", American Naturalist (1896). -"A Note on Dr. Herbert Nichols' Paper", American Naturalist (1896). -"The Genesis of the Ethical Self", Philosophical Review, (1897). -"Social Interpretations", Psychological Review, (1898). -"Social Interpretations", Philosophical Review (1898). Apropierea lui Baldwin de biosocial s-a concretizat intr-o crestere a complexitatii continutului operei sale. El a abordat subiecte la fel de variate ca si natura dezvoltarii si mecanismele evolutionare: relatia dintre motiv si realitate, geneza logicii, valoarea experientei estetice si natura si dezvoltarea in deprinderile copiilor, imitatia, inventia creativa, altruismul, egoismul, moralitatea, sugestibilitatea sociala, etc. El mai foloseste in unele cazuri si concepte cum ar fi: multiplicitatea selfului, selful ideal, asimilarea, acomodarea, logica genetica, epistemologia genetica, ereditatea sociala. Multe din ideile sale vor deveni fundamentale pentru dezvoltarea psihologiei contemporane.

Mental Development in the Child and the Race In lunga istorie a gandirii umane, opiniile despre copil si copilarie erau bazate pe credinte religioase, mituri culturale si speculatii filosofice, dar foarte rar pe observarea sistematica. Spre sfarsitul secolului IX, descoperirile stiintifice si schimbarile sociale au sustinut aparitia unui nou domeniu stiintific de studiu al copilului. Atat barbatii cat si femeile cu pregatire stiintifica si-au exprimat interesul profesional asupra copiilor si cresterii lor. Intrebarile de studiu au inceput sa fie mai exacte, metodele mai sistematice, si, sub influenta evolutionismului lui Darwin au inceput sa apara primele teorii asupra dezvoltarii psihologice. Baldwin se numara printre cei care au condus aceasta miscare iar lucrarea sa - Mental Development in the Child and the Race este considerata ca fiind cea mai importanta. Dupa cum am mai spus, munca de cercetare a lui Baldwin isi are inceputul dupa nasterea primei sale fiice, in 1889. Intrigat de comportamentul copilului, Baldwin a facut o serie de experimente pentru a examina evolutia in apucarea anumitor obiecte de catre copil. Stimulii - obiecte si culori - au fost pusi in fata copilului in pozitii precis determinate. Distanta si directia stimulilor fata de corpul copilului au variat sistematic si la mijlocul fiecarei serii de experimente pozitia copilului la masa era inversata. Cu toate ca rezultatele lui Baldwin (distanta de prindere optima: 9-10 inch, o preponderenta de intindere a copilului spre obiect cu ambele maini, preferinta pentru mana dreapta si pentru obiecte viu colorate) au fost interesante si importante, punctul forte al lucrarii a fost obiectivismul si efectul acestuia asupra sa. Baldwin si-a continuat munca si a inceput sa realizeze potentiala importanta a perspectivei dezvoltarii pentru psihologie. In 1893 a organizat un seminar de absolvire la Princeton cu tema: "Dezvoltarea mentala la copil", urmand sa citeasca literatura de evolutie biologica. Rezultatul eforturilor sale s-a concretizat in prima contributie teoretica majora la psihologia dezvoltarii: Mental Development in the Child and the Race. Baldwin considera de asemenea ca exista o analogie intre dezvoltarea individului si cea a speciei: "Gasim tot mai multe stadii de dezvoltare a functiilor intr-o serie corespunzatoare cu stadiile cresterii nervoase la animale si atunci gasim aceasta crestere si in dezvoltarea mentala a copilului". Insa, acest paralelism nu este strict: etapele necesare in dezvoltarea stramosilor intr-o serie filogenetica erau des omise la descendenti. Aceasta a sugerat posibilitatea conform careia adaptarea isi poate gasi drumul in procesul evolutiv al speciei. Baldwin considera ca efectul obiceiului, fiind el insusi un fenomen de dezvoltare, nu va fi mostenit sau selectat. Autorul avanseaza teoria cresterii intelectuale a individului (teoria adaptarii). Pornind de la premisa conform careia copilul in mod natural se refera la obiecte actionand asupra lor, atunci toate aceste actiuni sunt caracterizate de doua principii: 1.Obiceiul - memoria copilului in legatura cu ceea ce merita repetat; 2.Acomodarea - abilitatea copilului de a-si adapta activitatile in functie de circumstante. Copiii sunt inzestrati biologic cu abilitatea de a actiona repetitiv asupra mediului si de a varia activitatea lor in anumite circumstante. Deoarece mediul in mod natural limiteaza actiunea copiilor, anumite variatii conduc la unele rezultate mai bune decat altele. Actiunile care produc rezultate mai bune sunt mai probabil de reprodus si pot sa conduca la variatii aditionale care sunt chiar mai reusite. Adaptarea are loc printr-un proces treptat, circular, in care actiunile sunt repetate cu variatii si selectii ale mediului. Reactia circulara constituie un mecanism functional invariabil, prin care mintea dezvolta intelegerea adecvata a realitatii. Privind problema relatiei dintre dezvoltarea individului si cea a speciei, Baldwin spune ca "nici o teorie de dezvoltare nu este completa...daca nu ia in considerare transmiterea intr-un fel sau altul a invataturilor generatiei anterioare." Baldwin a formulat principiul "selectiei organice" a carui idee de baza a fost: "comportamentele adaptative dobandite prin experienta cresc rata de supravietuire a organismelor nascute cu variatii ereditare care favorizeaza aceste achizitii" Mental Development in the Child and the Race a aparut in nenumarate editii, fiind o piatra de temelie pentru generatiile anterioare, si oferind o abordare reflexiva a metodelor de studiu si a teoriilor de adaptare si aculturatie.

Social and Ethical Interpretations of Mental Development Aceasta lucrare este foarte ampla datorita observatiilor si reflectiilor pe care le include, dar si datorita vastului domeniu in care este incadrata. Baldwin si-a expus cele doua puncte de vedere: 1.Primul examineaza individul din perspectiva proceselor psihice si determina gradul in care acest proces este social in geneza si functie. Punctul principal este calitatea procesului psihic, urmarindu-se dezvoltarea psihologica a individului uman in stadiile lui de crestere pentru a lumina natura lui sociala si pentru organizarea sociala din care face parte. 2.Al doilea punct de vedere examineaza nu procesul ci continutul experientei individuale; individul se va stradui sa descopere ce element are in comun cu alti indivizi si ce factori par sa-i fie caracteristici. Acest enunt pare mai degraba social decat psihologic, punand accentul pe tipul particular de organizare sociala sau institutie care este in discutie. Baldwin spune ca aceasta lucrare are are la baza doua intrebari principale: "Care sunt principiile pe care individul le arata in viata lui psihica?" si "Ce principii aditionale ofera societatea?". Aceasta pare sa fie ceea ce gandeste autorul cand vorbeste despre dezvoltarea psihologica a individului examinata pentru sublinierea elementelor sociale si a schimbarilor naturii sale. Din punct de vedere al continutului privit ca o creatie finala, ar trebui sa spunem ca natura sociala a individului a incetat in momentul cand elementele din experienta lui nu mai sunt identice cu cele ale celorlalti cetateni. Elementele comune vor defini socialitatea lui, iar elementele diferite - individualitatea. Din punct de vedere al procesului, toate acestea sunt o problema de indiferenta relativa. Privind din perspectiva continutului se poate ridica o intrebare: "Care este importanta constiintei personalitatii si cum simtul personalitatii se diferentiaza pe de o parte in constiinta de sine si pe de alta parte in constiinta celorlalti?" Baldwin considera imitatia adevaratul tip de functie sociala, gandirea despre self depinzand de o imitatie in doua etape: - Intelege copia sociala prin imitare; - Confirma interpretarea printr-un alt act imitativ prin care citeste propriile ganduri in persoana celuilalt. Sanctiunile sociale si institutiile sunt prelungiri ale gandurilor individuale, in timp ce acestea sunt primite de la societate. Nu poate fi absolut adevarat faptul ca societatea da reguli si sanctiuni adecvate pentru viata privata, deoarece doar partea generalizata a vietii umane este intruchipata in institutii. Individul trebuie sa aiba regulile lui proprii de comportament pentru situatiile proprii cunostintelor si actiunilor lui. Ce poate fi spus in legatura cu cresterea etica: un gand care nu este la inceput etic, poate deveni etic atunci cand este acceptat de mai multa lume. Ultimul si cel mai semnificativ conflict intre individ si societate este atunci cand individul opune propria sa judecata etica, judecatii etice a alterilor. Intreaga opera a lui Mark Baldwin are o importanta deosebita atat pentru psihologie cat si pentru sociologie, care in conceptia sa se identifica cu psihologia sociala. Bibliografie - Baldwin, James Mark (1895). Mental Development in the Child and the Race: Methods and Processes, New York: Macmillan & Co. - Baldwin, James Mark (1899). Social and Ethical Interpretations of Mental Development: A Study in Social Psychology, New York: Macmillan & Co. - Buzarnescu, Stefan (1995). Istoria doctrinelor sociologice, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica. - http://www.thoemmes.com/american/baldwin_intro.htm - http://spartan.ac.brocku.ca/~lward/baldwin/