Cum sa ne mentinem in forma cand sarbatorim

Cum sa ne mentinem in forma cand sarbatorim

Detalii

CategoriiSanatate
TaguriFitness
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari2031

Voteaza & Distribuie

Descriere

dieta_la_sarbatoriPentru toata lumea sarbatorile sunt un prilej deosebit pentru a petrece clipe unice alaturi de cei dragi. Avem parte de cadouri, urari, surprize, si, nu in ultimul rand, de rasfaturi culinare care mai de care mai felurite. Insa toate aceste delicii se rasfrang neplacut asupra corpului nostru. Ne alegem cu nedorite kilograme in plus, senzatii de balonare sau indigestii care survin tocmai cand ne e lumea mai draga.


Vestea buna e ca putem preveni aceste probleme daca acordam atentie catorva aspecte. Asta nu inseamna ca nu ne vom putea bucura de momente deosebite si in acelasi timp sa ne pastram un trup frumos si sanatos chiar si in zilele de sarbatori in care e atat de mare tentatia de a manca din toate si in cantitati mai mari decat in mod normal.


Autoarea celei mai populare carti a anului 2008, "Traiesc, deci ma abtin", Dr. Mihaela Bilic, ne pune la dispozitie cateva sfaturi pentru o alimentatie sanatoasa si echilibrata in zile de sarbatoare:



1) Mancarurile clasice ce nu lipsesc de pe masa pe durata sarbatorilor, precum sarmalute, friptura de porc, piftie, ciorba de perisoare sau cozonacul, trebuie consumate in cantitati moderate. Aceasta regula se aplica mai ales daca inainte s-a tinut post o perioada mai indelungata. Normal este sa trecem treptat de la alimentele de post la cele bogate in proteine, lipide si glucide.



2) Nu este indicat sa consumam la o singura masa foarte multe alimente si nici sa combinam prea multe feluri de mancare. In caz contrar, suntem expusi riscului aparietiei gastritei, enterocolitei sau disfunctiilor biliare.



3) Atunci cand gatim carnea, e necesar sa indepartam toate grasimile. De exemplu, carnea impanata are multa grasime saturata care se depune cu foarte mare usurinta. Astfel creste numarul de lipide din sange, trigliceride si colesterol, care trebuie evitate mai ales de persoanele afectate de boli cardiovasculare.



dieta_la_sarbatori4) Clasica friptura de porc poate fi substituita cu succes de cea de curcan. Aceasta are mai putine calorii, si, mai mult decat atat, datorita continutului ridicat de triptofan, precursor al serotoninei, ne binedispune si ne miscoreaza pofta de mancare.



5) Se recomanda asocierea carnii cu diverse legume pentru a creste cantitatea de glucide si fibre. Acestea contribuie la o mai usoara absorbtie a grasimilor si faciliteaza si tranzitul intestinal. In plus, e necesar sa consumam alimente ce accelereaza procesul de aciditate gastrica, precum suc de fructe sau otet, deoarece mediul acid favorizeaza digerarea proteinelor.



6) O atentie sporita trebuie acordata mezelurilor si afumaturilor care contin foarte multa sare, mai ales in cazul persoanelor afectate de hipertensiune arteriala.



7) Cand preparati sarmale sau perisoare nu folositi carne deja tocata din supermarket, ci pregatiti cu mainile voastre un amestec din pulpa de porc sau de vita foarte slaba.



8) Glucide precum zaharul sau alcoolul, ce poate degenera in alcoorexie, contin foarte multe calorii si nici un nutrient.


O buna functionare a organismului nostru nu depinde de nici macar un gram de zahar rafinat. Prajiturile, nelipsite in zilele de sarbatoare, contin, pe langa zahar, foarte multe grasimi (unt sau margarina), lapte, cacao, faina, ceea ce le face produse complexe cu aport caloric foarte ridicat. Din acest motiv se recomanda consumarea lor in cantitati cat mai mici, doar incat sa va potoliti pofta.


O buna alegere ar fi sa optati pentru fructe in detrimentul dulciurilor, deoarece au un continut glicemic moderat. Zaharul din fructe, fructoza, va fi diluat in cantitati mari de apa si fibre, amestecat cu vitamine si minerale, asttfel incat va trece in sange mult mai lent.


Fibrele solubile au impact asupra nivelului glicemiei si colesterolului din sange, in timp ce fibrele insolubile maresc volumul bolului alimentar si faciliteaza trecerea spre intestinul gros.



9) E imposibil sa nu pomenim de apa. Aceasta trebuie bauta pe intreaga durata a mesei, in cantitati mici si dese, spre a mentine sistemul digestiv activ si pentru a evita deshidratarea, afectiune care incetineste ritmul metabolic.



Iata ca exista solutii pentru a evita kilogramele in plus, fie ca e vorba de o sarbatoare crestina, de o zi onomastica, de zile de vacanta sau evenimente importante precum nunti sau botezuri. Astfel nu va mai fi nevoie sa apelam ulterior la diete drastice care duc la dezechilibrarea organismului.