Ce poti face cu puterea mintii?

Detalii

CategoriiStiinta
Taguri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari5544

Voteaza & Distribuie

Descriere



puterea mintii


puterea mintii



Cu puterea mintii – care poate fi „citita" acum prin folosirea unui echipament relativ ieftin – un cavaler Jedi, precum Yoda, poate muta obiecte in aer, ba chiar scoate si o nava spatiala din smarcurile unei planete neprimitoare, cum s-a putut vedea in Star Wars: The Empire Strikes Back.



Dar nu trebuie sa fii un cavaler Jedi ca sa reusesti sa muti obiecte cu puterea mintii. Evident, nu ceva atat de masiv ca o nava, este posibila controlarea, de la distanta, a unei masinute cu motor electric, a unui scaun pe roti sau chiar a unui exoschelet metalic.



„Primul lucru pe care trebuie sa-l faci, este sa-ti limpezesti gandurile… de fapt, sa nu te gandesti la nimic",



afirma Ed Jellard, unul dintre tinerii cercetatori geniali de la laboratorul de Tehnologii Emergente al IBM, in Winchester, Anglia. O casca, dotata cu electrozi specializati, este capabila sa detecteze semnale cerebrale specifice. Astfel, purtatorul ei, asezat inaintea unui monitor pe care evolueaza o figura geometrica in 3D, se poate gandi s-o deplaseze dintr-un punct inaltul si acest lucru se si intampla, dupa o scurta perioada de acomodare cu echipamentul.


Doar cu puterea gandului, purtatorul castii cu electrozii dermici reuseste sa faca sa miste figura geometrica. Acest act poate fi exersat si pe obiecte care vor putea reactiona la anumite tipare cerebrale, la gandurile specifice ale observatorului. Deocamdata, sistemul de casca si electrozi este fabricat de compania australiana Emotiv, pentru industria jocurilor video, interesata sa ajunga sa-i puna pe gameri sa interactioneze mult mai eficient cu jocurile pe computer sau consola.


Folosind un software special, cercetatorii de la IBM au conectat o astfel de casca Emotiv la un model de automobil, un comutator pentru lumina si un televizor. Toate pot fi actionate de la distanta, numai pe baza unei comenzi rezultate dintr-un semnal cerebral specific. Este un inceput.


Controlul acestor semnale cerebrale este asigurat din doua surse: encefalografia (EEG), care masoara activitatile cerebrale, si citirea impulsurilor nervoase in timp ce se deplaseaza spre muschi. Noile tehnici de prelucrare a acestor informatii au aplicatii destul de vaste, in afara industriei jocurilor video. Echipa IBM de la Winchester foloseste, deja, sistemul pentru a-l ajuta pe un pacient cu sindromul „locked-in" (cu gandirea intacta, insa aflat in imposibilitatea de a-si misca corpul, fiind prizonier in propriul sau trup). Acesta a ramas captiv in propriul corp in urma unui atac cerebral.



„Am conectat casca Emotiv la un sistem IBM si astfel, atunci cand misca figura geometrica pe ecran (un cub), aceasta se comporta ca un mouse, cand faci clic, asa ca bolnavul a putut folosi un computer pentru a comunica si efectua anumite comenzi",



explica cercetatorul Kevin Brown de la IBM. Multe dintre tehnologiile puse la punct pentru a exercita control doar prin folosirea mintii sunt proiectate sa restabileasca abilitatile fizice ale celor care le-au pierdut in urma unor accidente sau boli.


La Ecole Polytechnique Federale de Lausanne, Elvetia, cercetatorii au aplicat o tehnologie care formeaza o interfata intre creier si computer, ajutand, astfel, la controlul unor scaune pe roti, de catre bolnavi care nu ar putea face asta, sau la teleprezenta unor roboti. Un pacient cu dizabilitati, care nu se poate deplasa, actioneaza un astfel de robot si participa, prin „delegat", la viata sociala a familiei.



„Casca detecteaza intentia miscarii fizice si o traduce in actiune",



explica unul dintre cercetatorii elvetieni. Compania japoneza Cyberdyne, a pus la punct un costum robotizat numit Hal (ca un omagiu in amintirea celebrului HAL 9000) care permite deplasarea in orice punct a invalizilor. Cyberdyne foloseste senzori minusculi, aplicati pe membre, pentru a detecta intentia de miscare, chiar daca actul fizic ar fi imposibil.


Astfel, devine accesibila si folosirea unui vehicul inteligent, care foloseste undele cerebrale ale soferului pentru a se deplasa. Anticipand intentiile acestuia, automobilul va executa manevra fara a fi necesar nici un gest. Totul cu puterea mintii