Care sunt cauzele abandonului școlar în Județul Dâmbovița?

Detalii

CategoriiEducatie
TaguriDambovita, educatie, scoala
Ultima actualizareMiercuri 12 ianuarie 2022
Vizualizari494

Voteaza & Distribuie

Descriere

Cu toate că avansăm în era tehnologiei și este mai ușor decât oricând să ai acces la informații și să studiezi, din ce în ce mai mulți copii și tineri din România abandonează școala. Potrivit datelor din Monitorul Social, un sfert din elevii care provin din mediul rural renunță la studiile primare obligatorii, iar acest lucru este îngrijorător.

La nivel național, regiunea sud-Muntenia înregistrează un număr uriaș de elevi care abandonează studiile, județul Dâmbovița confruntându-se cu o rată a abandonului în continuă creștere. Această realitate este deja în atenția autorităților de învățământ și a instituțiilor, care au început să demareze mai multe proiecte pentru a încuraja elevii din mediul rural să-și finalizeze studiile.

Printre acestea, se află și Institutul Pentru Politici Sociale care, în colaborare cu Inspectoratul Județean Dâmbovița, a lansat de curând inițiativa ,,Viitorul începe azi”. Principalul obiectiv al acestui proiect social este înscrierea tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani în programul “A doua șansă”.

Astfel, tinerii care nu au un loc de muncă, au acum oportunitatea de a finaliza studiile primare și gimnaziale, fiind puternic susținuți și îndrumați în acest sens. Totodată, acești tineri vor avea parte de instruire specializată în vederea obținerii unei calificări profesionale.

Prin urmare, tinerii NEETs vor putea să obțină o diplomă de studiu, calificare profesională într-un domeniu și un loc de muncă. Prin acest proiect social, reprezentanții instituțiilor implicate își propun să reducă rata de șomaj, dar și rata abandonului școlar din județul Dâmbovița.

Principalele cauze ale abandonului școlar din județul Dâmbovița


Abandonul școlar reprezintă principala cauza a fenomenului NEETs care vizează tinerii ce nu sunt încadrați profesional și nu urmează niciun program educațional sau de formare. Marea majoritate a șomerilor din Dâmbovița este reprezentată de tineri care nu și-au finalizat studiile.

Pentru că au abandonat școala înainte de absolvire și de obținerea unei diplome, acești tineri nu reușesc să se angajeze. Având în vedere această problemă majoră, instituțiile dâmbovițene intenționează să ia cât mai multe măsuri de prevenție a abandonului școlar și să găsească soluții eficiente îndreptate spre cauzele reale ale problemei.

Iată care sunt principalele cauze ale abandonului școlar din județul Dâmbovița:

  • Venituri familiale la limita subzistenței - copiii nu au suficiente fonduri pentru rechizite, vestimentație și transport.
  • Educația precară a părinților - deoarece nivelul de educație al părinților este limitat, copiii nu au parte de formare educațională, sprijin și consiliere pentru a înțelege importanța studiilor.
  • Lipsa condițiilor de studiu - având în vedere situația actuală, elevii sunt nevoiți să învețe online deși mulți dintre aceștia nu dispun de dispozitivele necesare, de conexiune la internet sau energie electrică.
  • Șomajul unuia dintre părinți - din cauza venitului minim, copiii sunt nevoiți să muncească pentru a-și ajuta familia. Fie că lucrează ca zilieri sau au grijă de frați, aceștia nu mai au timp pentru a se ocupa de studiu.
  • Lipsa unuia sau a ambilor părinți - mulți copii care ajung să abandoneze școala provin din familii vulnerabile. Lipsa unuia sau a ambilor părinți le afectează dezvoltarea educațională.

Toți acești factori amplifică nivelul de excluziune socială. Copiii aflați în astfel de situații se simt inferiori din punct de vedere social, nefiind capabili să se integreze în colectivul școlar.

Presiunile familiale, lipsa îndrumării și excluziunea educațională îi determină astfel pe elevi să nu mai meargă la școală. Cu toate că există tineri care doresc să își continue studiile, lipsa de informare îi face să se resemneze la gândul că și-au pierdut șansa la educație atunci când au renunțat la școală.

Însă, din fericire pentru aceștia, există proiecte sociale care îi pot ajuta să revină în sistemul de educație. De-a lungul timpului, tinerii care au ales să își continue studiile au înregistrat progrese semnificative în cadrul proiectelor de tipul “A două șansă”. Mulți dintre aceștia ocupă astăzi un loc de muncă stabil și au o viață normală.

Soluțiile IPS pentru tinerii care au abandonat școala

Fundamentele educației au la bază familia, apoi sistemul de învățământ, pentru că părinții sunt cei care influențează cel mai adesea parcursul școlar al copiilor. Aceștia sunt responsabili cu educarea, îndrumarea și susținerea copilului pe parcursul anilor de studiu. Însă, ce se întâmplă când această formare lipsește?

Există cazuri în care copiii primesc sprijin din partea cadrelor didactice, dar sunt constrânși de împrejurări să renunțe la școală prematur. Principalele cauze ale abandonului școlar sunt triste și puternice și îi împiedică pe elevi să-și continue studiile, așa că numărul copiilor din județul Dâmbovița care abandonează școala este în continuă creștere.

Efectele abandonului sunt și mai vizibile întrucât tinerii ajung la vârsta maturității fără a avea un loc de muncă stabil sau oportunități de angajare. Din păcate, soluțiile sunt limitate pentru acești tineri. În acest context, Institutul Pentru Politici Sociale a demarat împreună cu Inspectoratul Județean Dâmbovița un proiect ce are ca scop ajutorarea acestor tineri cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani care nu și-au finalizat studiile. Prin acest demers, proiectul își dorește, de asemenea, să ridice gradul de conștientizare asupra abandonului școlar din județul Dâmbovița.

Proiectul se numește “Viitorul începe azi” și își propune să amelioreze fenomenul NEETs, să reintroducă în sistemul educațional tinerii șomeri cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani care nu au finalizat studiile. Reprezentanții proiectului intenționează să atragă cât mai mulți tineri NEETs în cadrul programului “A doua șansă” din cadrul proiectului.

Înscrierea în proiect le va oferi acestora oportunitatea de a finaliza studiile primare și/sau gimnaziale, de a obține o calificare profesională și de a găsi un loc de muncă. De asemenea, în proiect sunt vizați și tinerii care nu au fost vreodată înscriși în sistemul educațional. Cu toții vor avea parte de formare, consiliere și îndrumare, în vederea unui viitor mai bun.

Parteneriatul “Viitorul începe azi” are ca țel reintegrarea tinerilor fără loc de muncă în sistemul educațional și pe piața muncii. Pașii ce urmează să fie puși în aplicare sunt: identificarea tinerilor care au abandonat școala, înscrierea lor în proiect și menținerea acestora în sistemul de învățământ.

Proiectul va contribui la scăderea ratei de abandon școlar în județul Dâmbovița, scăderea ratei de șomaj și creșterea numărul tinerilor reintegrați în sistemul de învățământ ce reușesc să-și finalizeze studiile și să obțină o calificare profesională care le poate deschide cu siguranță ușile spre un viitor mai bun.

Mai multe detalii se pot regăsi accesând pagina dedicată proiectului: https://politicisociale.ro/viitorul-incepe-azi/

De asemenea, se poate apela numărul +40 756 075 222.

„Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman POCU/736/6/1/Creșterea numărului de tineri NEETs șomeri cu vârsta între 16 - 29 ani”.