Care este relația dintre tipurile somatice și creșterea masei musculare?

Care este relația dintre tipurile somatice și creșterea masei musculare?

Detalii

CategoriiSport
Taguriculturism, Fitness
Ultima actualizareMiercuri 17 iunie 2020
Vizualizari113

Voteaza & Distribuie

Descriere

Îți dorești să-ți crești masa musculară sau să slăbești, însă rezultatele întârzie să apară, chiar dacă ai început, de ceva vreme, exercițiile fizice? Te-ai gândit că progresul mult așteptat poate avea legătură cu tipul corpului tău? Pentru un atrenament cât mai eficient trebuie să îți cunoști foarte bine trupul și să știi ce lucruri ți se potrivesc în funcție de genele tale.

Ce reprezintă tipurile somatice?

Dacă ai auzit deseori acești termeni, acum a venit momentul să afli ce înseamnă tipuri somatice. Știm că fiecare individ este unic și are propria personalitate, astfel că, întâlnim în societate oameni impulsivi, introvertiți, calmi sau excentrici. Pe aceleași considerente, psihologul american William Herbert Sheldon a împărțit oamenii în mai multe categorii, numite tipuri somatice, ținând cont de anumite criterii fizice: masa musculară, țesutul adipos, înălțimea, metabolismul sau grosimea oaselor. În acest sens, Sheldon a definit trei tipuri somatice: ectomorf, endomorf și mezomorf.

Tipul somatic ectomorf


Acest tip de corp are un număr scăzut de kilograme și membrele mai lungi. Metabolismul rapid al unei astfel de persoane poate transforma, foarte repede, zaharurile în energie, însă, întâmpină probleme în a câștiga masă musculară. Tipul somatic ectomorf are o siluetă zveltă, înaltă, fără forme proeminente, cu glezne și încheieturi ale mâinilor subțiri. În ciuda menținerii greutății sale corporale, odată cu înaintarea în vârstă, ectomorful se poate confrunta cu creșterea colesterolului, iar sportul devine necesar pentru un organism sănătos.

Tipul somatic endomorf


În categoria endomorf se găsesc persoanele cu membre mai scurte, șolduri late și piept voluminos. Mai exact, forma corpului este ceva mai rubensiană, endomorful fiind definit de straturi mai mari de grăsime și mușchi. Acest tip somatic se îngrașă foarte ușor și are marele dezavantaj că are arderi greoaie. Grăsimea se depune rapid, în special în zona abdomenului, la bărbați, și a coapselor, la femei.

Tipul somatic mezomorf

Simetric, bine proporționat, cu umeri largi, articulații mici și talie îngustă, am putea spune că acest tip somatic este cel mai norocos. Forma corpului se încadrează între ectomorf și endomorf, mezomorful având, în mod natural, o constituție atletică sau musculoasă. Organismul unor asemenea persoane are capacitatea de a crește ori de a scădea, rapid, în greutate pentru că metabolismul reacționează la stimuli fără prea mari eforturi. De regulă, mezomorful are nevoie de o dietă echilibrată, bogată în fibre, mai ales că, pentru el, sportul este mai mult o plăcere.

Cum influențează tipurile somatice masa musculară?

Tipul somatic rămâne constant de-a lungul vieții, însă, aspectul corpului poate cunoaște modificări, în urma antrenamentelor. Creșterea masei musculare este influențată de distribuția grăsimii, nivelul hormonal sau calitatea și durata antrenamentelor fizice. În momentul în care știi în ce tip somatic te încadrezi, îți vei putea personaliza exercițiile, fiindcă vei informații despre felul în care elimini ori reții apa din organism sau cât de repede iei în greutate ori poți să slăbești.

Rezistența cea mai redusă la antrenamente o au ectomorfii, pentru care sunt indicate exerciții de bază, scurte și un program alimentar cu proteine, carbohidrați și lipide, ca să-și crească masa musculară. Endomorful se îngrașă ușor, dar, la fel de repede, poate acumula și masă musculară. Principala sa problemă este metabolismul lent, așa că, pentru păstrarea unei condiții fizice optime, este necesar să facă exerciții de tip cardio sau HIIT. Tipul mezomorf dezvoltă masă musculară cu ușurință, pentru că reacționează pozitiv la orice tip de antrenament, fie de forță fie, de anduranță. Pot face exerciții în serie, pentru că rezultatele nu vor întârzia să apară, dar este important să nu-și neglijeze nici alimentația ca să aibă un fizic sănătos și armonios.

Tipurile somatice joacă un rol esențial pentru creșterea masei musculare. Așadar, înainte de a începe un antrenament fizic sau o dietă, încearcă să-ți cunoști corpul cât mai bine și să identifici activitățile ideale, pentru un trup frumos.

Sursa foto: images.unsplash.com/photo-1571019614242-c5c5dee9f50b?ixlib=rb-1.2.1&ixid=eyJhcHBfaWQiOjEyMDd9&auto=format&fit=crop&w=1050&q=80