5 descoperiri astronomice

Teoria relativitatii

Descoperirea: ii apartine lui Albert Einstein si a fost propusa in 1915. Pe scurt, teoria relativitatii sustine ca masa poate deforma atat spatiul, cat si timpul, ceea ce le permite maselor mari, cum sunt stelele, sa deformeze lumina.

Cat de importanta este?

In termeni cat mai simpli, relativitatea a inlocuit teoria mecanicii a lui Newton, care a fost baza astronomiei pentru anteriorii 200 de ani. Einstein a sustinut ca miscarea e relativa si ca conceptul de timp depinde de viteza. Acest mod nou de gandire a fost folosit pentru a explica diverse probleme astronomice care erau imposibil de rezolvat folosind metodele invechite ale lui Newton, si le-a dat astronomilor noi modalitati de teoretizare despre modul in care functioneaza universul.

Expansiunea Universului

Descoperirea: Edwin Hubble a dat astronomiei doua lovituri intre anii 1924 si 1929. Nu numai ca a fost primul care a descoperit alte galaxii, ci urmarindu-le miscarea, a aflat ca acestea se indeparteaza de noi (si cele mai departe se misca mai repede), ceea ce a fost prima dovada care sugera expansiunea universului.

Cat de importanta este?

Prima descoperire a lui Hubble a schimbat conceptia asupra dimensiunii universului. A fost prima dovada ca am spatiul este foarte, foarte mare. A doua descoperire a oferit un real sprijin pentru teoria Big Bang-ului, care este cea mai buna varianta pe care o avem cu privire la modul in care s-a nascut universul.

Radioastronomia

Descoperirea: Desi radioul nu mai este principala sursa de divertisment, in lumea astronomiei, undele radio sunt inca importante datorita unei descoperiri a lui Karl Jansky in 1931. Experimentele sale cu undele radio au dus la descoperirea semnalelor provenite din centrul galaxiei, prin urmare este considerat parintele fondator al radioastronomiei.

Cat de importanta este?

Oamenii de stiinta care l-au succedat pe Jansky au constatat ca exista tot felul de unde radio, care veneau inspre noi din spatiu, iar sursele majoritatii lor sunt corpuri ceresti care nu pot fi vazute prin alte metode. Radioastronomia s-a transformat curand intr-un domeniu imens care ulterior a fost responsabil pentru descoperirea multor stele si galaxii, precum si a unor noi clase de corpuri cum ar fi quasarii si pulsarii.

Radiatia microundelor cosmice de fond

Descoperirea: o pereche de radioastronomi, Arno Penzias si Robert Wilson, au descoperit radiatia microundele cosmice de fond in 1964. Aceasta este un tip de radiatie care este prezenta in cantitati foarte mici (de unde termenul „de fond") pe tot intregul spatiului si se considera ca a fi resturile rezultate de pe vremea cand universul se afla intr-o etapa foarte timpurie a dezvoltarii.

Cat de importanta este?

Radiatia microundelor cosmice de fond s oferit dovezi pentru a sprijini teoria Big Bang-ului. Ideea este ca aceste radiatii au fost prezente inca de la Big Bang si s-au raspandit pe masura ce universul s-a extins. Descoperirea a fost suficienta pentru a transforma ideea Big Bang-ului dintr-un concept contestat in explicatia predominanta a originilor noastre. Penzias si Wilson au castigat Premiul Nobel pentru munca lor.

Planetele extrasolare

Descoperirea: o planeta extrasolara este o planeta care se afla in afara sistemului nostru solar, iar astronomii credeau in existenta lor de o lunga perioada de timp. Cu toate acestea, abia de curand au aparut instrumente care faceau posibila obserarea lor. S-a intamplat in 1995, cand astronomii elvetieni Didier Queloz si Michel Mayor au descoperit o planeta din constelatia Pegasus pe care au numit-o 51 Pegasi b.

Cat de importanta este descoperirea?

Nu numai ca Mayor si Queloz au dovedit in cele din urma ca planetele extrasolare exista, dar metoda pe care au folosit-o a fost repetata pentru a gasi mult mai multe. Aproape 500 de planete extrasolare sunt acum cunoscute si acesta e doar inceputul (momentan astronomii le pot depista doar pe cele masive).