Sistemele E-Commerce

Detalii

CategoriiIT
TaguriWebmasteri
Ultima actualizareMarti 5 august 2014
Vizualizari12737

Voteaza & Distribuie

Descriere

Inainte de a vorbi despre aplicatiile de comer electronic ca model de aplicatii www, vom face o scurta trecere in revista a diferitelor tipuri de aplicatii www: 1. Furnizarea de adrese de email anonime, penru trimiterea de SPAM. Termenul de SPAM se refera la trimiterea de mesaje de email cu anunturi unor receptori care nu au solicitat primirea mesajelor respective. SPAM-ul este in general detestat de toti utilizatorii de Internet. 2. Site-uri pentru verificarea automata a validitatii/actualitatii unor legaturi WWW. 3. Site-uri de arhivare pentru stocarea sigura de fisiere. 4. Site-uri care furnizeaza adrese de email gratuite. Sunt utile pentru utilizatorii mobili. 5. Motoare de cautare (Search Engines). Cautarea se face intr-o baza de date uriasa care contine informatii despre documentele din WWW, organizate sub forma unui index. Specificarea cautarii se face printr-o interogare (in engleza "query"). Baza de dte este construita cu ajutorul unui program special numit SPIDER (un client special de HTTP) care navigheaza automat pe WWW si stocheaza in indexul local informatiile relevante gasite. Mai adaugam ca, SPAMDEXING este o tehnica artificiala folosita de unele site-uri web pentru a fi indexate ca relevante in cautarile dupa cuvinte cheie larg raspandite. 6. Colectii de utilizatori interesati de un subiect comun - "newsgroup" sau "mailing list". 7. Aplicatii de comert electronic: - Vanzare cu amantuntul (in engleza "retailing") sau en-gross (in engleza "wholesaling"); - Cumparare in grup (in engleza "bulk buying"); - Licitatie (in engleza "auction"); - Colectii tematice (in engleza "portal"); - Preturi dinamice (in engleza "name-your-price"), compararea preturilor/ reducere (in engleza "rebate"); - Intermediere, mijlocire, procurare, obtinere (in engleza "procurement"), referindu-se la cumpararea de bunuri si/ sau servicii care nu sunt utilizate in afacerea principala a companiei. De exemplu procurarea de materiale de birotica (in engleza "stationery") pentru angajatii unei companii producatoare de masini. - Vanzare electronica de servicii (in engleza "e-services"); - Bursa (in engleza "stock market"); - Lant de furnizori (in engleza "supply chain") - o multime de relatii intre doua sau mai multe companii astfel incat fiecare companie furnizeaza marfuri si/ sau servicii altor companii din cadrul lantului. - Tranzactii financiare: imprumut (in engleza "loan"), plata (in engleza "payment"), banca (in engleza "e-banking"), etc... - Stiri (in engleza "news"); - Marketing si reclame (in engleza "advertising", "publishing"); - Troc, schimb de produse (in engleza "bartering"); - Distractie, amuzament (in engleza "entertainment"). Sistemele de e-commerce sunt prin excelenta sisteme distribuite deoarece: - Necesita aplicarea de tehnologii specifice sistemelor distribuite: arhitecturi client-server, protocoale, etc... - Tehnologiile Internet si WWW nu au fost initial concepute pentru astfel de sisteme. Ele se numesc tehnologii mostenite (in engleza "legacy"). Probleme: se epuizeaza adresele de retea, serverele WWW nu pastreaza istoria conexiunilor, sunt necesare pagini web generate dinamic, etc... - Deseori trebuie integrate cu sistemele deja existente in cadrul companiei (in engleaza "legacy systems"), care nu au fost destinate WWW-ului (in engleza "WWW enabled"). Sistemele de e-commerce trebuie sa ofere prin definitie siguranta si confidentialitate (in engleza "security and privacy") - Cauze: publicarea informatiei pe WWW, Internet si WWW fiind sisteme deschise. - Siguranta site-urilor, a datelor si a tranzactiilor precum si asigurarea confidentialitatii sunt trasaturile fundamentale ale unui sistem integrat de comert electronic. Dezvoltarea sistemelor de e-commerce presupune tot mai multa programare si abstractizare. In primul rand reteaua trebuie abstractizata. Pentru aceasta se pot folosi obiecte virtuale distribuite (de exemplu spatii de tuple precum JavaSpaces), tehnici pentru amplificarea vitezei de dezvoltare, separarea prezentarii si formatarii continutului de continutul propriuzis (problema rezolvata cu ajutorul tehnologiei XML), asigurarea suportului operational pentru baze de date replicate si tranzactii. Daca mai luam in considerare impactul vizual precum si gradul de usurinta in utilizare pe care trebuie sa il asigure proiectarea pe parte conceptuala (structurala) si de web design, atunci observam ca realizarea unui site de comert electronic poate fii, in cazul in care nu apelam la servicii specializate, o munca foarte laborioasa si complexa. Un sistem demonstrativ pentru vanzarea electronica de carti inspirat de Amazon va trebui sa ofere urmatoarele facilitati: - Sa permita rasfoirea unui catalog de carti. - Sa permita rasfoirea listei cu cele mai populare carti. Aceasta lista se va actualiza din ora in ora. - Sa permita selectarea de carti, adaugarea lor intr-un cos de cumparaturi virtual si in final achitarea lor printr-un sistem integrat si sigur de plata electronica. - Sa informeze clientul atunci cand cartile au fost expediate. - Sa permita clientilor sa contribuie cu recenzii/ recomandari/ impresii despre cartile cumparate. - Sa trimita regulat utilizatorilor abonati la stiri dintr-o anumita zona de inters mail-uri cu mesaje despre cartile recent aparute si/ sau oferte speciale. Pentru implementarea unui astfel de sistem complex se pot folosi tehnici si tehnologii precum: servere WWW, browsere, obiecte distribuite, servere de mail, servere de baze de date, tehnologii pentru persistenta starii in serverele WWW, etc...